B2B Online Marketing Bureau

Wil je je merkbekendheid vergroten, sales stimuleren of juist duurzame relaties opbouwen? Dan is B2B-marketing de manier om jouw doelgroep te bereiken.

Elk bedrijf heeft een uniek verhaal, en met marketing kun je dit verhaal delen met de juiste mensen, op het juiste moment en op de juiste plek. Wij helpen je hier als B2B marketing bureau uiteraard graag bij!

Marketeer Soraya aan het werken

Waarom is B2B marketing belangrijk?

B2B marketing gaat vaak om langdurige relaties tussen bedrijven. Om bij de beslissers van jouw potentiële klanten op de radar te komen is B2B marketing een belangrijk middel. Hiervoor moet je je doelgroep goed kennen (wie zijn het precies) en de uitdagingen die je voor ze oplost. Vervolgens vertalen we dat naar concrete marketinguitingen om deze doelgroep mee te bereiken.

Een ander belangrijk punt is het beslissingsproces. In B2B is dit vaak complex en zijn er meerdere stakeholders bij betrokken. Goede B2B marketing helpt om de voordelen van jouw product of dienst goed over te brengen naar verschillende niveaus binnen de klantorganisatie; van directie naar uitvoer.

Verder gaat het in B2B veelal om transacties met een hoge waarde (anders dan bij B2C). Hierdoor moet de marketing ervoor zorgen dat potentiële klanten de voordelen en ROI van het product of de diensten begrijpen. Goede B2B marketing zorgt er dus voor dat potentiële klanten met vertrouwen een grote investering durven te doen.

B2B Marketing Funnel

In fase 1 leggen we het fundament door het initiële contact te leggen met je doelgroep, mogelijk gemaakt via kanalen zoals LinkedIn ads en Google Display. Na deze eerste blootstelling streeft fase 2 ernaar dat de doelgroep interactie aangaat met jouw bedrijf, zoals een websitebezoek of interactie met een LinkedIn-advertentie. In fase 3 zet de bezoeker de stap naar een MQL, door zich bijvoorbeeld aan te melden voor onze nieuwsbrief of het downloaden van een brochure.

Eenmaal MQL, is ons doel om deze te transformeren naar een SQL, voornamelijk met behulp van marketing automation, wat helpt bij het kwalificeren en bereiken van de lead. Tenslotte is het essentieel te realiseren dat technologieën evolueren. Ondanks een setup die vandaag perfect werkt, zijn er morgen wellicht optimalisaties nodig. Het bijblijven met de nieuwste tools en methoden vergt veel toewijding en tijd.

Fases CRO model Odiv

Keuzes maken in de sales funnel

Ons gedrag is heel complex en valt lastig te begrijpen. Waarom blijven we kiezen voor het ene merk boven het andere? Waarom volgen we automatisch pijlen? En waarom hebben we onbewust automatisch ergens een oordeel over? Het heeft alles te maken met onze besluitvormingsprocessen, Systeem 1 en Systeem 2.

Dus, wat zijn Systeem 1 en Systeem 2?

Systeem 1: emotionele, intuïtieve en automatische hersenprocessen met een lange evolutionaire geschiedenis. Dit systeem wordt ook wel het onbewuste genoemd.
Systeem 2: rationele en bewuste hersenprocessen die zich baseren op logica en regels en veel korter geleden in de evolutie zijn ontstaan (Chaiken & Trope, 1999). Dit systeem wordt ook wel het bewuste genoemd.

Twee systemen van denken

Wat is CRO met Timothy

Bewust vs onbewust

In hoeverre ons gedrag gestuurd wordt door de situatie en omgeving onderschatten we zwaar. Dit is goed te begrijpen omdat we ons enkel bewust zijn van onze bewuste gedachten en gevoelens. Het is lastig om te bepalen in hoeverre we beïnvloed worden door onbewuste factoren. Daarnaast zijn mensen goed in staat om achteraf te rationaliseren waarom er een bepaalde keuze is gemaakt waardoor het gevoel dat we rationele wezens zijn alleen maar toeneemt.

