Fitness marketing bureau Utrecht

Fitness marketing bureau Utrecht

Ben je een personal trainer? Heb je een sportschool of wil je juist sportproducten gaan verkopen? Wellicht kan ODIV jou helpen, want wij zijn een sport marketing bureau in Utrecht. We denken op strategisch niveau met je mee en kunnen tegelijkertijd operationeel voor je aan de slag. Voordat we aan de slag gaan met jouw marketing, maken we een online marketingplan om de best mogelijke resultaten te behalen. Je gaat immers ook pas sporten op het moment dat je goed voorbereid bent.

Wat is sportschool marketing?

Sportschool marketing zijn alle activiteiten die helpen bij het verkopen van goederen en diensten in de sportbranche of de sportschool. Denk hierbij aan supplementen of eiwitpoeders of gewichten. Een ander voorbeeld kan zijn dat je fitness marketingactiviteiten inzet om mensen naar jouw sportschool te trekken. Help je mensen naar een gezond lichaam, dan wil je juist zoveel mogelijk mensen werven die bij jou komen trainen in plaats van naar een andere personal trainer.

Waarom is fitness marketing zo belangrijk?

Sport marketing is belangrijk als je producten of diensten wil verkopen via je webshop. Je zorgt ervoor dat je zichtbaar bent bij je doelgroep. Als je je sportmarketing goed aanpakt, zal je naamsbekendheid toenemen, zorg je ervoor dat je producten onderscheidend ervaren worden en zal je sneller of meer klanten krijgen die graag naar jouw webshop komen en bij jou die producten willen kopen. Daarnaast kun je sportschool marketing ook inzetten voor het werven van leden voor je sportschool of als trainees bij de personal trainer. Fitness marketing kan namelijk zorgen voor extra omzet voor jouw sportdomein.

Fitness marketing bureau Utrecht

Sportschool marketingstrategie

Voordat je aan de slag gaat met het uitzetten van je marketingactiviteiten is het verstandig om een gebalanceerde strategie uit te werken. Zonder strategie zal je online marketing niet het gewenste effect behalen. Zonder op maat gemaakt plan, zul je ook geen resultaten boeken.

Fitness marketing doelstelling

Bij het opstellen van je strategie ga je aan de slag met je doelstelling. Wanneer en hoe kun je die behalen? Wie moet je daarvoor bereiken en wat verwacht je van die doelgroep? Zijn er eventueel andere aanbieders? Zo ja, wie zijn dat en waarom zijn zij concurrenten? Wat doen zij online? Een sportmarketingbureau kan je helpen met deze vragen te beantwoorden.

Distributie

Vervolgens ga je kijken naar distributie: welke kanalen ga je inzetten om je doelgroep te bereiken? Hierbij is een aantal zaken belangrijk. We zetten ze even op een rijtje.

  • De gemakkelijkste vraag is: gebruikt je doelgroep dit kanaal?
  • Iets minder voor de handliggend is de vraag: hoe gebruikt je doelgroep dit kanaal? Een voorbeeld is het kanaal TikTok. Millennials gebruiken het kanaal anders dan Generatie Z. Dit moet je ook meenemen in wat je wil communiceren via het kanaal.

Een aantal vragen die je je hierbij kan stellen zijn:

  • Welke vormen van content ga je inzetten om dit te communiceren?
  • En waarom kies je hiervoor?
  • Is dit vanuit je doelstelling de juiste keuze?
  • En zijn er vanuit marketingoogpunt wellicht andere opties die beter zijn?
    Wat verwacht je dat je doelgroep doet na het zien van je content?

Als je doelstelling is om zoveel mogelijk mensen naar je website te sturen omdat daar de verkoop plaatsvindt, neem dan ook je website onder de loep.

  • Hoe is je website gebouwd?
  • Wat is de structuur van je menu en welke productpagina’s zijn er?
  • Welke landingspagina’s heeft de website?

Sportschool marketingstrategie

Data in fitness marketing

Het is belangrijk dat je met de juiste cijfers werkt. Immers data is de voeding voor iedere topsportmarketeer. Zonder data is het moeilijk analyseren of je de juiste resultaten behaald hebt.
Het is handig als je tussentijds je voortgang kan meten. Hiervoor zul je dus ook alle zachte conversies willen weten. We checken wat mensen op je website doen naast de belangrijkste doelstelling. We kijken of ze zich bijvoorbeeld inschrijven voor een nieuwsbrief, zich aanmelden voor een kortingscode of dat ze vaak de reviews lezen.

We nemen de hele marketingfunnel onder de loep en wanneer we een compleet overzicht hebben van de doelstellingen, doelgroepen, concurrenten en eventuele marktwerking, starten we met het opstellen van de strategie.

