Neem vrijblijvend contact op met onze fitness marketing specialisten!

Wat is sportschool marketing?

Sportschool marketing zijn alle activiteiten die helpen bij het verkopen van goederen en diensten in de sportbranche of de sportschool. Denk hierbij aan supplementen of eiwitpoeders of gewichten. Een ander voorbeeld kan zijn dat je fitness marketingactiviteiten inzet om mensen naar jouw sportschool te trekken. Help je mensen naar een gezond lichaam, dan wil je juist zoveel mogelijk mensen werven die bij jou komen trainen in plaats van naar een andere personal trainer.

Waarom is fitness marketing zo belangrijk?

Sport marketing is belangrijk als je producten of diensten wil verkopen via je webshop. Je zorgt ervoor dat je zichtbaar bent bij je doelgroep. Als je je sportmarketing goed aanpakt, zal je naamsbekendheid toenemen, zorg je ervoor dat je producten onderscheidend ervaren worden en zal je sneller of meer klanten krijgen die graag naar jouw webshop komen en bij jou die producten willen kopen. Daarnaast kun je sportschool marketing ook inzetten voor het werven van leden voor je sportschool of als trainees bij de personal trainer. Fitness marketing kan namelijk zorgen voor extra omzet voor jouw sportdomein.

Dit zeggen onze klanten over ons:

Super tevreden met Odiv. We werken nu een halfjaar samen. Het team van Odiv zorgt voor heldere communicatie en ondersteunt ons heel goed met SEO en SEA.
Roel Driessen Eigenaar Slick Sneakers
Wij zijn erg blij met onze samenwerking met ODIV. Erg professioneel en fijn contact! Ga zo door!
Ben Westra Sales & Marketing Manager bij Winkel van Sinkel
Een marketing bureau waar je enthousiast van wordt! Veel samen gewerkt met Odiv en ze zagen altijd een creatieve insteek om op te vallen.
IJsbrand ter Horst Mede-oprichter Snelle sokken
De samenwerking met het team van ODIV is top. Denken mee, werken transparant, zijn flexibel en delen kennis. Het eerste project samen was het inrichten van e-mail automation. De technische kennis en ervaring van ODIV is onmisbaar als je hiermee start. Ze zijn goed bereikbaar en staan klaar om mee te denken. Een tevreden klant als resultaat. Inmiddels meerdere projecten samen opgepakt.
Wendy Smits Manager Marketing & Communicatie bij Bnext.nl
I recently had a half day of social media training from Timothy. It was both informative and relevant to my business. Timothy kept the entire session engaging. I would strongly recommend ODIV to any body looking for marketing and social media expertise!
Kirsty Shaw Interim Marketing Manager bij Bernardus
Vanuit quality life personal training hebben we een training gevolgd bij ODIV. Wat direct opvalt is dat ze transparant en eerlijk zijn over hun diensten. Geen mooie verkoop praatjes, maar eerlijk over de waarde die ze kunnen toevoegen. Timothy heeft ons enorm veel geleerd over het opzetten van campagnes en inregelen van Google ads. Zeker een aanrader!
Diederik Taken Eigenaar
We hebben een ochtend training gehad over LinkedIn en dit werd verzorgd door Timothy. Hij nam de tijd en kon alle vragen goed beantwoorden. Wij gaan nu met alle tips en tricks aan de slag. ODIV is een super behulpzaam bedrijf en het team denkt altijd op een creatieve manier met ons mee.
Carola van Dam Senior Projectmanager
Fijne partij om mee samen te werken: professioneel, duidelijk en to the point.
Sjoerd
Sjoerd de Wert Marketing en Communicatie Manager GlobalTalk
Top partij om mee samen te werken!
Esther
Esther Dusseldorp Directeur Tulpenfonds
Denken goed mee, reageren snel en zijn proactief.
Iris
Iris Reinhard Business Unit Manager Kenneth Smit Direct
Fijn om mee samen te werken! Veel positieve energie & kennis van zaken en fijne manier van communiceren. Denkt goed mee met de klant. Aanrader! :-)
Roana
Roana Luhulima Eigenaar Berg & Maan
ODIV denkt met ons mee over onze internetmarketing- dat doen ze op een manier die wij nodig hebben: vernieuwend, onderzoekend & professioneel. Écht een aanvulling op onze eigen activiteiten. Gastvrij en ondersteunend op velden die je niet meteen zou verwachten.
Marco
Marco Tankink Directeur Salsaparilla
Goede kennis van marketing en online video inzet bij het team van ODIV. Vriendelijk, snel en super behulpzaam! Aanrader.
Angela
Angela Haisma Consultant ShowHeroes
Wij werken nu 2 jaar met ODIV. Wat prettig is dat de lijnen kort en informeel zijn, en er verschillende specialisten zijn die soepel samenwerken. Vanuit een psychologische basis en goede kennis van techniek, leren en optimaliseren we elke maand. Aanrader.
Gijsbert
Gijsbert Croes Managing Partner Branddoctors
Ik kijk met veel plezier terug op mijn tijd bij ODIV. Werken voor leuke klanten, vrijheid om jezelf breder te ontwikkelen, sportieve en gezellige evenementen en dat alles binnen team van gedreven collega's!
Daan van Vliet CRO specialist bij PLUS Retail
De (best ingewikkelde) techniek werd helder en prettig uitgelegd!
Fridy Visser Knof
Fridy Visser Knof GoldenSports
ODIV is een erg dynamisch team dat ons geholpen heeft onze doelen en visies te vertalen naar een professioneel marketing plan. De gevraagde leads zijn ruimschoots geleverd maar zeker zo belangrijk ook is de vooraf geplande target groep is bereikt.
Rens
Rens Dilven Sales Manager bij MS Schippers
Wij hadden nog niet eerder een campagne op deze manier opgezet en zo uitgevoerd. Wij hebben daarom ook veel geleerd en de resultaten waren boven verwachting. Veel mensen hebben ook hun mailadres achtergelaten, zodat we hen direct op de hoogte kunnen houden van de voortgang en van de participatiemomenten die nog komen.
Clara
Clara van Foreest Communicatieadviseur bij Provincie Utrecht
ODIV heeft ons ondersteund met hun kennis en ideeën op het gebied van online marketing. Ze zijn eerlijk over wat ze verwachten te kunnen bereiken, denken altijd met je mee, communiceren snel en de campagnes die ze opleveren zijn professioneel. Een fijne partner!