Belangrijk is om te bepalen wanneer we rationeel zijn, want ons onbewuste staat altijd aan. Er zijn drie redenen waarom iemand rationeel is:
1. Wanneer de keuze belangrijk is
2. Wanneer je de keuze moet rechtvaardigen
3. Wanneer je veel van de keuze af weet

frederique aan het werk bij ODIV

Het verschil tussen B2B en B2C marketing

We weten dat B2B gaat over bedrijven die aan andere bedrijven verkopen, en deze marketing draait daarom vaak om het opbouwen van langdurige relaties. Content zoals whitepapers, webinars en gedetailleerde productinfo spelen hier een grote rol. B2C gaat over bedrijven die direct aan jou en mij, de eindconsumenten, verkopen. Hier draait alles om de emotie, het verlangen en soms zelfs een impulsieve klik op die ‘Koop nu’-knop.

Bij B2B is de keuze altijd belangrijk: je maakt een grotere beslissing dan bij een consumentenproduct en het gaat vaak om grotere bedragen. En deze uitgaven moet je natuurlijk ook nog eens rechtvaardigen bij een manager, een baas of collega’s. Dus we hebben te maken met het rationele besluitvormingsproces, wat in veel gevallen anders is dan de B2C sector. Onze CRO-specialisten kijken naar hoe ze jouw bedrijf zo goed mogelijk naar voren kunnen laten komen, zodat we zo veel mogelijk leads voor je kunnen genereren.

B2B marketing uitbesteden

Met B2B-marketing ben je actief bezig met het vergaren en binnenhalen van leads. Echter, je bent natuurlijk veel liever bezig met je primaire businessactiviteiten dan je zelf te verdiepen in de wereld van marketing. Dan is het misschien een idee om dit uit te besteden aan een gespecialiseerd bureau. Hieronder even op een rijtje wat de voordelen zijn van uitbesteden:

  • Diepgaande expertise, een bureau heeft als primaire activiteit online marketing. Door deze jarenlange ervaring hebben wij bij ODIV veel kennis in huis gebracht, wat we graag jouw bedrijf kunnen inzetten. Bovendien hebben we deze ervaring opgedaan bij diverse klanten en branches, waardoor we een brede kennisbasis hebben opgebouwd.
  • Nieuwste tools, online marketing bureau beschikken vaak over de nieuwste tools. Het is ons vakgebied, waardoor we ook toegang hebben tot de beste informatie om gegevens te analyseren, je marketingcampagnes te optimaliseren en resultaten te meten.
  • Tijdsbesparing, doordat je de marketingactiviteiten uitbesteed, heb jij weer meer tijd om te doen waar je goed in bent. Dit scheelt jou tijd, en het werk wordt ook nog gedaan door ervaren specialisten.
leadgenforms linkedin

B2B-campagnes

B2B campagnes zijn ontworpen om bedrijven te voorzien van een regelmatige stroom van gekwalificeerde leads, zonder dat dit aanvoelt als een opdringerige verkoopbenadering. Hiervoor kun je verschillende kanalen inzetten, zoals LinkedIn en Google Ads.

Door gerichte marketinginspanningen kun je mensen bereiken die al interesse hebben getoond in jouw producten of diensten, wat de kans op conversie vergroot. Hiermee bespaar je tijd en middelen die anders besteed zouden worden aan het benaderen van niet-geïnteresseerde prospects. Bovendien kun je met leadgeneratie jouw marketingstrategie verfijnen en je groei te stimuleren door te focussen op de meest veelbelovende kansen voor uw bedrijf. Het resultaat is efficiëntere en effectievere marketing.

Bekijk hier met welke diensten wij jou kunnen helpen!

Wij werken met alle plezier voor:

Jouw online marketing team

Leanne Sasker

Data & Automation specialist

Wendy Bos-Stechner

Data & Automation specialist

Jacky Eickes

Content Specialist en Copywriter

Daam van der Zeeuw

Social media specialist

Ronja Bosgraaf

Content Specialist en designer

Ronald Nijveldt

Content Strateeg en copywriter

Daan Weijs

SEA Specialist

Frederique Boitelle

SEA Specialist

Daphne van den Berg

Social specialist

Jamie Zuydendorp

Social Specialist

Jessica Kroon

Social Specialist

Joost Fromberg

Managing Director

Leonie Oudshoorn

SEO Specialist

Ingeborg Lip

SEO Specialist

Soraya Hartogs

Website Specialist

Ruben Ort

SEA Specialist

Bruna Venturinelli

SEO Specialist

Willem Wattez

Social Media Specialist

Veelgestelde vragen over marketing

Wat kost adverteren op TikTok?

