Zoekende naar een nieuwe strategie? Of wil je dat een specialist met je meekijkt? Wij helpen je graag!

Waarom is een online marketing strategie belangrijk?

Een goede online marketing strategie is belangrijk om resultaten te behalen en deze ook te kunnen beoordelen. Je online marketing strategie maak je om een bepaalde doelstelling te behalen en is gebaseerd op een onderzoek naar je producten, diensten, doelgroep, concurrenten en de markt. Als dit onderzoek ontbreekt of je hebt niet het complete overzicht van het veld waarin je gaat opereren, kun je nooit meten of de resultaten die je behaalt goede resultaten zijn. Wij, een online marketing bureau, leggen het hieronder uit met een aantal voorbeelden.

Meer omzet of leads

Een van je doelstellingen kan zijn het realiseren van meer leads of meer omzet. Als je zonder een goed onderzoek aan de slag gaat, zal je ook geen goede online marketing strategie kunnen bedenken. Stel je weet namelijk niet of en hoeveel andere aanbieders van jouw product er zijn. Of wellicht weet je dit wel, hoeveel marktaandeel hebben zij en hoeveel kun jij claimen. Als je op basis daarvan je doelstellingen baseert, kun je ook meten hoe goed je het in perspectief doet.

Betere prestaties marketingkanalen

Een ander onderdeel dat belangrijk is in je onderzoek is je doelgroep. Weet je echt honderd procent zeker wie jouw doelgroep is? Of is het wellicht toch verstandiger dit te testen of uit te zoeken? Want als je niet weet wie je doelgroep is en of wat zij graag willen, zien of doen, dan wordt het ook heel moeilijk om hun te bereiken en het maximale uit je marketingkanalen te halen.

Hoe weet ik of een online marketing strategie iets voor mijn bedrijf kan betekenen?

Een marketing strategie werkt voor iedereen. Het is namelijk de basis voor het behalen van je doelstellingen. Voordat je online marketingstrategie gedefinieerd wordt, zul je namelijk onderzoek moeten doen naar je doelgroep, de concurrentie, de markt in het algemeen en jouw eigen positionering. Je bedenkt vervolgens in een aantal concrete stappen hoe je ervoor gaat zorgen dat je een bepaalde positie in de markt inneemt ten opzichte van je concurrenten en weet duidelijk hoe je dit gaat uiten en waarom. Op basis van deze strategie zul je zien dat je gestructureerd je operatie gaat aanpakken en kun je veel concreter je resultaten meten en beoordelen.

Hoe begin je met een strategie voor online marketing?

Je begint met een onderzoek. In dit onderzoek zorg je ervoor dat je inzicht krijgt in alle onderdelen die belangrijk zijn om jouw doelstellingen te behalen. Dit betekent dat je gaat onderzoeken wie jouw doelgroep is, hoe die zich online gedraagt en welke boodschap je verspreidt en via welke kanalen. Daarnaast kijk je ook naar de concurrentie en zie je of je daar onderscheidend genoeg in bent. Uiteraard kijk je ook naar de totale markt, hoeveel andere aanbieders zijn er? Welke wetgeving is er en komt daar verandering in? Als je deze aspecten allemaal goed onderzocht en duidelijk hebt, kun je beginnen met het opzetten van je online marketing strategie.

Waarom je online marketing strategie uitbesteden?

Het is een tijdrovende klus om het volledige onderzoek te doen. Niet alleen vanwege alle concurrenten, kanalen en de markt die je moet onderzoeken. Ook vanwege de tooling die je kunt gebruiken om dit onderzoek te doen. Het scheelt dus vaak kennis en expertise die je kan helpen om dit sneller en adequater te doen. Dit betekent dat als je je online marketing gaat uitbesteden, dat je tijd overhoudt om aan je core business te werken. Je ontvangt dan een strategie, gebaseerd op uitgebreid onderzoek, om jouw doelstelling te behalen. Daar hoef je dan alleen feedback op te geven en als sparringspartner te dienen.

ODIV kan je op verschillende manieren helpen. We zijn een online marketing bureau in Utrecht met seniore collega’s die ruime ervaring hebben met online marketing strategie, het voeren van campagnes en het analyseren van data. Dit zorgt ervoor dat ODIV jouw online marketing van A tot Z voor jou kan verzorgen. Van strategie tot operatie, van social en search en van e-mail tot data-analyse.

Meer weten over een passende strategie voor jouw bedrijf? Of spar je graag eens met een expert? We kijken graag met je mee!

Onze online marketeers

  • Timothy Van Laar

    Strateeg
  • Joost Fromberg

    Strateeg
  • Martijn Hoekstra

    Lead Search
  • Maikel Schrik

    SEO Specialist
  • Soraya Hartogs

    Website Specialist
  • Daphne van den Berg

    Social Media Specialist
  • Sean Stols

    Social Media Specialist
  • Thi-Lien Kuijl

    SEA Specialist
  • Frederique Boitelle

    SEA Specialist
  • Willem Wattez

    Social Media Specialist
  • Ruben Ort

    SEA Specialist
  • Boaz van den Berg

    Social Media Specialist
  • Daan Weijs

    SEA Specialist
  • Wim Möhlmann

    SEO Specialist
  • Jessica Kroon

    Social Media Specialist
  • Jamie Zuydendorp

    Social Media Specialist
  • Marijn van den Ham

    Data Specialist
  • Bruna Venturinelli

    SEO Specialist

Veelgestelde vragen over een online marketing strategie

  • Wat is een online marketing strategie?

    Een online marketing strategie is een plan om jouw doelstellingen te behalen door de inzet van online marketing. Dit kunnen social media kanalen, zoekmachines, automation tools of je eigen website zijn. Dit plan baseer je op het onderzoek dat je gedaan hebt naar je doelgroep, concurrentie en de markt.

  • Hoe maak je een online marketing strategie?

    Op basis van een doelgroepenonderzoek, concurrentie- en marktonderzoek maak je je online marketing strategie. Als jij inzicht hebt in de markt, wie je concurrenten zijn en hoe jij je verhoudt ten opzichte van je concurrenten, kun je aan de slag met je plannen.

  • Wat moet er in een goede online marketing strategie staan?

    In een goede online marketing strategie staan een aantal dingen beschreven. Namelijk de doelstelling en subdoelstellingen. Wie de doelgroep is en hoe je deze kan bereiken en met welke content en communicatie je dat gaat doen. Daarnaast zijn de concurrenten en de gehele markt beschreven. Is het een stabiele markt of juist een markt in ontwikkeling? Is er sprake van een markt met veel nieuwkomers of juist technische ontwikkelingen of is er wellicht sprake van nieuwe wet- en regelgeving?