Ecommerce marketing bureau Utrecht
Ben je op zoek naar een bureau dat jou kan helpen met het verkopen van jouw producten of diensten? Wellicht kan ODIV jou helpen, want wij zijn een ecommerce marketing bureau in Utrecht. We denken op strategisch niveau met je mee en kunnen tegelijkertijd operationeel voor je aan de slag. Voordat we aan de slag gaan met jouw ecommerce marketing, stellen we een online marketingplan op om de best mogelijke resultaten te behalen. Je kan een goede wedstrijd alleen spelen met een gedegen strijdplan.

Waarom is ecommerce marketing belangrijk?
Ecommerce marketing is belangrijk als je producten of diensten wil verkopen via je webshop. Je zorgt ervoor dat je zichtbaar bent bij je doelgroep. Als je je ecommerce marketing goed aanpakt, zal je naamsbekendheid toenemen, wordt je onderscheidend vermogen duidelijk en zal je sneller of meer klanten krijgen die jouw producten willen kopen.
Naamsbekendheid
Als je jouw webshop of de producten die je op je webshop verkoopt onder de aandacht brengt, zul je zien dat mensen meer en meer van jou willen weten. Dit betekent dat ze informatie over het product of over jou gaan zoeken en uiteindelijk wil je dat je naamsbekendheid zo hoog is, dat mensen op jouw naam gaan zoeken. Met goede ecommerce marketing zul je zien dat jouw webshop op de juiste manier bij de juiste mensen onder de aandacht brengt.
Onderscheidend vermogen
Er is een grote kans dat je niet de enige aanbieder bent van de producten die je verkoopt. Dus het is belangrijk om duidelijk te maken waarom mensen bij jou moeten kopen. Dat kan als je naar buiten treedt met de usp’s van jouw producten of ze juist afzet tegen andere producten of je focust op het verschil van service bij jou en andere leveranciers.
Meer klanten
De gerealiseerde naamsbekendheid en het onderscheidend vermogen kunnen ervoor zorgen dat mensen overtuigd raken dat ze het product nodig hebben en dat ze bij jou moeten om dit product te kopen. Je zult dus uiteindelijk zien dat je meer website bezoekers krijgt die wellicht ook andere producten interessant vinden en daardoor klant bij jou worden.

Hoe werkt ecommerce marketing?
Voordat je aan de slag gaat met je ecommerce marketing heb je twee dingen nodig. Het eerste is een webshop waar je de producten of diensten gaat verkopen. Ten tweede is het handig om je meetbaarheid op orde te hebben. Dit betekent dat je alles wil meten wat er op je webshop gedaan wordt. Denk hierbij aan:
- productpagina’s bezoeken
- producten in winkelmandje stoppen
- betaalproces starten
- betaalproces afronden
Als je je webshop goed gestructureerd hebt en deze meetbaar is, kun je aan de slag met het uitstippelen van een online marketingstrategie. Zonder strategie zal je online marketing niet het gewenste effect behalen. Wat neem je daarin mee?

Ecommerce doelstelling
Bij het opstellen van je strategie ga je aan de slag met je doelstelling. Wanneer en hoe kun je die behalen? Wie moet je daarvoor bereiken en wat verwacht je van die doelgroep? Zijn er eventueel concurrenten? Zo ja, wie zijn dat en waarom zijn zij concurrenten? Wat doen zij online? Een ecommerce marketing bureau kan je helpen met deze vragen beantwoorden.
Distributie
Vervolgens ga je kijken naar distributie: welke kanalen ga je inzetten om je doelgroep te bereiken? Hierbij is een aantal zaken belangrijk. We zetten ze even op een rijtje.
- De gemakkelijkste vraag is: gebruikt je doelgroep dit kanaal?
- Iets minder voor de hand liggend is de vraag: hoe gebruikt je doelgroep dit kanaal? Een voorbeeld is het kanaal TikTok. Millennials gebruiken het kanaal anders dan Generatie Z. Dit moet je ook meenemen in wat je wil communiceren via het kanaal.
Een aantal vragen die je je hierbij kan stellen zijn:
- Welke vormen van content ga je inzetten om dit te communiceren?
- En waarom kies je hiervoor?
- Is dit vanuit je doelstelling de juiste keuze?
- En zijn er vanuit marketingoogpunt wellicht andere opties die beter zijn?
- Wat verwacht je dat je doelgroep doet na het zien van je content?
Als je doelstelling is om zoveel mogelijk mensen naar je website te sturen omdat daar de verkoop plaatsvindt, neem dan ook je website onder de loep.
- Hoe is je website gebouwd?
- Wat is de structuur van je menu en welke productpagina’s zijn er?
- Welke landingspagina’s heeft de website?

