Het correct meten van conversies op je website is essentieel voor conversie optimalisatie. Het meten van conversies doe je in een analyse tool, bijvoorbeeld Google Analytics.

Google Analytics meet standaard metrics zoals paginaweergaven, sessieduur en bouncepercentages. Voor het meten van je e-commerce prestaties en zachte conversies (bijvoorbeeld een offerte-aanvraag) dien je echter zelf het een en ander in te stellen. Op deze pagina lees meer over het meetbaar maken van conversies. Hierbij gaan we in op harde conversies en zachte conversies.

E-commerce transacties meten in Google Analytics

Voor het meten van harde conversies op je website, ook wel macro conversies genoemd, is het van belang e-commerce tracking in te stellen. Het e-commerce rapport is echter geen standaard ingesteld rapport in Google Analytics. Om het aantal transacties, de gemiddelde orderwaarde, de opbrengst en andere financiële KPI’s meetbaar te maken op je website is het belangrijk om e-commerce tracking in te schakelen.

Voor het instellen van geoptimaliseerde e-commerce tracking dienen de volgende stappen te worden doorlopen:

  1. Log in bij Google Analytics.
  2. Selecteer de gewenste weergave.
  3. Ga naar Beheerder.
  4. Klik in de klom weergave op Instellingen voor e-commerce.
  5. Zet E-commerce inschakelen AAN bij stap 1.
  6. Klik op de volgende stap.
  7. Zet vervolgens de instellingen voor geoptimaliseerde e-commerce AAN.
  8. Mocht je de stappen in het betaalproces willen voorzien van labels, dan dienen deze gedefinieerd te worden in de ec.js-tagging.
  9. Klik op Opslaan.
  10. Controleer of de conversies worden gemeten op je website. Deze data vind je terug onder E-commerce in het Conversies rapport.

enhanced ecommerce tracking google analytics

Micro conversies meetbaar maken via Google Tag Manager

Naast het verkopen van producten kan een website uiteraard ook andere doelen hebben. Conversies op de website die niet direct tot omzet leiden worden micro- of zachte conversies genoemd. Voorbeelden hiervan zijn: inschrijving voor de nieuwsbrief, download van een whitepaper, het aanvragen van een demo of het invullen van een contactformulier. Het meetbaar maken van deze micro conversies doe je door doelen in te stellen in Google Analytics. Voordat je deze doelen kan instellen dien je een aantal zaken meetbaar te maken. Hiervoor biedt Google Tag Manager de helpende hand.

Google Tag Manager (GTM) is een tool van Google waarin je HTML code op je website kan plaatsen, zonder tussenkomst van een developer. Voor je gebruik kan maken van Google Tag Manager dien je hier een account aan te maken. Het is raadzaam om hier hetzelfde account voor aan te houden dat je voor Google Analytics gebruikt. Doorloop vervolgens de onderstaande stappen die door Google zelf helder worden uitgelegd.

Vervolgens verschijnt de containercode in het scherm. Deze containercode dient te worden geïmplementeerd in de code van de website. Het implementeren van de containercode doe je op twee plaatsen: zo hoog mogelijk in de kop van de pagina (<head>) en onmiddellijk na de openingstag (<body>).

Voor het meetbaar maken van gebeurtenissen op je website dienen de volgende stappen te worden doorlopen: 

1. Trigger aanmaken in Google Tag Manager

Een “trigger” is eigenlijk het geheel van de voorwaarden waaraan een conversie moet voldoen. Wanneer iemand zich bijvoorbeeld inschrijft voor een nieuwsbrief, kan hij op een Bedankt-pagina terecht komen. Het bezoek aan deze Bedankt-pagina kan in dat geval de trigger zijn. Enkele andere voorbeelden van triggers zijn:

  • Klik op een knop.
  • Een voltooide stap in het aanmeldingsformulier.
  • Scroll diepte, bijvoorbeeld als de bezoeker de pagina voor 75% in beeld heeft gehad.
  • Tijd op de pagina, bijvoorbeeld als bezoekers langer dan 1 minuut op je productpagina spenderen.

