Meer weten over zoekmachine marketing, of ben je geïnteresseerd in een training? Neem contact op met onze specialisten!

Wat is Zoekmachine Marketing?

Zoekmachine marketing is het vergroten van je zichtbaarheid door gebruik te maken van betaalde en onbetaalde advertenties in zoekmachines om je doelgroep te bereiken. De twee belangrijkste pijlers van SEM zijn Zoekmachine-optimalisatie (SEO), waarbij je de organische vindbaarheid van je website verbetert, en Zoekmachine-adverteren (SEA), waarbij je betaalde advertenties inzet voor een hogere positie in de zoekresultaten.

Het doel is om de juiste mensen naar je website te trekken op het moment dat ze actief op zoek zijn naar de producten of diensten die je aanbiedt. Dat is ook gelijk het belangrijkste voordeel van zoekmachine marketing: je maakt gebruik van pull-marketing. Dit betekent dat mensen al op zoek zijn naar een product of service en daarvoor een zoekmachine gebruiken.

Lees hier meer over de verschillen tussen SEO en SEA.

Zoekmachine marketing uitbesteden

De voordelen van Zoekmachine Marketing

Een voordeel van zoekmachine-marketing is dat bedrijven al op zoek zijn naar jouw dienst of product, waardoor je gebruik kunt maken van pull-marketing. Het biedt diverse andere voordelen voor bedrijven, zoals:

  • Meetbaarheid, een groot voordeel is de uitgebreide meetbaarheid die zoekmachine marketing met zich meebrengt. Je kunt exact volgen hoeveel bezoekers via zoekmachines binnenkomen, hun conversies en het effect van specifieke zoekwoorden.
  • Doelgerichte zichtbaarheid, in vergelijking met andere kanalen zoals social media, ben je met SEM zeker dat je aanwezig bent wanneer mogelijke klanten naar jouw producten of diensten zoeken. Zo trek je kwalitatieve bezoekers aan, omdat je een al geïnteresseerde doelgroep aanspreekt.
  • Hoge ROI, door de gerichte aanwezigheid en de nauwkeurigheid hiervan kan de return on investment (ROI) flink hoger liggen dan bij andere marketingactiviteiten.
  • Direct resultaat, met SEO kun je meteen na de livegang van je campagnes zichtbaarheid creëren in zoekmachines. Op de korte termijn en voor direct resultaat kun je daarom het beste SEA inzetten. SEO kent een langere aanlooptijd, maar kan op de lange termijn een groter en rendementvoller resultaat opleveren.
Google zoekresultaat voor SEO training

Meer weten over Zoekmachine Marketing diensten?

Hoe meet ik het succes van Zoekmachine Marketing?

Voor zoekmachine marketing zijn er verschillende KPI’s om de effectiviteit van je zoekmachine marketing activiteiten mee te meten. Per bedrijf en doelstelling hangt het af, welke resultaten voor jouw situatie belangrijk zijn. Voor deze KPI’s kun je bijvoorbeeld denken aan:

  • Vertoningen
  • Gemiddelde positie
  • CTR (click-through-rate)
  • CPC (cost-per-click)
  • Conversie ratio
  • CPA (cost-per-acquisition)

Meer weten over de resultaten die je kunt behalen? Ga dan naar SEA-bureau en SEO-bureau.

Zoekmachine marketing uitbesteden

Waarom kies je voor ODIV?

  • ODIV kosten footy

    Transparant en eerlijk

    We zijn transparant, helder en discreet in wat we doen. We pakken geen marge op media dus er zijn geen onverwachte kosten achteraf! En geen enkel data is terug te leiden naar personen.

  • Onderzoek

    Proactief en vooruit kijkend

    Onze specialisten zijn op de hoogte van de laatste ontwikkelingen, en onze strategen komen met nieuwe kansen en nieuwe mogelijkheden. Alles om jouw doelgroep beter te bereiken en meer omzet te genereren.

  • Odiv footy

    Bereikbaar en betrokken

    We zijn groot genoeg om specialisten op verschillende gebieden in huis te hebben. We zijn klein genoeg om persoonlijk contact te onderhouden.