Ecommerce data
Daarnaast controleren we altijd of de meetbaarheid van je website goed geregeld is. Immers, zonder data is het moeilijk analyseren of en hoe we de juiste resultaten gaan behalen. Als laatste is het ook verstandig om wat zachtere conversies in kaart te brengen. We checken wat mensen nog meer op je website doen naast de belangrijkste doelstelling. We kijken of ze zich bijvoorbeeld inschrijven voor een nieuwsbrief of kortingscode. En dan kijken we naar de mogelijkheden voor een follow-up wanneer mensen zich inschrijven. Wordt er een kortingscode gestuurd?
We nemen de gehele marketingfunnel onder de loep en wanneer we een compleet overzicht hebben van onze eigen doelstellingen, doelgroepen, concurrenten en eventuele marktwerking, starten we met het opstellen van de strategie.

Voordelen van ecommerce marketing voor bedrijven
De belangrijkste voordelen van ecommerce zijn:
- het helpt bij het realiseren van zichtbaarheid onder je doelgroep
- je krijgt overzicht in wat je doelgroep belangrijk vindt
- het wordt duidelijk waarom klanten voor jou kiezen
- je krijgt inzicht in je cijfers, zoals je benodigde budgetten, afzet en omzet
Dat betekent dat je hiermee dus meer verkopen kan realiseren en dat zal leiden tot meer omzet.
Hoe weet ik of ecommerce marketing iets voor mijn bedrijf kan betekenen?
Bestaat het aankoopproces of onboarding proces van jouw klanten of opdrachtgevers uit meerdere fases of beslismomenten? Dan kan ecommerce marketing iets voor jouw bedrijf betekenen.
Ecommerce marketing helpt namelijk gedurende de hele klantreis. Zodra iemand interesse toont, helpt het om deze persoon stap voor stap dichter bij een aankoop te brengen. Maar daar stopt het niet! Ook na de aankoop zorgt ecommerce marketing ervoor dat klanten tevreden blijven en terugkomen. Het is een super hulpmiddel om niet alleen nieuwe klanten te krijgen, maar ook om ze blij en trouw te houden.
Ecommerce marketing is een krachtig hulpmiddel dat bedrijven helpt om hun marketingactiviteiten te stroomlijnen; om optimaal gebruik te maken van ecommerce marketing, is het essentieel om te starten met de juiste beginstappen:
- Bepaal de doelgroep en doelstellingen.
- Maak een ecommerce marketing plan: welke automatiseringen/workflows wil je opzetten en welke data is hiervoor nodig?
- Kies een ecommerce marketing software die daarbij aansluit.
- Richt de database in op basis van het plan.
- Koppel de software aan andere marketingtools, zoals CRM, social media en website.
- Ontwikkel en automatiseer marketingcampagnes en workflows.
- Creëer gepersonaliseerde content.
- Monitor, analyseer en optimaliseer de campagnes voortdurend.

