Het handige aan de Apple Search Ads is dat je mensen kan targeten in de Apple App store wanneer deze actief op zoek zijn naar een app. Volgens Apple gebruikt ongeveer zeventig procent de zoekmachine om een app te vinden. Bovendien besluit 65% van de bezoekers direct de app te downloaden na het zoeken. Daarnaast kan paid search ook belangrijk zijn voor je organische zoekresultaten. In tegenstelling tot het algoritme van Google waarin de SEA resultaten geen invloed hebben op de SEO resultaten, gebruikt het algoritme van Apple het aantal downloads om het belang en populariteit van een app te bepalen. Dit betekent dat downloads via betaalde advertenties een positieve invloed hebben op de organische positie van je app wanneer mensen zoeken.
Hoe werkt Apple Search Ads?
Apple Search Ads werkt op basis van zoekwoorden. Net als de Google en BING zoekmachines dit doen. Je kunt zoekwoorden selecteren die je opneemt in jouw campagne. Daardoor kun je mensen targeten wanneer zij die woorden gebruiken in de App Store. Net als bij de andere zoekmachines betaal je betaalt pas als iemand op je advertentie klikt. Dit betekent dat je altijd zelf bepaalt hoeveel je uitgeeft en pas betaald wanneer iemand interesse in je app toont.
Er zijn ook nog andere mogelijkheden om je doelgroep te bereiken. Je kan namelijk ook je applicatie automatisch laten targeten. In dit geval kijkt Apple naar de content in de applicatie en op de landingspagina van de Apple App Store. De algoritmes van Apple bepalen aan de hand van deze content welke zoekwoorden interessant zijn en wanneer een advertentie wordt getoond. Daarnaast geeft deze optie ook inzicht in de zoekwoorden die advertenties hebben getriggerd. Deze kun je vervolgens uitsluiten zodat je grip op de targeting van je campagne kunt houden. Dit werkt hetzelfde bij andere zoekmachines zoals Google, BING, Yahoo en DuckDuckGo.