Technische SEO analyse
Wil je dat jouw website hoger verschijnt in de zoekresultaten van zoekmachines en zo meer bezoekers trekt? Dan is technische SEO een onmisbaar onderdeel van je strategie.
✔️ Hogere positie in zoekresultaten
✔️ Verbeterde gebruikservaring
✔️ Meer tevreden bezoekers

Waarom technische SEO?
Je bent misschien al bekend met SEO, ook wel bekend als zoekmachine optimalisatie, maar weet je ook dat dit veel verder gaat dan alleen steengoede content? SEO is opgebouwd uit drie pijlers, namelijk techniek, content, en linkbuilding. Waar content draait om de inhoud van een website, zoals teksten, afbeeldingen en video’s, zijn techniek en linkbuilding de twee andere pijlers die nog weleens vergeten worden.
Linkbuilding is de overkoepelende term die gebruikt wordt om te verwijzen naar het vergaren van autoriteit vanuit backlinks. Dit zijn links die vanaf andere websites naar jouw website linken. De theorie erachter: hoe meer kwalitatieve websites in je vakgebied naar jouw website verwijzen, hoe meer autoriteit zoekmachines toewijzen aan jouw website. Als zoveel gebruikers naar jouw verwijzen als autoriteit in je vakgebied, dan moet dat wel goed zitten, toch? Precies.
Dus, wat is technische SEO?
Technische SEO is het optimaliseren en bijhouden van de technische aspecten van een website. Denk hierbij aan de websitestructuur, de snelheid bij het laden van pagina’s en de algehele indexeerbaarheid. Waar content focust op de inhoud en linkbuilding op externe verwijzingen, ligt technische SEO bij de basis van je website. De technische factoren die hierbij een rol spelen zijn niet alleen de structuur, de snelheid en de indexeerbaarheid, maar ook mobiele vriendelijkheid, een kloppende sitemap, de interne linkstructuur en de optimalisatie van afbeeldingen. Zoekmachines hebben namelijk miljoenen crawlers over het web heen dwalen, die informatie verzamelen. Technische SEO en het optimaliseren van de relevante technische factoren is het zo makkelijk mogelijk maken voor deze crawlers. Want hoe makkelijker de crawlers het hebben op je website, hoe gebruiksvriendelijker deze is en hoe hoger het zal eindigen in de zoekresultaten.

Technische SEO fouten om te ontwijken
Een goed startpunt om achter technische SEO fouten te komen is het uitvoeren van een technische SEO analyse, ook wel bekend als een website audit. Dit kan door middel van verschillende tools, zoals Ahrefs, SEranking of Sitebulb. Deze tools lopen je hele website na en identificeren technische SEO fouten (errors), geven waarschuwingen (warnings) en wijzen je op dingen waar je mogelijk alert op moet zijn (notices). Naast regelmatige audits zijn technische checks hoognodig bij website migraties. Of het nu gaat om een volledig nieuwe website, een overstap naar een nieuw CMS of een verhuizing naar een andere domeinnaam: migraties hebben een grote invloed op de technische SEO. Des te belangrijker om er met je neus bovenop te zitten om tijdig de broken links, dubbele content en fouten in redirects te herkennen en je technische SEO te optimaliseren.
Hoe ziet technische optimalisatie eruit?
Door middel van een technische SEO analyse identificeer je verbeterpunten. Het belangrijkste is om die daarna één voor één langs te gaan en deze op gestructureerde wijze te verbeteren. Dit doe je door middel van het opstellen van prioriteiten. Maak een overzicht van de vastgestelde problemen, hoeveel prioriteit het heeft om deze te verhelpen, en hoeveel tijd je denkt eraan te zullen besteden. Problemen die website-breed voorkomen hebben vaak de hoogste prioriteit, maar duren qua oplossing ook het langste. Daarom kan het juist slim zijn om de kleine problemen, die je snel kan verhelpen, eerst op te lossen. Dubbele content kan je makkelijk en snel verwijderen, terwijl het omgooien van de volledige websitestructuur een groter project is dat meer tijd in beslag neemt. Hoewel de website structuur meer prioriteit heeft, kan je toch beter eerst de quick wins wegwerken. Dat kan je natuurlijk zelf doen, of je kunt een SEO specialist hiervoor inschakelen.

