TikTok marketing bureau Utrecht
De laatste vier jaren kun je er niet meer om heen. Het is het snelst groeiende social medium en lang niet meer alleen jongeren gebruiken het platform. We hebben het natuurlijk over TikTok. Het medium dat ooit ontstond als platform waar je korte muziekvideo’s kon delen met je volgers is inmiddels een stuk volwassener en wordt door hele generaties gebruikt als inspiratiebron en zoekmachine. Grote kans dat ook jouw doelgroep TikTok gebruikt en zich oriënteert op het platform voor de producten die je aanbiedt. Door te adverteren op TikTok kun je een groot bereik realiseren, specifieke doelgroepen targeten en zo je bedrijf positioneren of je verkoop stimuleren. ODIV is een online marketingbureau in Utrecht met specialisten op het gebied van strategie en advertenties voor TikTok. Wij helpen je graag met jouw TikTok marketing en advertising.

Waarom is adverteren op TikTok belangrijk?
Met adverteren op TikTok kun je visuele content delen, wat helpt bij het bereiken en betrekken van je doelgroep en het behoudt je relevantie. Hier zitten verschillende voordelen aan:
Verbeterde zichtbaarheid
Met je advertenties op TikTok verbeter je je zichtbaarheid onder je doelgroep. De targeting op TikTok kun je baseren op demografische kenmerken, interesses en activiteiten. Daarnaast kun je ook externe data inladen, zoals e-mailadressen, waarmee je je doelgroep efficiënt kunt bereiken.
(bron afbeelding: Newcom social media onderzoek)
Interactie met je doelgroep
Naast zichtbaarheid is TikTok ook een goed platform om in contact te komen met je doelgroep. Je DM’s kunnen fungeren als een verlengstuk van je klantenservice, waardoor je persoonlijk kunt reageren op vragen van klanten. Daarnaast kun je eenvoudig feedback verzamelen door middel van vragen in je posts. Dit geeft je waardevolle inzichten in de behoeften en wensen van je doelgroep. Met deze informatie kun je je aanbod en online marketingstrategie verder optimaliseren. Actieve interactie met je volgers versterkt niet alleen de klantrelatie, maar vergroot ook de betrokkenheid en loyaliteit.
Verhoogde omzet/aanvragen/sollicitaties
Wanneer je TikTok opneemt in je online marketing, krijg je inzicht in alle belangrijke cijfers, zoals: budgetten, afzet en omzet. Doordat je je doelgroep direct kunt bereiken is het een geschikt kanaal om deze cijfers te boosten.

Hoe werkt adverteren op TikTok?
Voordat je start met het adverteren op TikTok, is het handig om te weten wie je wil bereiken, waarom en hoe. Dus het is verstandig om eerst de markt goed in kaart te brengen. Dit betekent dat je moet weten wie je doelgroep is en hoe zij TikTok gebruiken. Dat verschilt namelijk enorm per gebruiker. Daarnaast is het belangrijk om te analyseren wat je concurrenten doen en hoe zij zich positioneren op sociale media. Daarnaast is het belangrijk om trends bij te houden en te herkennen. Als je deze inzichten gaat combineren met je bedrijfsstrategie, missie en visie, kun je een gerichte en effectieve TikTok strategie ontwikkelen. Dit helpt je om je bedrijf op de juiste manier te presenteren aan je doelgroep en je te differentiëren van je concurrentie.

Hoe weet ik of TikTok marketing iets voor mijn bedrijf kan betekenen?
TikTok is met name geschikt voor snelle, informatieve en visuele content. Heb je een product of dienst die je mooi kan verbeelden in video’s en kun je daar kort en krachtig over vertellen? Dan kan TikTok voor jouw bedrijf een geschikt medium zijn. Uiteraard moet je wel eerst goed kijken of en hoe je doelgroep TikTok gebruikt. Heb je een product of dienst dat met name gericht is op tekst of uitgebreide uitleg, dan zijn andere platformen zoals blogs, adverteren op LinkedIn of juist door te kiezen voor een Facebook marketing bureau mogelijk geschikter. Deze kanalen bieden meer ruimte voor lange teksten en gedetailleerde beschrijvingen.