Hoe begin je met ecommerce marketing?
Allereerst wil je je bedrijfsdoelstellingen duidelijk hebben en dan kun je gaan kijken hoe je automation inzet om deze doelstellingen te behalen. Je zorgt ervoor dat jouw ecommerce marketing strategie past in het plaatje van het bedrijf. In die strategie staan je doelstellingen, kpi’s, doelgroep, kanalen en communicatie. Vervolgens structureer je de kanalen en ga je meer operationeel te werk. Denk hierbij aan het opzetten van campagnes, advertentiegroepen en het maken van content.
Waarom ecommerce marketing uitbesteden?
Er zijn talloze voordelen verbonden aan het starten met ecommerce marketing. De kwestie is niet óf je ermee wilt beginnen, maar wanneer. Het initiële opzetten is slechts een eenmalige taak, maar de echte inspanning zit in het consistent analyseren en finetunen. Het is cruciaal om je campagnes steeds relevant en persoonlijk te houden. Des te meer redenen om het uit te besteden aan een ecommerce marketing bureau:
- Tijdsbesparing: Door je marketingactiviteiten aan ODIV uit te besteden, kun jij je concentreren op je bedrijfsgroei of wellicht een keer eerder aan de vrijdagmiddagborrel. Niet alleen bespaar je hierdoor tijd, maar je kunt er ook op vertrouwen dat ervaren specialisten zorg dragen voor je marketing behoeften.
- Diepgaande kennis: Als gespecialiseerd bureau richt ODIV zich volledig op online marketing. Door de jaren heen hebben we een schat aan ervaring en expertise opgebouwd, vergaard bij verschillende klanten en in diverse sectoren. We zijn enthousiast om deze kennis toe te passen ten gunste van jouw bedrijf.
- Moderne tools: Als professioneel online marketingbureau hebben we toegang tot de nieuwste en beste tools in de branche. Deze tools stellen ons in staat om gegevens diepgaand te analyseren, marketingcampagnes te finetunen en effectief de resultaten te meten.

Wat is een ecommerce marketing bureau?
Een ecommerce marketing bureau is een onderneming die jou helpt met het verkopen van jouw producten via jouw webshop. Dit bureau kan op een aantal niveau’s met je meedenken:
- Strategisch: het bureau stelt een marketingplan op hoe jij jouw producten of diensten het beste kan vermarkten, onder welke doelgroep, via welke kanalen en budgetten en welke content je daar het beste voor kan gebruiken.
- Operationeel: het bureau gaat daadwerkelijk aan de slag met het uitvoeren van de strategie. Ze maken ads managers aan, zetten de ecommerce campagnes op, maken content en distribueren deze.
- Analyse: je kan een bureau ook altijd vragen om een analyse te draaien van de huidige werkzaamheden en resultaten die je nu behaalt. Dit heet een audit. ODIV kan deze voor jou verzorgen. Hiermee krijg je meteen een aantal pointers en optimalisatiemogelijkheden die je ecommerce marketing naar het volgende niveau tillen.

Hoe pakt ODIV ecommerce aan?
Voordat we aan de slag gaan als jouw ecommerce marketing bureau, stippelen we een ecommerce marketing strategie uit. Dit doen we op basis van een aantal gesprekken die we samen hebben. Vervolgens analyseren we de website en de resultaten van de afgelopen jaren. Daarnaast controleren we de kanalen die wellicht eerder zijn ingezet en kijken we of de meetbaarheid van deze kanalen klopt.
Daarna doen we een nulmeting en maken we een dashboard op. Hierin vergelijken we jouw website en resultaten met de concurrentie en zullen we bepalen hoe we een mogelijke inhaalslag gaan realiseren of hoe we onze toppositie zullen handhaven en versterken.
We maken dan een strategisch marketingplan waarin we de volgende elementen opnemen.
- Doelstelling: we horen graag wat het doel is voor het komende jaar. Is dat:
- meer (netto/bruto) omzet realiseren
- een specifieke ROAS behalen
- een specifieke ordergrootte of orderwaarde behalen
- een minimaal aantal MQLs of wellicht zelfs wel SQLs
- nieuwsbrief inschrijvers genereren
- evenementen bezoekers werven
- Doelgroep: deze kunnen we op een aantal vlakken definiëren. Uiteraard de standaard geografische en demografische kenmerken. Maar ook op:
- functie (titels)
- senioriteit in een bedrijf
- bedrijfsgrootte
- orderwaarde
- loyaliteit
- interesses
- vaardigheden
Wij werken met alle plezier voor:
Ons ecommerce marketing team
Leanne Sasker
Data & Automation specialist