Voordelen van fitness marketing voor bedrijven

De belangrijkste voordelen van sportmarketing zijn:

  • Zichtbaarheid onder je doelgroep
  • Inzicht in de belangrijkste cijfers, zoals: budgetten, afzet en omzet
  • Al met al moet je denken aan meer verkopen en meer omzet.

Hoe weet ik of fitness marketing iets voor mijn bedrijf kan betekenen?

Als jij producten of diensten via je webshop wil verkopen of je wil meer leden voor je sportschool, kan marketing je bedrijf laten groeien. Je brengt namelijk in kaart wat je wil gaan verkopen aan wie en hoe je dat gaat doen. Je zorgt ervoor dat dit meetbaar is, zodat je ook precies weet wat je input en je ROI of ROAS wordt. Dit betekent dat je ook weet of en hoe je kunt opschalen. Dit zal er uiteindelijk ook voor zorgen dat je omzet zal groeien.

Hoe begin je met sportschool marketing?

Voordat je aan de slag gaat met je marketing heb je twee dingen nodig. Een webshop waar je de producten of diensten gaat verkopen of een website waar je meer informatie geeft over de sportschool en mensen de mogelijkheid biedt om zich in te schrijven bij de sportschool. Daarnaast is het handig om je data, structuur en meetbaarheid op orde te hebben. Dit betekent dat je alles wil meten wat er op je webshop gedaan wordt. Denk hierbij aan:

  • Productpagina’s bezoeken
  • Producten in winkelmandje stoppen
  • Betaalproces starten
  • Betaalproces afronden

Sportmarketing

Waarom fitness marketing uitbesteden?

Er zijn genoeg redenen om je marketing uit te besteden. Denk bijvoorbeeld aan het besparen van tijd of het drukken van kosten. Of het in kaart brengen van jouw marktaandeel ten opzichte van je concurrenten. En misschien wel het mooiste doel: het opschalen van je bedrijf.

De belangrijkste redenen voor het uitbesteden van je sportmarketing zijn:

  • Je houdt tijd over om aan jouw business te werken
  • Je haalt expertise in huis om dit zo effectief mogelijk te doen. De expert kan het waarschijnlijk in kortere tijd doordat hij al weet welke kanalen hij moet gebruiken en hoe hij deze moet inzetten.
  • Je haalt expertise in huis om dit zo efficiënt mogelijk te doen. De expert heeft ervaring met de verschillende online kanalen en kan hierdoor sturen op specifieke resultaten. Denk hierbij aan een ROAS of ROI, de grootte van het winkelmandje, maximale kosten per lead, kosten per (nieuwe) websitebezoeker etc.
  • Je haalt een heel team met kennis binnen dat kan fungeren als sparringpartner als je marketingteam versterkt en jouw bedrijf helpt groeien.

Wat is een fitness marketing bureau?

Een sportschool marketing bureau is een onderneming die jou helpt met het verkopen van jouw sportartikelen via je webshop. Dit bureau kan op een aantal niveau’s met je meedenken:

  • Strategisch: het bureau stelt een marketingplan op hoe jij jouw product of dienst het beste onder de aandacht kan brengen, welke kanalen je inzet via welke kanalen en welke budgetten en content je daarvoor moet inzetten.
  • Operationeel: het bureau gaat daadwerkelijk aan de slag met het uitvoeren van de strategie. Ze maken ads managers aan, zetten de campagnes op, maken content op en zorgen ervoor dat deze bij de juiste mensen terechtkomt.
  • Analyse: je kan een bureau ook altijd vragen om een analyse te draaien van de huidige werkzaamheden en resultaten die je nu behaalt. Dit heet een audit. ODIV kan deze voor jou verzorgen. Hiermee krijg je meteen een aantal pointers en optimalisatiemogelijkheden die je marketing naar het volgende niveau tillen.

Hoe pakt ODIV sportmarketing aan?

Strategische planning

Het ontwikkelen van een marketingstrategie die past bij de specifieke doelen en behoeften van een sportschool.

Odiv groepsfoto EK

Wat kan ODIV voor jou betekenen?

Als een teamspeler met meerdere expertisegebieden, zijn we er om jouw sportschool te laten stralen. Van het ontwikkelen van een slimme marketingstrategie tot het creëren van knallende content en het managen van jouw online reputatie, wij zorgen ervoor dat jouw sportschool opvalt.

Lokale betrokkenheid vergroten? Check! We zijn er klaar voor om samen met jou de ervaring te verbeteren en meer klanten naar jouw deur te trekken.