Googlen is een werkwoord geworden en een extensie van ons brein: we hoeven bepaalde dingen niet meer op te slaan, want we kunnen het wel opzoeken. Die miljarden dagelijkse zoekopdrachten in Google en Bing zijn een fantastische plek om onder de aandacht te komen. Hier liggen ontzettend veel kansen om nieuwe leads of klanten te vergaren. Ook zijn er de nodige eisen en specificaties waar je aan moet denken voordat je gaat beginnen aan zoekmachine adverteren.
De juiste boodschap op het juiste moment aan de doelgroep kunnen tonen, is wat online marketing zo sterk maakt. Middels SEA bereik je potentiële klanten op het moment dat zij op zoek zijn naar een product of dienst in de desbetreffende categorie. De advertenties in zoekmachines zorgen ervoor dat de interesse van de potentiële klant wordt gewekt. Dit maakt het voor potentiële klanten verleidelijker om je website te bezoeken.
Wat SEA zo sterk maakt, is dat er sprake is van pull-marketing. Mensen zijn bewust naar een product of dienst op zoek en maken hiervoor gebruik van zoekmachines. De zoektermen, waarop men zoekt, kun je opnemen in je SEA-campagne, zodat je advertenties worden getriggerd wanneer men op je product of dienst zoekt.
De mogelijkheden hiervoor zijn eindeloos. Er wordt vooral gebruik gemaakt van SEA in de THINK- en in de DO-fase van het aankoopproces:
De consument kent je inmiddels en overweegt je product of dienst aan te schaffen. Je wordt vergeleken met concurrenten en je bent een serieuze optie om gekozen te worden. Met social media kun je hier goed op inspelen. Om top of mind te blijven, kan er bijvoorbeeld gebruik gemaakt worden van een retargeting-campagne.
In deze fase ligt de nadruk op het maken van een conversie. Omdat we weten dat de consument interesse in je heeft, kunnen er persoonlijke advertenties worden aangeboden (zoals bijvoorbeeld een korting of een einddatum).
Wil je dat wij je Google Ads voor je regelen? Lees er hier meer over!