Madelon
Madelon Schepers Communicatie bij NTFU
We zien elkaar maandelijks in een creatieve sessie. ODIV is heel transparant in alle stappen die ze zetten. Ik kan de gegevens altijd inzien en zij denken voortdurend vooruit.
Sjoerd
Sjoerd van Barneveld Marketingmanager bij DEBUUT
Je leert van elkaar, vult elkaar aan en werkt in nauwe samenwerking aan een succesvol online marketingplan dat gericht is op onze doelstellingen. Het is niet: u vraagt wij draaien, het is een heus partnership met wederzijds leereffect.
Evelyne
Evelyne Middleton Salesmanager bij Van Aetsveld
ODIV heeft een SEO workshop aan onze communicatiemensen gegeven. Dat was een heel helder verhaal met duidelijke stappen om te volgen. En ook niet onbelangrijk, het nodigde direct uit om tot actie te komen. Aanrader dus!
NMF
Alma Streefkerk Projectleider Educatie, Communicatie en Participatie
ODIV is een prettig en effectief bedrijf. Denkt mee met de klant en gaan verder dan de rest. Oprechte interesse in je product en hoe deze waarde kan geven aan de potentiële consument. Proactieve houding, alertheid, goede communicatie en ze houden ons scherp. Denken sneller dan de rest en zijn niet te nuffig om echt zich te verdiepen in het waarom van alles.
Puur
Anna-Maria Giannattasio Eigenaar bij Puur Events
ODIV ondersteunt en adviseert ons op het gebied van online marketing. Hun transparante werkwijze en persoonlijke aandacht is erg fijn. Kennis delen is voor hun geen probleem, ze nemen de tijd om je op te leiden zodat je samen steeds meer stappen kan zetten. Een leuke club mensen met veel kennis en ervaring op de verschillende gebieden van online marketing.
Globa talk Anouk
Anouk Boekhoff Marketeer bij Global Talk
Heldere communicatie, afspraken worden goed nagekomen en ze zijn zeer pro-actief. Tot nu toe onwijs tevreden over de samenwerking.
Brokking
Maartje Brokking Eigenaar bij Brokking
Wij zijn erg blij met ODIV. Zij hebben brede kennis, geven goed en werkbaar advies en zijn prettig om mee samen te werken.
UBN Djoy
Djony Jurg Marketing manager bij UBN Uitzendbureau
ODIV is een professioneel bedrijf met kundige adviezen en vooral altijd een prettige samenwerking. Het is meer een partnership dan een adverteerder - bureau relatie. Ik kan ODIV van harte aanbevelen.
Geert
Geert Pelsma Eigenaar bij ACLARO
Met Stuurlui werken we al jaren samen met ODIV. Een betrouwbare partner op het gebied van online marketing. Onze klanten worden erg goed geholpen, dankzij de inzet van ODIV weten zij de juiste doelgroep te bereiken én kunnen ze als bedrijf verder groeien. Een absolute aanrader!
Sjoerd sjoerd
Sjoerd Kuipers Eigenaar van Stuurlui
De jongens bij ODIV namen goed de tijd om me alles uit te leggen en dachten goed mee over wat het beste zou zijn voor mijn bedrijf in de fase waarin het zich bevindt. Ook als ik vragen had tussendoor reageerden ze op korte termijn. Zeer tevreden is de juiste beschrijving!
Mindelevator Richard
Richard van der Put Eigenaar bij Mindelevators
Experts in hun vak en prettig om mee samen te werken! Samen met Joost, Daan en Martijn al vele mooie resultaten behaald!
Rene Puur
René Zandvliet Marketing Manager bij Puur Events
Fijn bureau! Schakelt snel, veel kennis in huis en denkt goed mee van doel naar resultaat. Absolute aanrader!
One Fox Maurice
Maurice Romijn Marketing Manager bij One Fox
Professionele organisatie met superfijne mensen om mee samen te werken. Een half jaar geleden gestart met de samenwerking en nu al hele mooie resultaten bereikt. We kijken uit naar wat 2020 ons gaat brengen maar zijn al positief!
Zonnehuisgroep
Céleste Romijn Corporate Recruiter bij ZHGA
Wat een fijne club mensen om mee samen te werken! Naast het uitstekende inhoudelijke werk wat ze voor mijn bedrijven hebben gedaan en blijven doen ben ik voornamelijk erg te spreken over hun transparante en persoonlijke werkwijze. Ik kan een samenwerking met ODIV van harte aanbevelen!
Remco-Hergaarden 100ms
Remco Hergaarden Eigenaar bij 100ms
Leerzame & praktische marketingtraining gevolgd over o.a. Google Grants & Google Display. Was top!
red een kind
Thijs Waardenburg Online Marketeer bij Red een Kind
Opleiding gehad van Timothy en Duco. Goed gebracht. Interactief, open en inspirerend! En ook gewoon toffe gasten :)
Nut
Jeff Jacobs Digital Strateeg bij The Online Nut Company
Joost en Martijn communiceren prettig en heel snel. We staan nu weer lekker hoog bovenaan in Google. :-)
Florencius
Hugo Kranenburg Eigenaar bij Florencius
Het team van ODIV helpt ons altijd fantastisch! Ook voor de kleinere vraagstukken kunnen we altijd bij ze aankloppen.
Gloryfy
Joris Vermeulen Sales Manager Gloryfy