Net zoals op andere platformen zoals META, LinkedIn en Twitter, kun je bij TikTok zelf bepalen wat je aan advertenties uitgeeft. TikTok hanteert echter een hoger minimumbudget: €500 in totaal en €50 per dag op campagneniveau. Voor advertentiegroepen is dit €50 in totaal en €20 per dag. Dit lijkt misschien veel, zeker als je nog nooit op TikTok hebt geadverteerd. Toch stelt TikTok dat dit helpt om het algoritme snel voldoende data te laten verzamelen en zich te optimaliseren voor jouw doelgroep. Uiteindelijk levert dat betere resultaten op.

Wat kost een B2B online marketing bureau?

Bij ODIV worden de kosten voor online marketing en display advertising bepaald door twee variabelen, het benodigde aantal uren voor optimalisatie en het mediabudget. Dit mediabudget is afhankelijk van je keuze in platforms, zoals Google en LinkedIn, evenals andere factoren zoals targeting en advertentietype. We bieden een transparant voorstel waarin de strategie, gebruikte kanalen en verwachte resultaten uiteengezet worden. Je hebt hierdoor altijd een duidelijk beeld van je uitgaven. ODIV zet in op helderheid: er zijn geen verborgen kosten en onze contracten zijn flexibel.

Waarom zou je B2B marketing uitbesteden?

Het uitbesteden van B2B-marketing aan een gespecialiseerd bureau biedt meerdere voordelen. Een bureau brengt expertise en jarenlange ervaring uit diverse klanten en branches mee, wat ten goede komt aan jouw bedrijf. Ze beschikken ook over de nieuwste marketingtools voor het analyseren van gegevens, optimaliseren van campagnes, en het meten van resultaten. Dit bespaart zowel kosten als tijd, waardoor jij je kunt richten op je primaire bedrijfsactiviteiten terwijl ervaren specialisten zorgen voor jouw marketing.

Wat is B2B marketing?

B2B-marketing (business-to-business marketing) is een strategische benadering van marketing die gericht is op het promoten en verkopen van producten of diensten aan andere bedrijven. In scherp contrast met Business-to-Consumer (B2C) marketing, waarbij de focus ligt op directe verkoop aan individuele klanten, legt B2B-marketing de nadruk op het opbouwen en onderhouden van duurzame relaties met andere bedrijven.

In de wereld van B2B-marketing draait alles om het begrijpen van de specifieke behoeften, uitdagingen en doelstellingen van zakelijke klanten en het aanbieden van op maat gemaakte oplossingen die aan deze eisen voldoen. Door middel van doelgerichte marketingstrategieën en tactieken, zoals contentmarketing, account-based marketing en professioneel netwerken, streeft B2B-marketing ernaar om zinvolle relaties op te bouwen, waarbij wederzijds vertrouwen en waardecreatie centraal staan.

Wat is een inbound marketing bureau?

Een inbound marketing bureau helpt bedrijven met strategie, contentcreatie, marketingtools en het aantrekken van waardevolle klanten via inbound marketing.

Wat is een inbound marketing strategie?

Dit is een plan waarmee je stap voor stap content creëert en verspreidt om bezoekers aan te trekken, leads te genereren en klanten te maken van jouw doelgroep.

Wat is het belang van inbound marketing?

Het helpt je om klanten te bereiken wanneer zij actief op zoek zijn naar oplossingen. Zo bouw je vertrouwen op en trek je relevante leads aan.

Wat is inbound marketing?

Inbound marketing is een strategie waarmee je klanten aantrekt door waardevolle content te bieden, zoals blogs, video’s of whitepapers, en in te spelen op hun behoeften en vragen.