Sportschool marketingstrategie
Voordat je aan de slag gaat met het uitzetten van je marketingactiviteiten is het verstandig om een gebalanceerde strategie uit te werken. Zonder strategie zal je online marketing niet het gewenste effect behalen. Zonder op maat gemaakt plan, zul je ook geen resultaten boeken.
Fitness marketing doelstelling
Bij het opstellen van je strategie ga je aan de slag met je doelstelling. Wanneer en hoe kun je die behalen? Wie moet je daarvoor bereiken en wat verwacht je van die doelgroep? Zijn er eventueel andere aanbieders? Zo ja, wie zijn dat en waarom zijn zij concurrenten? Wat doen zij online? Een sportmarketingbureau kan je helpen met deze vragen te beantwoorden.
Distributie
Vervolgens ga je kijken naar distributie: welke kanalen ga je inzetten om je doelgroep te bereiken? Hierbij is een aantal zaken belangrijk. We zetten ze even op een rijtje.
- De gemakkelijkste vraag is: gebruikt je doelgroep dit kanaal?
- Iets minder voor de handliggend is de vraag: hoe gebruikt je doelgroep dit kanaal? Een voorbeeld is het kanaal TikTok. Millennials gebruiken het kanaal anders dan Generatie Z. Dit moet je ook meenemen in wat je wil communiceren via het kanaal.
Een aantal vragen die je je hierbij kan stellen zijn:
- Welke vormen van content ga je inzetten om dit te communiceren?
- En waarom kies je hiervoor?
- Is dit vanuit je doelstelling de juiste keuze?
- En zijn er vanuit marketingoogpunt wellicht andere opties die beter zijn?
Wat verwacht je dat je doelgroep doet na het zien van je content?
Als je doelstelling is om zoveel mogelijk mensen naar je website te sturen omdat daar de verkoop plaatsvindt, neem dan ook je website onder de loep.
- Hoe is je website gebouwd?
- Wat is de structuur van je menu en welke productpagina’s zijn er?
- Welke landingspagina’s heeft de website?

Data in fitness marketing
Het is belangrijk dat je met de juiste cijfers werkt. Immers data is de voeding voor iedere topsportmarketeer. Zonder data is het moeilijk analyseren of je de juiste resultaten behaald hebt.
Het is handig als je tussentijds je voortgang kan meten. Hiervoor zul je dus ook alle zachte conversies willen weten. We checken wat mensen op je website doen naast de belangrijkste doelstelling. We kijken of ze zich bijvoorbeeld inschrijven voor een nieuwsbrief, zich aanmelden voor een kortingscode of dat ze vaak de reviews lezen.
We nemen de hele marketingfunnel onder de loep en wanneer we een compleet overzicht hebben van de doelstellingen, doelgroepen, concurrenten en eventuele marktwerking, starten we met het opstellen van de strategie.