Sportschool marketingstrategie

Voordat je aan de slag gaat met het uitzetten van je marketingactiviteiten is het verstandig om een gebalanceerde strategie uit te werken. Zonder strategie zal je online marketing niet het gewenste effect behalen. Zonder op maat gemaakt plan, zul je ook geen resultaten boeken.

Fitness marketing doelstelling

Bij het opstellen van je strategie ga je aan de slag met je doelstelling. Wanneer en hoe kun je die behalen? Wie moet je daarvoor bereiken en wat verwacht je van die doelgroep? Zijn er eventueel andere aanbieders? Zo ja, wie zijn dat en waarom zijn zij concurrenten? Wat doen zij online? Een sportmarketingbureau kan je helpen met deze vragen te beantwoorden.

Distributie

Vervolgens ga je kijken naar distributie: welke kanalen ga je inzetten om je doelgroep te bereiken? Hierbij is een aantal zaken belangrijk. We zetten ze even op een rijtje.

  • De gemakkelijkste vraag is: gebruikt je doelgroep dit kanaal?
  • Iets minder voor de handliggend is de vraag: hoe gebruikt je doelgroep dit kanaal? Een voorbeeld is het kanaal TikTok. Millennials gebruiken het kanaal anders dan Generatie Z. Dit moet je ook meenemen in wat je wil communiceren via het kanaal.

Een aantal vragen die je je hierbij kan stellen zijn:

  • Welke vormen van content ga je inzetten om dit te communiceren?
  • En waarom kies je hiervoor?
  • Is dit vanuit je doelstelling de juiste keuze?
  • En zijn er vanuit marketingoogpunt wellicht andere opties die beter zijn?
    Wat verwacht je dat je doelgroep doet na het zien van je content?

Als je doelstelling is om zoveel mogelijk mensen naar je website te sturen omdat daar de verkoop plaatsvindt, neem dan ook je website onder de loep.

  • Hoe is je website gebouwd?
  • Wat is de structuur van je menu en welke productpagina’s zijn er?
  • Welke landingspagina’s heeft de website?

Data in fitness marketing

Het is belangrijk dat je met de juiste cijfers werkt. Immers data is de voeding voor iedere topsportmarketeer. Zonder data is het moeilijk analyseren of je de juiste resultaten behaald hebt.
Het is handig als je tussentijds je voortgang kan meten. Hiervoor zul je dus ook alle zachte conversies willen weten. We checken wat mensen op je website doen naast de belangrijkste doelstelling. We kijken of ze zich bijvoorbeeld inschrijven voor een nieuwsbrief, zich aanmelden voor een kortingscode of dat ze vaak de reviews lezen.

We nemen de hele marketingfunnel onder de loep en wanneer we een compleet overzicht hebben van de doelstellingen, doelgroepen, concurrenten en eventuele marktwerking, starten we met het opstellen van de strategie.

Voordelen van fitness marketing voor bedrijven

De belangrijkste voordelen van sportmarketing zijn:
zichtbaarheid onder je doelgroep
inzicht in de belangrijkste cijfers, zoals: budgetten, afzet en omzet
Al met al moet je denken aan meer verkopen en meer omzet.

Hoe weet ik of fitness marketing iets voor mijn bedrijf kan betekenen?

Als jij producten of diensten via je webshop wil verkopen of je wil meer leden voor je sportschool, kan marketing je bedrijf laten groeien. Je brengt namelijk in kaart wat je wil gaan verkopen aan wie en hoe je dat gaat doen. Je zorgt ervoor dat dit meetbaar is, zodat je ook precies weet wat je input en je ROI of ROAS wordt. Dit betekent dat je ook weet of en hoe je kunt opschalen. Dit zal er uiteindelijk ook voor zorgen dat je omzet zal groeien.

Betere vindbaarheid zoekmachine marketing

Hoe begin je met sportschool marketing?

Voordat je aan de slag gaat met je marketing heb je twee dingen nodig. Een webshop waar je de producten of diensten gaat verkopen of een website waar je meer informatie geeft over de sportschool en mensen de mogelijkheid biedt om zich in te schrijven bij de sportschool. Daarnaast is het handig om je data, structuur en meetbaarheid op orde te hebben. Dit betekent dat je alles wil meten wat er op je webshop gedaan wordt. Denk hierbij aan:

  • productpagina’s bezoeken
  • producten in winkelmandje stoppen
  • betaalproces starten
  • betaalproces afronden
Meer kennis

Waarom fitness marketing uitbesteden?

Er zijn genoeg redenen om je marketing uit te besteden. Denk bijvoorbeeld aan het besparen van tijd of het drukken van kosten. Of het in kaart brengen van jouw marktaandeel ten opzichte van je concurrenten. En misschien wel het mooiste doel: het opschalen van je bedrijf. 

De belangrijkste redenen voor het uitbesteden van je sportmarketing zijn:

  • Je houdt tijd over om aan jouw business te werken
  • Je haalt expertise in huis om dit zo effectief mogelijk te doen. De expert kan het waarschijnlijk in kortere tijd doordat hij al weet welke kanalen hij moet gebruiken en hoe hij deze moet inzetten.
  • Je haalt expertise in huis om dit zo efficiënt mogelijk te doen. De expert heeft ervaring met de verschillende online kanalen en kan hierdoor sturen op specifieke resultaten. Denk hierbij aan een ROAS of ROI, de grootte van het winkelmandje, maximale kosten per lead, kosten per (nieuwe) websitebezoeker etc.
  • Je haalt een heel team met kennis binnen dat kan fungeren als sparringpartner als je marketingteam versterkt en jouw bedrijf helpt groeien.
Hoe werkt zoekmachine marketing?