Larissa Heerschop
Operations

Wendy Bos-Stechner
Data & Automation specialist

Jacky Eickes
Content Specialist en Copywriter

Daam van der Zeeuw
Social media specialist

Ronja Bosgraaf
Content Specialist en designer

Ronald Nijveldt
Content Strateeg en copywriter

Timothy van Laar
Strateeg

Daan Weijs
SEA Specialist

Frederique Boitelle
SEA Specialist

Daphne van den Berg
Social specialist

Marijn van den Ham
Data analist

Jamie Zuydendorp
Social Specialist

Jessica Kroon
Social Specialist

Joost Fromberg
Managing Director

Dirk Dodebier
Finance

Leonie Oudshoorn
SEO Specialist

Ingeborg Lip
SEO Specialist

Soraya Hartogs
Website Specialist

Ruben Ort
SEA Specialist

Bruna Venturinelli
SEO Specialist

Willem Wattez
Social Media Specialist

Veelgestelde vragen over marketing:
Wat kost adverteren op TikTok?
Net zoals op andere platformen zoals META, LinkedIn en Twitter, kun je bij TikTok zelf bepalen wat je aan advertenties uitgeeft. TikTok hanteert echter een hoger minimumbudget: €500 in totaal en €50 per dag op campagneniveau. Voor advertentiegroepen is dit €50 in totaal en €20 per dag. Dit lijkt misschien veel, zeker als je nog nooit op TikTok hebt geadverteerd. Toch stelt TikTok dat dit helpt om het algoritme snel voldoende data te laten verzamelen en zich te optimaliseren voor jouw doelgroep. Uiteindelijk levert dat betere resultaten op.
Wat kost een B2B online marketing bureau?
Bij ODIV worden de kosten voor online marketing en display advertising bepaald door twee variabelen, het benodigde aantal uren voor optimalisatie en het mediabudget. Dit mediabudget is afhankelijk van je keuze in platforms, zoals Google en LinkedIn, evenals andere factoren zoals targeting en advertentietype. We bieden een transparant voorstel waarin de strategie, gebruikte kanalen en verwachte resultaten uiteengezet worden. Je hebt hierdoor altijd een duidelijk beeld van je uitgaven. ODIV zet in op helderheid: er zijn geen verborgen kosten en onze contracten zijn flexibel.
Waarom zou je B2B marketing uitbesteden?
Het uitbesteden van B2B-marketing aan een gespecialiseerd bureau biedt meerdere voordelen. Een bureau brengt expertise en jarenlange ervaring uit diverse klanten en branches mee, wat ten goede komt aan jouw bedrijf. Ze beschikken ook over de nieuwste marketingtools voor het analyseren van gegevens, optimaliseren van campagnes, en het meten van resultaten. Dit bespaart zowel kosten als tijd, waardoor jij je kunt richten op je primaire bedrijfsactiviteiten terwijl ervaren specialisten zorgen voor jouw marketing.
Wat is B2B marketing?
B2B-marketing (business-to-business marketing) is een strategische benadering van marketing die gericht is op het promoten en verkopen van producten of diensten aan andere bedrijven. In scherp contrast met Business-to-Consumer (B2C) marketing, waarbij de focus ligt op directe verkoop aan individuele klanten, legt B2B-marketing de nadruk op het opbouwen en onderhouden van duurzame relaties met andere bedrijven.
In de wereld van B2B-marketing draait alles om het begrijpen van de specifieke behoeften, uitdagingen en doelstellingen van zakelijke klanten en het aanbieden van op maat gemaakte oplossingen die aan deze eisen voldoen. Door middel van doelgerichte marketingstrategieën en tactieken, zoals contentmarketing, account-based marketing en professioneel netwerken, streeft B2B-marketing ernaar om zinvolle relaties op te bouwen, waarbij wederzijds vertrouwen en waardecreatie centraal staan.
Wat is een inbound marketing bureau?
Een inbound marketing bureau helpt bedrijven met strategie, contentcreatie, marketingtools en het aantrekken van waardevolle klanten via inbound marketing.
Wat is een inbound marketing strategie?
Dit is een plan waarmee je stap voor stap content creëert en verspreidt om bezoekers aan te trekken, leads te genereren en klanten te maken van jouw doelgroep.
Wat is het belang van inbound marketing?
Het helpt je om klanten te bereiken wanneer zij actief op zoek zijn naar oplossingen. Zo bouw je vertrouwen op en trek je relevante leads aan.
Wat is inbound marketing?
Inbound marketing is een strategie waarmee je klanten aantrekt door waardevolle content te bieden, zoals blogs, video’s of whitepapers, en in te spelen op hun behoeften en vragen.