Simple Analytics is hét privacy-first Google Analytics alternatief. Eén dashboard om direct te zien hoeveel bezoekers er op je website komen, waar ze vandaan komen en wat ze doen als ze er eenmaal zijn. Zonder cookies. Zonder stalking. En lichtgewicht.

Waarom is Simple Analytics de meest privacy-first analytics?

Vijf simpele redenen die het samenvatten:

  • Privacybescherming is het bedrijfsmodel. Simple Analytics houdt zich standaard aan alle privacybeleidsregels. Waaronder: GDPR, PECR, CCPA en meer.
  • Alle gegevens zijn altijd encrypted.
  • Simple Analytics slaat nooit, maar dan ook nooit, persoonlijke gegevens van bezoekers op. Geen cookie banners.
  • Simple Analytics is gevestigd in de EU en heeft in de EU gevestigde servers.
  • Je bent altijd zelf eigenaar van de analytics-gegevens. Simple Analytics verkoopt geen bezoekersgegevens.

Simple Analytics benaderde ODIV om deze propositie verder te laten groeien. En daar waren we blij mee! 

Sim

Doelstelling  

De doelstelling van Simple Analytics voor SEO was duidelijk. Het SEO-verkeer structureel verhogen en daarnaast het gat met de belangrijkste concurrenten (Matomo, Plausible, Piwik PRO en Fathom) verkleinen.

Strategie

Er werd gestart met een concurrentieanalyse. Hieruit kwamen de volgende conclusies: 

  • Simple Analytics heeft een grote achterstand ten opzichte van de concurrentie als we kijken naar het aantal organische bezoekers. Bij de eerste meting was dit slechts 0,73% van alle bezoekers van alle partijen tezamen.
  • Het percentage branded traffic is iets hoger dan bij de concurrenten, maar om het gat te verkleinen is zowel meer branded als non-branded verkeer nodig.
  • Het aantal referring domains ligt een stuk lager dan de andere concurrenten. Er zijn dus veel extra, relevante referring domains nodig om de achterstand te verkleinen. Ook zien we veel links van de hoogste kwaliteit in de backlinkprofielen van concurrenten (Wikipedia, The Next Web, etc).

Marktaandeel analyse

Techniek

De belangrijkste bottlenecks zijn in kaart gebracht en geprioriteerd. Deze werden op een gezamenlijk Trellobord geplaatst en in overleg opgepakt door ODIV of Simple Analytics. 

Hierbij zijn alleen de issues met hoge prioriteit opgepakt, zoals broken internal links, het opschonen van de sitemap/pagina’s en het migreren van het subdomein blog.simpleanalytics naar het hoofddomein. Hierbij zijn alle URL’s geredirect zodat de bestaande (en toekomstige) linkwaarde volledig op het hoofddomein is komen te liggen.

SEO activiteiten overzicht

Content

De contentstrategie was tweeledig:

  1. Een solide SEO-fundament bouwen met evergreen content. Blogonderwerpen rondom privacy en analytics werden in kaart gebracht om hiermee topical authority te verhogen. Vervolgens zijn deze onderwerpen geprioriteerd op basis van keyword difficulty. De onderwerpen waarop het makkelijkst de top-10 bereikt kon worden, zijn als eerste opgepakt. Daarnaast werd de vergelijking met concurrenten gemaakt. 
  2. Piekmomenten creëren door snel en slim in te spelen op actueel nieuws rondom (Google) analytics en dit te delen op grote, relevante platformen zoals Reddit en Hackernews. Op de aanverwante nieuwe zoekwoorden was een top-10, 5 of 3 positie goed haalbaar voor Simple Analytics.

Linkbuilding

Omdat er behoefte was aan een grote hoeveelheid kwalitatieve links is gekozen voor een strategie waarmee deze links verdiend konden worden (en dus niet simpelweg ingekocht):

  1. Relevant nieuws rondom (Google) Analytics zo snel mogelijk signaleren. 
  2. Zo snel mogelijk hier een uitgebreide blog over schrijven.
  3. Dit direct hierna delen op relevante platformen als Reddit en Hackernews. 
  4. Hierdoor zo snel en lang mogelijk meeliften op de actualiteit. Hierdoor was het bijvoorbeeld mogelijk om binnen no time veel upvotes op Reddit te verdienen voor meer zichtbaarheid, én relevante backlinks te genereren van websites die hetzelfde nieuws melden met bronverwijzing.

De drie grootste artikelen hebben elk een mooi aantal backlinks van hoge kwaliteit verdiend:

Resultaten

Van 1 februari tot en met 28 september 2022 zien we de volgende resultaten:

  • 170.000 unieke bezoekers, een toename van 147%
  • 238.000 pageviews, een toename van 105%
  • 18.000 unieke bezoekers vanuit Google, een toename van 117%

Verder zien we:

  • Een groei in backlinks van 500.000 in februari 2022 naar 2.500.000 in september 2022
  • Links van relevante topdomeinen zoals Wikipedia, Reddit, Hacker Noon, de blog van SEO-consultant Marie Haynes en meer. Ook binnen Nederland hebben we mooie domeinen aan het linkprofiel kunnen toevoegen zoals Emerce, Marketingfacts, Antagonist en Charlotte’s Law.
  • Een groei van 1.417 vertoningen op de branded zoekopdracht ‘Simple Analytics’ (van 8.606 naar 10.023)
Simple Analytics resultaten

Naast groei in SEO zien we ook:

  • 19.000 bezoekers vanuit Reddit
  • 6.000 bezoekers uit Hacker News
  • Gestage groei in maandelijks terugkerende omzet (MRR)

Tot slot zien we dat het gat met de belangrijkste concurrenten weliswaar nog steeds groot is, maar wel is verkleind. Het aandeel ten opzichte van concurrenten is gegroeid van 0,73% naar 1,24%. Verder laat data van september 2022 laat zien dat Simple Analytics een 70% hoger aandeel van organische bezoekers heeft dan voor onze samenwerking. 

Cijfers

Ook een succesvolle SEO-strategie?

Award-winning: Beste SEO B2B campagne 2022

Voor deze case kregen we de award ‘Beste SEO B2B Campagne 2022’ op de Dutch Search Awards. Meer hierover lees je op deze pagina: DSA – Beste SEO B2B campagne 2022.

Dutch Search Award SEO B2B

Maak kennis met team SEO!