4 februari is de verjaardag van Facebook. In 2021 bestaat Facebook 17 jaar. Nog net geen volwassen leeftijd, al is Facebook wel het meest volwassen social media kanaal van allemaal. Het heeft een rijke historie opgebouwd sinds haar geboorte in 2004. In dit blog blikken we terug op een aantal hoogte- en dieptepunten van het medium.

Facebook voor de gebruiker

In 2004 verwelkomt Zuckerberg zijn kleine wondertje van maar een paar MB’s groot genaamd: The facebook. Het was mogelijk een profielfoto te uploaden, je interesses te delen en digitaal te connecten met andere mensen. Daarnaast was het mogelijk je netwerk te visualiseren. Toen nog enkel toegankelijk voor Harvard studenten. In haar eerste jaar behaalde Facebook een schappelijke 1 miljoen gebruikers.

Facebook 2004

In 2005 werd “The” weg gehaald van de naam en het domein facebook.com werd aangeschaft voor het zachte prijsje van $200.000,- Daarnaast werd het mogelijk op extra foto’s toe te voegen.

In 2006 werd de news & mini-feed toegevoegd. Dit was een logboek van al iemands online activiteiten. Dé functie om je crush mee in de gaten te houden en te porren als je niet wist wat je moest typen. Echter wel een slechte uitvinding voor mensen in een relatie met een jaloerse partner. Ook werd Facebook toegankelijk voor iedereen ouder dan 13 jaar en was de site vanaf dit jaar mobiel te benaderen.

In 2007 werd de News Feed geïntroduceerd. Hier kon je lezen wat al je vrienden hadden uitgespookt. Ook werden Marketplace, bedrijfspagina’s, mobiele uploads, virtuele cadeaus, foto sorteer opties, vriendenlijsten, Facebook Video, Facebook Platform én werd onze bread and butter: Facebook Ads toegevoegd.

In 2008 kon je ein-de-lijk alle uitnodigingen van die vriend die je maar bleef spammen met Farmville uitnodigingen blokkeren. De chat functie toegevoegd werd geïntroduceerd samen met de wall, gesuggereerde vrienden en Facebook Connect.

In 2009 ontwikkelde Facebook apps voor de eerste generatie smartphones. Nu was er geen mogelijkheid meer om de vriendschapsverzoeken van je tante Jacqueline te ontwijken. Dit was ook de geboorte van de real-time News Feed en van de like en comments.

In 2010 werd de locatie functie toegevoegd waardoor het mogelijk werd je locatie te delen met je vrienden.

In 2011 kreeg de website van Facebook een redesign. Daarnaast werd de coverfoto, de meldingen ticker van de vrienden en de Timeline toegevoegd. In je Timeline was te zien wat je vrienden posten in plaats van wat ze hadden gewijzigd op hun profiel. Een functie die we nu niet meer kunnen wegdenken. Dit was echter ook het einde van de Wall. Ook werd het mogelijk Events aan te maken.

Facebook-2011

In 2013 werden stickers geïntroduceerd. Ook werd ‘Graph Search’ toegevoegd

In 2014 werd de functie “trending topics” toegevoegd. Hier was te zien welke onderwerpen trending waren op elk moment van de dag. Ook wordt de functie Safety Check toegevoegd om snel vrienden en familie te laten weten dat het goed met je gaat in geval van een aardbeving of andere grote ramp. Ook werd het mogelijk peer-to-peer betalingen in Messenger te doen.

In 2015 werd de live streaming functie toegevoegd. Deze functie was in eerste instantie enkel toegankelijk voor “verified users” maar werd begin 2016 toegankelijk voor iedereen. Ook werd support voor GIF’s toegevoegd.

In 2016 werd de Like button uitgebreid met meer reacties.

In 2018 werd Facebook Gaming geïntroduceerd. Facebook Gaming heeft gelijk een aantal streamers overgekocht zoals de voormalige Twitch-streamer Gonzalo “ZeRo” Barrios en de ex-YouTuber Corinna Kopf.

Facebook voor de adverteerder

Toen het platform in rap tempo toenam qua gebruikers, zag Zuckerberg genoeg reden om een nieuw feature toe te voegen aan Facebook. In 2007 maakte hij het mogelijk om te adverteren. Met Facebook advertising is het mogelijk om je doelgroep te bereiken door middel van targetingopties op basis van demografische, geografische kenmerken, interesses en activiteit. Later kwam daar ook nog retargeting bij. Dit betekent dat je mensen nogmaals kan bereiken via (social) media doordat zij eerder interactie getoond hebben met jouw bedrijf. Denk hierbij aan de website of jouw social media uitingen zoals video’s, carrousels of advertenties. De volgende stap die Facebook aanbood waren Lookalike audiences. Dit betekende niets minder dat je vergelijkbare doelgroepen kan maken van jouw best presterende doelgroepen. Hierbij kun je denken aan jouw klanten.

Facebook Ads geintroduceerd

Net nietjes

Het zal voor vele alweer een vage herinnering zijn, maar OOIT was het Social Medialandschap nog rumoerig en divers. In een tijd dat je in de virtuele rij ging staan om een Google Plus account te bemachtigen om er vervolgens precies niks meer mee te doen. In de tijd dat je op CU2 je profiel in HTML moest opmaken en ál je afbeeldingen glitters bevatte. En uiteraard Hyves. Dé parel van de lage landen. Waar we elkaar lekker de hele dag krabbels konden sturen en respect konden geven. Maar vele van hen zijn gesneuveld. Vele van hen konden gewoonweg niet opboksen tegen de kampioenen van vandaag. Hieronder een kleine opsomming van deze gevallen helden:

  • CU2 (2000-2009)
  • Sugababes/Superdudes (2001/2012)
  • Hyves (2004-2013)
  • Vine (2012-2016)
  • Periscoop (2015-2021)
  • FriendFeed (2007-2015)
  • iTunes Ping (2010-2012)
  • Google Wave (2009-2012/2018)
  • Google Buzz (2010-2011)
  • Orkut (2004-2014)
  • Google Plus (2011-2019)
  • Meerkat (2015-2016)
  • Friendster (2002-2015)
  • Yik Tak (2013-2017)
  • MySpace (2003-heden) Ja je leest het goed, Myspace is nog steeds online.
  • Partyflock (2001-heden) Jawel ook Partyflock leeft nog steeds, maar het is verre van wat het ooit was. Maar zal voor vele altijd een speciaal plekje in het hart behouden.

Sorry ook ik ben verhuist naar Facebook

Hollywood

Als wereldheerser ligt het binnen de verwachting dat er een speelfilm of documentaire over je wordt gemaakt. Dat is bij Facebook ook zeker niet anders. Daarbij is The Social Network (2010) waarschijnlijk de meest bekende Hollywood speelfilm. In de film wordt weergegeven hoe het idee van Mark Zuckerberg tot stand is gekomen plus de hordes op zijn pad. The Great Hack (2019) is waarschijnlijk de meest bekende documentaire over het platform. In de documentaire wordt het schandaal rond het bedrijf Cambridge Analytica ontleed.

En ik gok zo maar dat dit niet het laatste nieuws is wat we over Facebook zullen lezen. Wij zullen je uiteraard op de hoogte houden van alle nieuwtjes rondom deze tech conglomerate. Dus houd zeker ons blog in de gaten!