Geïnteresseerd in een technische SEO audit? Of spar je graag met experts?

Waarom technische SEO?

Je bent misschien al bekend met SEO, ook wel bekend als zoekmachine optimalisatie, maar weet je ook dat dit veel verder gaat dan alleen steengoede content? SEO is opgebouwd uit drie pijlers, namelijk techniek, content, en linkbuilding. Waar content draait om de inhoud van een website, zoals teksten, afbeeldingen en video’s, zijn techniek en linkbuilding de twee andere pijlers die nog weleens vergeten worden. Linkbuilding is de overkoepelende term die gebruikt wordt om te verwijzen naar het vergaren van autoriteit vanuit backlinks. Dit zijn links die vanaf andere websites naar jouw website linken. De theorie erachter: hoe meer kwalitatieve websites in je vakgebied naar jouw website verwijzen, hoe meer autoriteit zoekmachines toewijzen aan jouw website. Als zoveel gebruikers naar jouw verwijzen als autoriteit in je vakgebied, dan moet dat wel goed zitten, toch? Precies.

Dus, wat is technische SEO?

Technische SEO is het optimaliseren en bijhouden van de technische aspecten van een website. Denk hierbij aan de websitestructuur, de snelheid bij het laden van pagina’s en de algehele indexeerbaarheid. Waar content focust op de inhoud en linkbuilding op externe verwijzingen, ligt technische SEO bij de basis van je website. De technische factoren die hierbij een rol spelen zijn niet alleen de structuur, de snelheid en de indexeerbaarheid, maar ook mobiele vriendelijkheid, een kloppende sitemap, de interne linkstructuur en de optimalisatie van afbeeldingen. Zoekmachines hebben namelijk miljoenen crawlers over het web heen dwalen, die informatie verzamelen. Technische SEO en het optimaliseren van de relevante technische factoren is het zo makkelijk mogelijk maken voor deze crawlers. Want hoe makkelijker de crawlers het hebben op je website, hoe gebruiksvriendelijker deze is en hoe hoger het zal eindigen in de zoekresultaten.

Technische SEO fouten om te ontwijken

Een goed startpunt om achter technische SEO fouten te komen is het uitvoeren van een technische SEO analyse, ook wel bekend als een website audit. Dit kan door middel van verschillende tools, zoals Ahrefs, SEranking of Sitebulb. Deze tools lopen je hele website na en identificeren technische SEO fouten (errors), geven waarschuwingen (warnings) en wijzen je op dingen waar je mogelijk alert op moet zijn (notices). Naast regelmatige audits zijn technische checks hoognodig bij website migraties. Of het nu gaat om een volledig nieuwe website, een overstap naar een nieuw CMS of een verhuizing naar een andere domeinnaam: migraties hebben een grote invloed op de technische SEO. Des te belangrijker om er met je neus bovenop te zitten om tijdig de broken links, dubbele content en fouten in redirects te herkennen en je technische SEO te optimaliseren.

Hoe ziet technische optimalisatie eruit?

Door middel van een technische SEO analyse identificeer je verbeterpunten. Het belangrijkste is om die daarna één voor één langs te gaan en deze op gestructureerde wijze te verbeteren. Dit doe je door middel van het opstellen van prioriteiten. Maak een overzicht van de vastgestelde problemen, hoeveel prioriteit het heeft om deze te verhelpen, en hoeveel tijd je denkt eraan te zullen besteden. Problemen die website-breed voorkomen hebben vaak de hoogste prioriteit, maar duren qua oplossing ook het langste. Daarom kan het juist slim zijn om de kleine problemen, die je snel kan verhelpen, eerst op te lossen. Dubbele content kan je makkelijk en snel verwijderen, terwijl het omgooien van de volledige websitestructuur een groter project is dat meer tijd in beslag neemt. Hoewel de website structuur meer prioriteit heeft, kan je toch beter eerst de quick wins wegwerken. Dat kan je natuurlijk zelf doen, of je kunt een SEO specialist hiervoor inschakelen.

Website analyses en optimalisaties

Waarom een technische SEO specialist inschakelen?

Klinkt dit allemaal te overweldigend en ingewikkeld om zelf op te maken? Raak je in paniek van termen als ‘sitemap’ en ‘robots.txt’? Of snap je wel de basis, maar kan je simpelweg een extra paar handjes gebruiken? Schakel dan een technische SEO specialist in om je te helpen! Een specialist in technische SEO begint met een website audit of technische SEO analyse, waarna die de optimalisatie van de website niet alleen voor je op een rijtje zet en prioriteert, maar ook uitvoert. Dit wordt opgevolgd door continue monitoring op technische veranderingen en problemen. Waar nodig gaan deze aanpassingen in samenwerking met developers. Zo gaat je website altijd op technisch gebied met de tijd mee.

Wat kan ODIV voor jou betekenen?

