Enter: Fundamentele Focus
Stap 1: Meetbaarheid
Wat zijn de grondbeginselen van elke campagne? Sommigen zullen zeggen zoekwoorden, of de biedstrategie. Weer iemand anders zal zeggen dat de campagnestructuur de basis is. Maar elke campagne valt of staat met meetbaarheid. Zonder meetbaarheid valt de mogelijkheid weg om data gedreven optimalisaties door te voeren binnen jouw campagnes. Zonder deze data “vaar je blind”, wat het moeilijk maakt om campagnes te verbeteren.
Wat we merkten is dat een deel van de conversies niet op de juiste manier werden gemeten, waardoor we conversiedata in Google Ads misten. De eerstvolgende stap in dit proces was dan ook om de meetbaarheid strak te trekken. Hierdoor konden we Google 30% meer conversiedata geven en was het voor ons mogelijk om optimalisaties door te voeren gebaseerd op echte cijfers.
Stap 2: Prestatieanalyse
Vanaf het moment dat we de juiste data inzichtelijk hadden, zijn we begonnen met analyseren van de twee lopende campagnes. Het werd al snel duidelijk dat er ruimte voor verbetering was in de campagne gericht op whitepaper downloads, en dat de campagne gericht op inschrijvingen voor de informatiebijeenkomst moeizaam liep. Op basis van deze data is de strategie aangepast waarbij er nu eerst gefocust wordt op het downloaden van de whitepaper waardoor bezoekers in de funnel komen en daarna opgevolgd kunnen worden. Het budget (+ een aantal zoekwoorden) hiervan werd verplaatst naar de whitepaper campagne. Daarnaast kwam er €150 budget per maand extra beschikbaar voor deze campagne om zo het bereik van de campagne te vergroten en zo veel mogelijk leads te verzamelen.
Het uiteindelijke doel van de campagne is dat bezoekers zich inschrijven voor de opleiding tot schoolleider. Dit proces bestaat uit 3 hoofdstappen.
Doordat er geen directe instroom vanuit Google Ads meer was van bezoekers die zich inschrijven voor de informatiebijeenkomst, moest er goed gekeken worden naar de processen tussen stap 1 en 3. Om deze nieuwe strategie te laten werken was het van belang om het conversiepercentage van deze stap zo hoog mogelijk te krijgen. Daarom heeft De Afdeling Marketing hard gewerkt aan een procesoptimalisatie waarmee er een actieve en verbeterde opvolging van leads in de praktijk werd gebracht.

Naar aanleiding van de resultaten van een uitgebreide A/B test is een call to action knop toegevoegd aan de landingspagina van de whitepaper, die bezoekers direct leidt naar het inschrijfformulier van de informatiebijeenkomst. Hiermee bieden we de bezoekers die dieper in de funnel zitten alsnog de mogelijkheid om direct in te schrijven voor de bijeenkomst.
Stap 4: Experimenteren met de Optimale Biedstrategie
Door de eerdere optimalisaties was er een punt bereikt waarop er genoeg conversiedata beschikbaar was om te experimenteren met automatische biedstrategieën. Deze experimenten vonden plaats over een periode van 2 maanden waarin meerdere (combinaties van) biedstrategieën zijn getest en beoordeeld. Uiteindelijk werd rond het einde van mei een automatische biedstrategie gekozen die tijdens de tests de meeste leads binnen haalde.