Hoe vindbaar zijn makelaars in & rond Utrecht?
Bij ODIV zijn we gespecialiseerd in online marketing en helpen wij onze klanten digitaal groeien. Wij doen regelmatig onderzoek naar de digitale volwassenheid, toegankelijkheid en vindbaarheid van verschillende branches. De makelaarsindustrie is momenteel in een interessante tijd beland: wegens de coronacrisis heeft men meer tijd om te zoeken naar een nieuw huis, maar toch blijkt uit onderzoek van Funda dat na iedere persconferentie het aantal bezichtigingsafspraken substantieel daalt. Makelaars passen zich rap aan en bieden virtuele bezichtigingen aan. Uit onderzoek van Makelaarsland blijkt zelfs dat de verkoop, ondanks een kleine paniekaanval na de uitbraak van corona, door blijft zetten. Hoog tijd om deze industrie eens goed onder de loep te leggen.
Spring snel naar één van onderstaande onderwerpen.
- Doel van het onderzoek
- Vindbaarheidscore
- Methode
- Resultaten
- Organisch versus betaald verkeer
- Persoonlijk rapport per bedrijf
- Conclusie
Doel van het onderzoek
Het doel van het onderzoek is inzicht verschaffen in welke makelaarskantoren er in de regio Utrecht zijn en hoe goed ze organisch gevonden worden op doelgerichte zoekwoorden.
Vindbaarheidscore
Weinig mensen weten wie nou precies de concurrenten zijn. Behalve Google. Jouw concurrenten zijn de bedrijven die worden gevonden als er op jouw keywords wordt gezocht. In dit onderzoek zijn we op zoek gegaan naar alle bedrijven die gevonden worden op doelgerichte zoekwoorden, om zo te schatten hoeveel organisch verkeer ze binnen krijgen. Op deze manier krijgen bedrijven inzicht in de concurrentie en hoeveel van de belangrijke zoekwoorden bij hen uitkomen.
Methode
Het onderzoek is uitgevoerd tussen 5 en 7 mei 2020. Het onderzoek betreft de zoekresultaten van precies 150 makelaarskantoren. We hebben getoetst hoeveel organische, doelgerichte bezoekers de verschillende bedrijven krijgen, om zo te bepalen welk makelaarskantoor het meest zichtbaar is. De uitkomsten geven geen volledig beeld, maar een indicatie De getallen hebben we achterhaald op de volgende manier:
- Goede zoekwoorden vaststellen: via de tool SEMrush hebben we relevante zoekopdrachten achterhaald waarop veel gezocht wordt. Hierbij is rekening gehouden met de volgende aspecten:
1. Doelgerichte zoekwoorden: als iemand zoekt op ‘huis utrecht’ kom je al gauw uit bij Funda, maar de zoekopdracht is nog niet heel specifiek en daarom niet predictief voor doelgericht website bezoek. Daarom hebben we woorden gebruikt zoals ‘makelaar utrecht’, ‘makelaardij utrecht’, ‘makelaars utrecht kopen’. Dit zijn woorden die een duidelijke intentie laten zien en tevens voldoende maandelijks zoekvolume hebben waardoor het relevant is om onderzoek op te doen.
2. Hetzelfde segment: provincie Utrecht is vrij groot en makelaarskantoren zijn vaak bijzonder specialistisch. Daarom hebben we alleen de steden recht om Utrecht gebruik als afbakening, waarbij we ook nog rekening hebben gehouden met een verschil tussen makelaars in het koopsegment en huursegment.
3. Volume: woorden waarop amper gezocht wordt, zullen niet heel belangrijk zijn voor de vindbaarheid van het bedrijf. Daarom hebben we zoveel mogelijk woorden gebruikt, waarop vaak gezocht wordt. Deze data kunnen we ook uit SEMrush halen. - Verdeling verkeer bepalen: uit SEMrush hebben we per zoekwoord het volume gehaald, en uit de CTR Study van Advanced Web Ranking hebben we data over de click-through-ratio van de specifieke posities. Dat stelt ons in staat om een schatting te maken van de hoeveelheid organisch verkeer van een bedrijf. Hieronder zie je de visualisatie: als je op positie 1 staat in Google krijg je gemiddeld 32,58% van de clicks. Op positie 20 daarentegen maar 1,20% van alle clicks. Dat betekent dat als er maandelijks 100 zoekopdrachten zijn en je op positie 1 staat, je gemiddeld 32,58 bezoekers van dat zoekwoord per maand binnen krijgt.
- Organische posities vaststellen van bedrijven: de organische posities op verschillende zoekwoorden in combinatie met de click-through-ratio van het totale zoekvolume stelt ons in staat een schatting te maken van de hoeveelheid doelgericht zoekvolume. We hebben de posities bekeken en dit in een overzicht geplaatst. De data waarop we het onderzoek hebben gedaan is op 7 mei 2020 verzameld.