Online marketing bureau Odiv heeft als jouw collega de kennis in huis om je te helpen met technische SEO. Zo pak je alle pijlers op binnen SEO, verkrijg je een hogere ranking in zoekmachines en biedt je je website bezoekers een betere gebruikservaring. Zo trek je niet alleen meer verkeer aan, maar is die ook van een hogere kwaliteit. De pagina’s die bovenaan komen in de zoekresultaten sluiten op die manier perfect aan op de plek in de marketing funnel waar bezoekers zich bevinden. Dit betekent dat ze ook sneller overgaan op conversie. Je website werkt immers fijn en sluit precies aan op waar ze naar op zoek zijn.

Geïnteresseerd in een analyse? Of kom je graag in contact met SEO specialisten?

Veelgestelde vragen over technische SEO

  • Wat is het verschil tussen technische SEO en on-page SEO?

    Technische SEO houdt zich bezig met technische factoren die website-breed zijn, zoals website snelheid, terwijl on-page SEO beperkt is tot SEO factoren op een specifieke pagina, zoals meta-titels, meta-beschrijvingen en contentstructuur.

  • Waarom is technische SEO zo belangrijk voor mijn website?

    Technische SEO is de basis van je website, en die basis moet goed staan. Samen met content en externe links zijn dit de drie pijlers van SEO. Zonder goede content en autoriteit vanuit externe links komt er weinig terecht van SEO, en datzelfde geldt voor de technische SEO: als het niet goed zit, heeft de rest ook weinig zin.

  • Hoe vaak moet ik een technische SEO audit uitvoeren?

    Minimaal 1x per maand, als er weinig veranderingen zijn. Als je veel veranderingen doorvoert op je website, dan moet je vaker een technische SEO analyse uitvoeren. Doe het dan 1x per week. Hoe vaker je een technische SEO analyse uitvoert, hoe eerder je problemen opmerkt en hoe minder onderhoudswerkzaamheden je hoeft uit te voeren.

  • Hoe lang duurt het voordat ik resultaten zie van technische SEO?

    Dit kan wel 3 tot 6 maanden duren. Waar je bij on-page SEO het proces kan versnellen door via Google Search Console je pagina’s opnieuw te laten indexeren, is dit bij technische SEO een stuk moeilijker, omdat het gaat om website-brede aanpassingen. Je zal dan ook pas echt resultaat hiervan zien als een groot deel van je website opnieuw geïndexeerd is door zoekmachines.

Meer blogs over SEO:

  • 8 oktober 2024

    Lokale vindbaarheid verbeteren? Ga aan de slag met deze tips!

    Voor veel bedrijven is het heel belangrijk om goed gevonden te worden door klanten uit de buurt. Of dit nu klanten uit dezelfde plaats, regio of provincie zijn, je wilt […]
    Lees verder
    Lees meer over
  • Figuratieve illustratie voor SEO black friday
    18 september 2024

    Beste SEO tips voor Black Friday: Optimaliseer je website voor maximale verkopen

    Waar Black Friday in de VS de officiële start van het Christmas Shopping Season is geworden, blijft Europa niet achter. In een digitale wereld waar afstand niets meer betekent, kan […]
    Lees verder
    Lees meer over
  • Wat is de impact van Social Engine Optimization
    20 juni 2024

    Social Engine Optimization

    Zijn je keuzes voor zoekmachinemarketing anders dan voor social media marketing? Of begint alles een beetje op elkaar te lijken? Komt dat nou door de platformen zelf of komt dat […]
    Lees verder
    Lees meer over
  • 5 Learnings van BrightonSEO april 2024
    8 mei 2024

    5 Learnings van BrightonSEO april 2024

    Op donderdag 25 en vrijdag 26 april was het weer tijd voor de tweejaarlijkse BrightonSEO conferentie. Martijn, Bruna, Wim en Maikel waren er bij en delen in dit artikel de […]
    Lees verder
    Lees meer over
  • Google Bard
    8 februari 2023

    Google Bard: wat betekent dit voor de SEO van jouw website?

    Op 6 februari 2023 kondigde Google haar antwoord op ChatGPT aan: Bard. Bard is een chatbot die wordt toegevoegd aan Google search. Wat Bard precies is en welke impact het gaat hebben op je SEO-verkeer bespreken we in dit artikel.
    Lees verder
    Lees meer over
  • DSA - Best SEO B2B campagne 2022
    5 december 2022

    ODIV & Simple Analytics winnen Beste SEO B2B campagne bij DSA 2022!

    We hebben gewonnen! Afgelopen vrijdag was het zover, de uitreiking van de Dutch Search Awards (DSA). Met nominaties voor Beste SEO B2B campagne en Beste SEO consultant op zak gingen we vol goede moed (en in pak) naar de Fabrique in Utrecht.
    Lees verder
    Lees meer over