De stappen om een trigger aan te maken: 

  1. Selecteer de betreffende container in Google Tag Manager.
  2. Klik aan de linkerkant op “Triggers”.
  3. Klik rechtsboven op “Nieuw”.
  4. Geef de trigger een logische naam.
  5. Klik op het potlood-icoontje rechts bovenin.
  6. Selecteer de variabelen en voorwaarden die op de trigger van toepassing zijn, vul de betreffende velden in en klik rechtsboven op “Opslaan”.

2. Tag aanmaken in Google Tag Manager

Na het aanmaken van de trigger dient hier een “tag” aan gekoppeld te worden. In een tag bepaal je welke actie er dient plaats te vinden, nadat een trigger wordt afgevuurd. Er kan bijvoorbeeld gedacht worden aan het registreren van een Gebeurtenis (Event) in Google Analytics, wanneer iemand op een Bedankt-pagina is geweest. Of denk aan het registreren van een conversie in Google Ads, nadat iemand een video heeft bekeken.

Een tag aanmaken gaat als volgt:

  1. Selecteer de betreffende container in Google Tag Manager.
  2. Klik aan de linkerkant op “Tags”.
  3. Klik rechtsboven op “Nieuw”.
  4. Geef de tag een duidelijke naam.
  5. Klik op het vak onder “Tagconfiguratie”.
  6. Selecteer de applicatie die van toepassing is en vul de voorwaarden in.
  7. Koppel vervolgens de trigger aan de desbetreffende tag. Dit doe je door op het potlood-icoontje in het “Triggers”-vak te klikken.
  8. Sla de tag op door op “Opslaan” te klikken.

3. Controleren werkzaamheid GTM tags en triggers

Nadat je dit gedaan hebt, wil je natuurlijk weten of het werkt. Dit doe je door rechts bovenin de container op “Voorbeeld” te klikken. Google Tag Manager zal nu even laden, waarna er een oranje blok zichtbaar wordt. Hierin staat (o.a.) de tekst “Voorbeeld van werkruimte wordt nu weergegeven”.

Open hierna een nieuw tabblad en bezoek de website waarvoor je de tags en triggers hebt ingesteld. Onderaan de pagina zie je een vak met daarin informatie die aangeeft dat het om een preview gaat. Voer vervolgens de door jou bij punt 1 en 2 ingestelde acties uit. Indien je ze goed hebt ingesteld, worden ze in de Tag Manager-preview getoond onder de kop “Tags Fired On This Page”.

Ben je tevreden over het resultaat? Dan ga je terug naar de container in Google Tag Manager. Vervolgens klik je rechts bovenaan op “Verzenden” en geef je de versie een logische naam. Tot slot klik je op “Publiceren”. De tags en triggers gaan nu live.

Het instellen van doelen in Google Analytics

Om de ingestelde tags meetbaar te maken in Google Analytics dien je doelen in te stellen. Op deze manier krijg in Google Analytics inzichtelijk welke conversies er op je website worden behaald.

De stappen op een rijtje: 

  1. Ga naar Beheerder.
  2. Klik onder weergave op Doelen.
  3. Klik op +NIEUW DOEL.
  4. Bepaal de Doelconfiguratie. Hier kan je kiezen uit templates met vooraf ingevulde configuraties of kan je er zelf een maken.
  5. Definieer de Doelbeschrijving. Hier geef je het doel een naam, kies je het Doel-ID en bepaal je het type doel. Het Doel-ID helpt je om het doel terug te vinden in het Conversies rapport. Het type doel kan een standaard ingestelde metric zijn, denk aan: de tijd die bezoekers op de website spenderen of het aantal bekeken pagina’s per sessie. Hiernaast zijn er de niet standaard metrics: gebeurtenissen. Een voorbeeld van een gebeurtenis kan het afspelen van een productvideo zijn. Gebeurtenissen worden niet standaard gemeten in Google Analytics, maar kan je dus met behulp van Google Tag alsnog meetbaar maken.
  6. De derde stap is het invullen van de doeldetails. Deze doeldetails bepalen wanneer het doel is behaald. Dit kan bijvoorbeeld zijn op het moment dat een bezoeker langer dan twee minuten op de website is.
  7. Tot slot verifieer je het doel.
  8. Werkt het doel? Dan zou je vanaf dat moment data moeten gaan zien in Conversies > Doelen > Overzicht. Doelen kunnen niet met terugwerkende kracht worden ingesteld.