Waarom een technische SEO specialist inschakelen?
Klinkt dit allemaal te overweldigend en ingewikkeld om zelf op te maken? Raak je in paniek van termen als ‘sitemap’ en ‘robots.txt’? Of snap je wel de basis, maar kan je simpelweg een extra paar handjes gebruiken? Schakel dan een technische SEO specialist in om je te helpen! Een specialist in technische SEO begint met een website audit of technische SEO analyse, waarna die de optimalisatie van de website niet alleen voor je op een rijtje zet en prioriteert, maar ook uitvoert. Dit wordt opgevolgd door continue monitoring op technische veranderingen en problemen. Waar nodig gaan deze aanpassingen in samenwerking met developers. Zo gaat je website altijd op technisch gebied met de tijd mee.
Wat kan ODIV voor jou betekenen?
Online marketing bureau Odiv heeft als jouw collega de kennis in huis om je te helpen met technische SEO. Zo pak je alle pijlers op binnen SEO, verkrijg je een hogere ranking in zoekmachines en biedt je je website bezoekers een betere gebruikservaring. Zo trek je niet alleen meer verkeer aan, maar is die ook van een hogere kwaliteit. De pagina’s die bovenaan komen in de zoekresultaten sluiten op die manier perfect aan op de plek in de marketing funnel waar bezoekers zich bevinden. Dit betekent dat ze ook sneller overgaan op conversie. Je website werkt immers fijn en sluit precies aan op waar ze naar op zoek zijn.
Wij werken met alle plezier voor:
Team SEO
Veelgestelde vragen over SEO
Hoe lang duurt het voordat ik resultaten zie van technische SEO?
Dit kan wel 3 tot 6 maanden duren. Waar je bij on-page SEO het proces kan versnellen door via Google Search Console je pagina’s opnieuw te laten indexeren, is dit bij technische SEO een stuk moeilijker, omdat het gaat om website-brede aanpassingen. Je zal dan ook pas echt resultaat hiervan zien als een groot deel van je website opnieuw geïndexeerd is door zoekmachines.
Hoe vaak moet ik een technische SEO audit uitvoeren?
Minimaal 1x per maand, als er weinig veranderingen zijn. Als je veel veranderingen doorvoert op je website, dan moet je vaker een technische SEO analyse uitvoeren. Doe het dan 1x per week. Hoe vaker je een technische SEO analyse uitvoert, hoe eerder je problemen opmerkt en hoe minder onderhoudswerkzaamheden je hoeft uit te voeren.
Waarom is technische SEO zo belangrijk voor mijn website?
Technische SEO is de basis van je website, en die basis moet goed staan. Samen met content en externe links zijn dit de drie pijlers van SEO. Zonder goede content en autoriteit vanuit externe links komt er weinig terecht van SEO, en datzelfde geldt voor de technische SEO: als het niet goed zit, heeft de rest ook weinig zin.
Wat is het verschil tussen technische SEO en on-page SEO?
Technische SEO houdt zich bezig met technische factoren die website-breed zijn, zoals website snelheid, terwijl on-page SEO beperkt is tot SEO factoren op een specifieke pagina, zoals meta-titels, meta-beschrijvingen en contentstructuur.
Hoe kies je een goed SEO-bureau?
Het allerbelangrijkste om op te letten is betrouwbaarheid en transparantie. Helaas zijn er veel SEO-bureau’s die slecht werk leveren en niet transparant zijn in wat ze precies doen. Vraag daarom altijd om cases van tevreden klanten en concrete uitleg over de werkwijze.
Hoe snel zie je resultaat van SEO?
Dit is voor iedere website anders. Je zal minder snel resultaat zien dan bijvoorbeeld bij online adverteren. Maar op lange termijn zal SEO vaak meer opleveren. Over het algemeen adviseren we om SEO minimaal 6 maanden de tijd te geven om een meetbaar resultaat op te leveren.
Wat levert SEO mij op?
Als SEO goed wordt uitgevoerd levert het jou een groeiende stroom aan websitebezoekers op. Naarmate je op meer zoekwoorden goed gevonden wordt zullen meer bezoekers jouw website weten te vinden. Daarnaast worden bedrijven die hoog in Google verschijnen vaak als betrouwbaarder gezien.
Wat is het verschil tussen SEO en SEA?
Bij SEA ben je bezig met adverteren in zoekmachines. Hiermee kun je zelfs binnen een paar minuten hoog in Google komen (als advertentie, zie onderstaand voorbeeld). Bij SEO ligt de nadruk op organisch groeien in het gratis gedeelte van Google. Je maakt aanpassingen die je hoger in de onbetaalde zoekresultaten krijgen, en kijkt hierbij meer naar de lange termijn.
Wat zijn de voordelen van SEO?
- Makkelijk vindbaar voor je doelgroep. Met SEO zorg je ervoor dat jij tussen je concurrenten gevonden wordt in de zoekresultaten.
- Vertrouwen. Een hoge positie in zoekmachines straalt vertrouwen uit voor je doelgroep. Het toont aan dat je relevant bent en kwalitatieve content aanbiedt.
- Lange termijnresultaat. Door SEO krijg je meer organisch verkeer op je website. Hier profiteer je ook van op de lange termijn.
Wat is SEO?
Search Engine Optimization (SEO) staat voor alle optimalisaties die je uitvoert om hoger in de resultaten van zoekmachines (zoals Google) te komen. Het gaat hierbij om zoekresultaten waarvoor niet betaald is, en waar dus geen ‘advertentie’ voorstaat.