Hoe begin je met TikTok marketing?
Voordat je aan de slag gaat met TikTok marketing, is het belangrijk om onderzoek te doen. Denk hierbij aan je doelgroep, maar ook mogelijke concurrenten. Wanneer je ervoor kiest om aan de slag te gaan met TiKTok, is het belangrijk een website te hebben waar je meer informatie kan delen en/of je producten verkoopt. Uiteraard wil je dat alles meetbaar is, dat je data klopt en je structuur zo efficiënt mogelijk staat.
Liever je TikTok marketing uitbesteden?
Zelf aan de slag gaan op TikTok kan veel tijd kosten. Dit komt doordat het een ander social medium is dan bijvoorbeeld Instagram of Pinterest. De doelgroepen zijn anders, de content en de wijze waarop content gedistribueerd wordt is anders. Dit vereist een goed begrip van de TikTok algoritmes, doelgroepsegmentatie, en de nieuwste trends en best practices op het gebied van sociale media en TikTok.
Overweeg daarom om je TikTok marketing uit te besteden aan een specialist. Een expert heeft de kennis en ervaring om je doelgroep effectief te bereiken en weet welke content het beste werkt. Ze kunnen je helpen met:
- Het optimaliseren van je TikTok posts voor maximale betrokkenheid.
- Het bijhouden, analyseren en gebruiken van trends.
- Het creëren en beheren van advertenties die conversies genereren.
- Het analyseren van prestaties en het bijsturen van strategieën op basis van data.
- Het implementeren van de nieuwste best practices en trends op het gebied van TikTok-marketing.
Door samen te werken met een specialist, kun je je richten op je kernactiviteiten terwijl je TikTok in goede handen is.

Wat is een TikTok bureau?
Een TikTok agency kan jouw bedrijf op meerdere manieren helpen. Een bureau kan betrokken zijn bij het hele proces; van het bedenken van de strategie en het opzetten van campagnes tot het optimaliseren van de content. Daarnaast kun je een bureau inschakelen voor specifieke taken, zoals het volgen van een op maat gemaakte TikTok training, het verkrijgen van strategisch advies of een social media audit of het sparren over ideeën. Het belangrijkste is dat een bureau de nodige expertise en ervaring heeft om effectieve campagnes te voeren.

Wat kan ODIV voor jou betekenen?
ODIV is gespecialiseerd in TikTok marketing en heeft ervaren experts in huis. Voordat we aan de slag gaan met jouw marketing, bedenken we de strategie die past bij jouw bedrijf. Vervolgens beginnen we met een grondige analyse van de website en de resultaten van de afgelopen jaren. Op basis hiervan stellen we heldere doelstellingen vast. We onderzoeken ook of er extra kanalen zijn die we kunnen inzetten voor een breder bereik. We zorgen ervoor dat alle processen goed meetbaar zijn, zodat je voortdurend kunt volgen of je de gestelde doelen behaalt.
Om doorlopend inzicht te hebben in de kwaliteit en resultaten van het werk, creëren we een dashboard dat als nulmeting fungeert. Dit dashboard vergelijkt jouw huidige prestaties met die van je concurrenten en helpt ons bij het bepalen van de stappen die nodig zijn om een voorsprong te nemen. Zo krijg je een duidelijk beeld van je huidige positie en de route naar succes.
Wij werken met alle plezier voor:
Ontmoet onze TikTok specialisten
Daam van der Zeeuw
Social media specialist

Ronja Bosgraaf
Content Specialist en designer

Timothy van Laar
Strateeg

Daphne van den Berg
Social specialist

Jamie Zuydendorp
Social Specialist

Jessica Kroon
Social Specialist

Willem Wattez
Social Media Specialist

Veelgestelde vragen over social media marketing:
Waarom adverteren op YouTube?
- Het is na Google de grootste zoekmachine.
- Mensen zoeken op YouTube naar informatie over jouw product of dienst, bijvoorbeeld in de vorm van reviews.
- YouTube biedt de schaal van TV-reclames maar dan met specifieke targeting-mogelijkheden. Daardoor laat je jouw advertenties alleen zien aan je doelgroep op momenten dat dit relevant is.
Wat kost een advertentie op YouTube?
Je bepaalt zelf welk budget je wil uitgeven aan je YouTube advertentie. We adviseren wel om minimaal 10 euro per dag te reserveren voor voldoende effect van de campagne. De meeste campagnes kosten 10 tot 30 cent voor één kijker. Dat betekent dat je met 10 euro per dag ongeveer 33 tot 100 mensen per dag kunt bereiken.
Hoe kan ik adverteren op YouTube?
- Upload je video-advertentie naar YouTube. Let er op dat deze meteen de aandacht trekt van je doelgroep en niet te lang is.
- Maak een video-campagne aan in Google Ads en kies daarbij je gewenste budget, doelgroep-targeting en video-advertentie.
- Check of je advertentie is goedgekeurd en of er vertoningen binnen komen. Zo ja, dan is je campagne live!