- Betaalde advertenties en branded verkeer niet meegenomen: in dit onderzoek zijn betaalde advertenties (lees: Google Ads) niet meegenomen. De reden daarvoor is dat je niet weet wat de advertentie uitgaven zijn en deze uitgaven ook nog eens flink kunnen fluctueren. Daarnaast hebben we ook niet gekeken naar de hoeveelheid branded verkeer (lees: zoekopdrachten op merknaam), omdat non-branded verkeer een gelijk speelveld is: hoeveel procent van alle doelgerichte zoekopdrachten komen bij jou uit en misschien nog wel belangrijker wat er uitkomt bij welke concurrent?
Resultaten
Het onderzoek is gebaseerd op de organische positie van makelaarskantoren en vergelijkers op basis van 19 doelgerichte, gerelateerde, non-branded zoekwoorden. Het onderzoek is tussen 5 en 7 mei 2020 voltooid. Zie hieronder de uitkomsten:
Wat zijn de resultaten?
- Domvast Makelaars duidelijke winnaar: Domvast staat met 4 belangrijke zoekopdrachten op nummer 1 in Google en staat daarnaast met 9 andere doelgerichte zoekwoorden ook op de eerste pagina van Google. Hierdoor vangen ze op vrijwel alle belangrijke zoekwoorden voldoende bezoekers af.
- Veel kleine spelers: Er zijn in totaal 150 makelaarskantoren in de regio Utrecht gevonden tijdens het onderzoek. 81% van deze kantoren heeft minder dan 10 man in dienst volgens LinkedIn.
- Geen correlatie tussen bedrijfsgrootte en positie: er is geen correlatie te vinden tussen de bedrijfsgrootte en de positie op de ranglijst. Domvast Makelaars staat op 1, maar heeft 4 medewerkers in dienst volgens LinkedIn, en de Keizer Makelaars staat op positie 3 en heeft 43 mensen in dienst.
- Top ligt dicht bij elkaar: er zijn in totaal ongeveer 7700 open-intent zoekopdrachten per maand, waarvan Domvast er bij benadering 1300 van afvangt, maar er is geen echte monopolie. De eerste 30 bedrijven tezamen zijn goed voor 6262 zoekopdrachten van de 7700. Daarnaast zijn er nog 120 makelaarskantoren en vergelijkers die iedere maand minder dan 50 zoekopdrachten afvangen.
- Digitaal volwassen markt: de gehele top 50 is online flink bezig. Uit ons onderzoek kwam het volgende naar voren:
- Alle bedrijven hebben een beveiligde website (HTTPS);
- Alle bedrijven hebben minimaal een analytics tool op de website staan – of deze correct is ingesteld en of er iets met de data gebeurt is niet bij iedereen even duidelijk;
- 90% van alle bedrijven in de top 50 heeft meerdere pixels en scripts op de website zijn. De meeste trackers waren Google Tag Manager, een live chat op de website en Facebook remarketing.
Organisch versus betaald verkeer
Online vindbaarheid hangt af van SEO en SEA. SEA (search engine advertising) en SEO (search engine optimization) zijn verschillende specialismen binnen het vakgebied zoekmachinemarketing. Beide kanalen hebben hun eigen kracht. SEA is een betaald kanaal dat snel ingezet kan worden en vlug tot resultaat leidt. Investeringen in SEO zijn voor het optimaliseren van de vindbaarheid op de lange termijn. De vruchten die je van deze noeste arbeid plukt zijn erg prettig: ‘gratis’ meer bezoekers uit zoekmachines.
Aangezien betaald verkeer aan en uitgezet kan worden en budgetten continu aangepast worden aan de opbrengsten, is het onmogelijk om een goed beeld te krijgen van het betaalde verkeer. Organisch, onbetaald verkeer daarentegen is veel stabieler en levert daarom de perfecte input voor dit onderzoek.
Persoonlijk rapport per bedrijf
Uitgebreide rapportages zijn op aanvraag beschikbaar. Wil je een persoonlijk rapport ontvangen met daarin tips om jouw vindbaarheid te verbeteren, stuur dan een mailtje naar martijn@odiv.nl.
Conclusie
Inzicht in de concurrentie blijft lastig: welke andere kantoren en vergelijkingspartijen worden nu gebruikt in de zoektocht naar een nieuwe makelaar? Dit onderzoek laat de 50 meest vindbare makelaarskantoren in de regio Utrecht zien. We zien dat je zelfs als klein kantoor hoog kan eindigen in dit onderzoek, ongeacht of de industrie digitaal aardig volwassen is. Wat is nu handig om te doen?
- Volg een aantal concurrenten op social media: like ze op Facebook of LinkedIn om te zien wat ze precies posten, hebben gepost en wat hun engagement daarmee was;
- Gebruik VisualPing: VisualPing is een tool waar je een email van ontvangt wanneer een concurrent de website aan het aanpassen is. Op deze manier blijf je op de hoogte van wat ze aanpassen en wellicht ook waarom
- Bekijk hun advertenties: zowel op Facebook als LinkedIn is het mogelijk om de advertenties te checken, om zo te zien wat voor hen goed werkt
- Stel een Google Alert in: je kan via Google Alerts een mailtje krijgen als een concurrent in het nieuws is geweest, zodat je op de hoogte blijft van ontwikkelingen aan hun kant
Wil je meer informatie? Neem vooral contact op!