Bing Ads is een soort Microsoft-versie van Google Ads. In Bing Ads kun je tekstadvertenties opstellen, die op de zoekmachine Bing boven de onbetaalde (organische) zoekresultaten worden getoond.
De structuur van Bing Ads
Ook in Bing Ads richt je campagnes in op basis van zoektermen. Deze worden weer ingedeeld in advertentiegroepen. Advertentiegroepen worden op hun beurt weer ingedeeld in campagnes. Het bieden op zoektermen gaat eveneens via een veilingmodel. Ook de kwaliteitsscore speelt een belangrijke rol in de ranking. Hoe hoger de kwaliteitsscore, hoe hoger de advertentie komt te staan (en hoe minder hoog je bod op een zoekterm meestal hoeft te zijn). Evenals op Google Ads stuur je bezoekers na een klik op een advertentie naar de meest relevante landingspagina op je website.
Marktaandeel, voordelen en groei
Google is natuurlijk de grootste speler op zoekmachine-gebied. Bing Ads is de nummer twee, met 8% marktaandeel op desktop (2019). De doelgroep op Bing Ads is iets anders (doorgaans iets ouder). Belangrijke voordelen van het adverteren op Bing zijn de relatief lage concurrentie en lage CPC. En daarnaast is men ook op Bing al actief op zoek naar een product, dienst of informatie. Er is dus sprake van zogeheten “pull-marketing”, met een hoog conversiepercentage ten opzichte van andere kanalen.