Wat is een fitness marketing bureau?

Een sportschool marketing bureau is een onderneming die jou helpt met het verkopen van jouw sportartikelen via je webshop. Dit bureau kan op een aantal niveau’s met je meedenken:

  • Strategisch: het bureau stelt een marketingplan op hoe jij jouw product of dienst het beste onder de aandacht kan brengen, welke kanalen je inzet via welke kanalen en welke budgetten en content je daarvoor moet inzetten.
  • Operationeel: het bureau gaat daadwerkelijk aan de slag met het uitvoeren van de strategie. Ze maken ads managers aan, zetten de campagnes op, maken content op en zorgen ervoor dat deze bij de juiste mensen terechtkomt.
  • Analyse: je kan een bureau ook altijd vragen om een analyse te draaien van de huidige werkzaamheden en resultaten die je nu behaalt. Dit heet een audit. ODIV kan deze voor jou verzorgen. Hiermee krijg je meteen een aantal pointers en optimalisatiemogelijkheden die je marketing naar het volgende niveau tillen.
SEO

Hoe pakt ODIV sportmarketing aan?

Voordat we aan de slag gaan als jouw sportmarketingbureau, stippelen we een marketing strategie uit die past bij jouw sportschool of jouw producten. Dit doen we op basis van een aantal gesprekken die we samen hebben. Zie het als een intakegesprek in de sportschool. 

Vervolgens analyseren we de website en de resultaten van de afgelopen jaren. Daarnaast controleren we de kanalen die wellicht eerder zijn ingezet en kijken we of de meetbaarheid van deze kanalen klopt. Dit kun je vergelijken met een analyse van de vorige inspanningen om de sporter aan het werk te krijgen of de supplementen te verkopen.

Daarna maken we een dashboard dat geldt als de nulmeting. Zie het als de foto vooraf. Hierin vergelijken we jouw website en resultaten met de concurrentie en zullen we bepalen hoe we een mogelijke inhaalslag gaan realiseren of hoe we onze toppositie zullen handhaven en versterken.

We maken dan een strategisch marketingplan waarin we de volgende elementen opnemen:

  • Doelstelling: we horen graag wat het doel is voor het komende jaar. Is dat:
    • meer (netto/bruto) omzet realiseren
    • een specifieke ROAS behalen
    • een specifieke ordergrootte of orderwaarde behalen
    • een minimaal aantal MQLs of wellicht zelfs wel SQLs
    • nieuwsbrief inschrijvers genereren
    • evenementen bezoekers werve
Doel van zoekmachine marketing
  • Doelgroep: deze kunnen we op een aantal vlakken definiëren. Uiteraard de standaard geografische en demografische kenmerken. Maar ook op: 
    • functie(titels) 
    • loyaliteit
    • interesses
    • vaardigheden
  • Kanalen, platformen en systemen: ODIV kan je helpen met verschillende platformen in social media, zoekmachines, marktplaatsen en je website.
  • Content: Denk aan vorm en inhoud. Video, animatie, afbeeldingen en ga je werken met personen, producten en welke cta’s ga je gebruiken?
  • Budget: je bepaalt zelf met welke budgetten je aan de slag wil. Wij geven je een advies op basis van de doelstelling, doelgroepgrootte en het kanaal dat we gaan gebruiken. Het voordeel is dat we kunnen werken met dagbudgetten en looptijdbudgetten. Dat betekent dat we altijd kunnen controleren of we het juiste budget inzetten en niet te veel uit zullen geven. Dit biedt tegelijkertijd ook de mogelijkheid om bij een goede ROAS of omzet, het budget op te schalen.
  • Concurrentie en markt: welke andere aanbieders zijn er nog en wat gebeurt er in de markt?

Wil je weten wat de mogelijkheden zijn voor jouw sportschool? Wij helpen je graag!

Maak kennis met team Fitness marketing

  • Timothy Van Laar

  • Jessica Kroon

  • Soraya Hartogs

  • Daan Weijs

  • Daphne van den Berg