horeca marketing

Horeca marketing: het verlengstuk van de ondernemers die met passie en plezier hun gasten verwelkomen. Een tevreden gast zorgt voor een goedlopende zaak. Maar hoe zorg je ervoor dat de gasten jou vinden en bij jou reserveren? Ben je goed vindbaar in Google? Post je mooie content via social kanalen? Is je website er op ingericht om gemakkelijk reserveringen aan te nemen? Bij ODIV kunnen we jouw horeca zaak bij de juiste mensen op de kaart zetten! Hier geven we je enkele tips om rekening mee te houden wanneer je wil gaan beginnen met horeca marketing.

Zorg ervoor dat je vindbaar vindt via de zoekmachines

Bijna elke zoektocht van klanten begint in online zoekmachines. In Nederland gebruiken de meeste mensen Google om te vinden wat ze zoeken. Zowel organisch als betaald gevonden worden in Google maakt het verschil. Het is dus belangrijk dat je gemakkelijk gevonden wordt en goed zichtbaar bent in deze zoekmachines.

horeca marketing reviews

Reviews zijn essentieel in horeca marketing

Een grote groep horeca gasten gaat graag ergens eten en drinken waar anderen met plezier gegeten of gedronken hebben. Zorg ervoor dat je duidelijk laat zien dat jouw gasten happy de deur uitgingen. Laat ze een review schrijven. Dit kan via Google of op de bedrijfspagina van je social kanalen (Facebook en Instagram). Deze reviews zorgen voor social proof en zorgen bovendien voor een betere ranking in Google. Hoe meer reviews hoe gemakkelijker je ‘Google Mijn Bedrijf’ gevonden wordt wanneer mensen in de buurt zoeken op zoektermen waarop je gevonden wil worden.

Social Media

Enthousiasmeer je doelgroep via social media

Via je eigen social mediapagina’s kan je eenvoudig je doelgroep bereiken. Je kan er gemakkelijk het nieuwe menu onder de aandacht brengen, een deal aanbieden of de Insta foto’s van je gasten delen. Uit onderzoek in november 2019 werd duidelijk dat we gemiddeld 2.5 uur per dag aan social media besteden. Weet je niet goed waar je op moeten letten wanneer je aan een social media offensief begint? Wij hebben hier een aantal tips voor je. Bedenk goed wie je doelgroep is. Zorg ervoor dat je weet wat je wil dat jouw doelgroep van jouw horeca zaak weet. Inspireer hen om jouw zaak te bezoeken en geef ze een duidelijk actie mee. Wij kunnen je in een adviserende en een uitvoerende rol helpen. Mocht je het helemaal zelf willen uitvoeren, maar weet je niet exact hoe te beginnen, kun je ook onze social media training volgen.

Horeca Marketing foto

Creëer buzz rondom jouw zaak

Je eigen social media kanalen zijn belangrijk, maar die van je gasten nog veel belangrijker. In de lijn met reviews vragen aan gasten, kun je hen ook stimuleren online reviews te maken. Een visuele review is nog vele malen interessanter dan een tekstuele review. Je ziet namelijk meteen wat je kan verwachten. Tips: Zorg bijvoorbeeld voor een fotogenieke ruimte, stimuleer het gebruik van een hashtag, zorg ervoor dat de locatie van je zaak te taggen is.

Denk buiten de kaders

Wil je er echt uit springen, is het ook goed om te kijken buiten de gebaande paden. Organiseer events, festiviteiten en zorg ervoor dat je aandacht krijgt. Voor de opening van het proeflokaal De Leckere in Utrecht, organiseerden we De Leckere Meesterchef. Een ware cook off tussen hobbykoks uit Utrecht die konden strijden voor een plek op de menukaart van het Proeflokaal. Hiervoor moesten ze wel nog even hun Leckerste gerecht voor een vakjury koken. Een originele manier om lokaal naamsbekendheid te genereren en duidelijk de combinatie tussen het eten en drinken te tonen in het proeflokaal.

Hopelijk hebben wij jou meer kunnen vertellen over het belang van goede horeca marketing. Mocht je nog vragen hebben, kom gerust langs voor een kopje koffie. Nu rest alleen nog de vraag: waarom zou je ons willen inzetten voor jouw marketing?

Wij zijn:

  • Transparant. Wij zullen altijd transparant en helder zijn in wat we doen.
  • Eerlijk. Er zijn geen onverwachte kosten achteraf.
  • Betrokken. Persoonlijk contact met klanten staat bij ons vooraan.
  • Proactief. Wij zijn altijd bezig met de laatste trends en kunnen snel schakelen.
  • Een hecht team. Wij geloven in een fijne samenwerking, onderling en met de klant.

Mocht je een snelle vraag hebben, stel hem aan onze chatbot Joost