Voor veel bedrijven is het heel belangrijk om goed gevonden te worden door klanten uit de buurt. Of dit nu klanten uit dezelfde plaats, regio of provincie zijn, je wilt dat deze mensen jou gemakkelijk weten te vinden online. Door lokale SEO (ook wel bekend als local SEO) toe te passen kan je je lokale vindbaarheid verbeteren en zo meer van deze klanten aantrekken. Maar hoe doe je dit precies? In dit artikel nemen we je mee in de belangrijkste praktische tips om beter lokaal vindbaar te worden.

De fundering van lokaal gevonden worden

Een goede lokale vindbaarheid online begint bij de basis (de fundering). Als we kijken naar Google, zijn er drie plekken om je bedrijf zichtbaar te maken voor lokale zoekopdrachten.

Bovenaan de zoekresultaten staan vaak advertenties (aangeduid met ‘Gesponsord’ of ‘Advertentie’). Dit zijn advertenties waarvoor per klik wordt betaald. Bij deze advertenties heb je een aantal mogelijkheden om je bedrijf te tonen:

  • Klein logo (favicon)
  • Bedrijfsnaam
  • 1 tot 3 kopteksten in het blauw
  • 1 tot 2 beschrijvingen
  • Extra elementen zoals je locatie, telefoonnummer of foto

De voordelen van Google Ads zijn dat je heel gericht, op voor jou relevante, lokale zoekopdrachten kan inkopen. Hiermee kun je er voor zorgen dat je bijvoorbeeld alleen zichtbaar wordt op zoekopdrachten met jouw plaatsnaam daar in. Daarnaast kunnen we ook vooraf berekenen wat de maandelijkse kosten om te adverteren gaan zijn. Lees meer hierover op onze pagina over zoekmachine-adverteren (SEA).

Google maps resultaten

Voor de meeste lokale zoekopdrachten verschijnt in Google een kaart met daaronder drie uitgelichte bedrijven in de buurt. Dit wordt ook wel de map pack genoemd. Hier wordt van elk van deze bedrijven een aantal dingen getoond:

  • Bedrijfsnaam
  • Beoordeling (1 tot 5 sterren) en het aantal reviews
  • De categorie van het bedrijf (bijvoorbeeld restaurant)
  • Hoe lang het bedrijf actief is
  • Het adres
  • Telefoonnummer
  • Openingstijden
  • Bijzonderheden zoals ‘geen bezorging’ of ‘online afspraken’
  • De website
  • De mogelijkheid om een route naar het bedrijf te plannen via Google Maps

Sta je niet tussen deze eerste drie bedrijven? Dan staat je vermelding verstopt onder de knop ‘Meer bedrijven’ en ben je dus niet direct zichtbaar voor deze zoekopdracht. Verder is het goed om te vermelden dat je zowel met adverteren als organisch hier zichtbaar kunt zijn. Ook hier zijn de betaalde vermeldingen te herkennen aan het label ‘Gesponsord’ of ‘Advertentie’.

Lokale zoekmachine optimalisatie (local SEO)

Dan zijn er nog de reguliere (organische) zoekresultaten zoals we deze al jaren gewend zijn. Hier zijn 10 plekken beschikbaar waar verschillende website-pagina’s onder elkaar worden gezet. Google probeert hierbij de meest relevante pagina’s de hoogste positie te geven. Hoe hoger je hier staat, hoe meer verkeer je naar je website kan aantrekken. Goed om hierbij te weten is dat het verschil in verkeer enorm groot kan zijn tussen de posities.

Uit onderzoek van Advanced Web Ranking blijkt bijvoorbeeld dat een website die op plek 1 staat gemiddeld 35% van de bezoeken krijgt. Sta je op positie 2? Dan daalt dit al naar 15%. En positie 10 zit nog maar op 1,5% van het verkeer. Kortom, er zijn meerdere manieren om je lokale vindbaarheid te verbeteren. En het loont de moeite om op alle drie deze vlakken (adverteren, map pack en organisch) een zo hoog mogelijke positie te bemachtigen. Op die manier zullen zoveel mogelijk mensen die lokaal aan het zoeken zijn je weten te vinden.

Lokale zoekopdrachten in kaart brengen

Om lokaal beter vindbaar te gaan worden willen we eerst weten welke lokale zoekopdrachten er allemaal gedaan worden die voor jouw bedrijf relevant zijn. Hiervoor voeren we een zoekwoordenonderzoek uit.

Producten en/of diensten

We beginnen hierbij met de producten of diensten die jouw bedrijf aanbiedt. Als voorbeeld gebruiken we hier een evenementenlocatie. Deze locatie verhuurt zalen voor vergaderingen en feesten. In dat geval zoeken we uit welke zoekopdrachten er allemaal gedaan worden rondom zaalverhuur, feestlocatie en vergaderruimtes. De enige voorwaarde is dat er een lokale intentie achter zit en dat de locatie dus in de zoekopdracht staat.

Deze lijst gebruiken we vervolgens als input voor verder onderzoek. Met een SEO-tool zoals Ahrefs of SE ranking kunnen we deze lijst uitbreiden met alle mogelijke relevante zoekopdrachten om zo alles helemaal in kaart te brengen. Op die manier weten we zeker dat we geen relevante zoekopdrachten missen.

Van deze zoekwoordenlijst kunnen we vervolgens per zoekopdracht zien:

  • Hoe vaak maandelijks op wordt gezocht
  • Wat je huidige positie is op dit zoekwoord
  • Hoe sterk de concurrentie is op deze zoekopdracht
  • Wat de kosten per klik zijn als we op dit zoekwoord gaan adverteren
  • Met deze data kunnen we vervolgens bepalen:

Welke pagina’s we op de website moeten verbeteren en op welke manier:

  • Voor welke zoekwoorden we nieuwe pagina’s moeten aanmaken
  • Wat het benodigde maandbudget is om op deze zoekwoorden te adverteren en hoeveel bezoekers we hieruit verwachten

Op die manier hebben we vooraf een goed plan van aanpak om jouw lokale vindbaarheid te verbeteren.

Optimaliseren van je vindbaarheid in Google

Nu alle relevante, lokale zoekopdrachten in kaart zijn gebracht, kan van start worden gegaan met het optimaliseren van de vindbaarheid hierop. Dit doen we op drie vlakken: adverteren, map pack en organische zoekresultaten.

Adverteren: Doel en meetbaarheid

Op korte termijn is de meeste winst te behalen door te gaan adverteren. Hiermee kan je direct een plekje bovenaan de zoekresultaten claimen met een tekstadvertentie. Daarnaast kom je ook direct in aanmerking voor een betaalde plek in het map pack. Om op beide plekken optimaal zichtbaar te zijn richten we een search-campagne in via Google Ads. Om te beginnen heeft deze campagne een duidelijk en meetbaar doel nodig. Voor een restaurant zou dit bijvoorbeeld het genereren van reserveringen kunnen zijn.

In dit geval zorgen we ervoor dat telefoontjes worden gemeten (bijvoorbeeld met een klik op telefoonnummer of een calltracking tool). Daarnaast willen we ook online reserveringen meten. Op het moment dat iemand reserveert, wordt dit teruggeschoten naar Google Ads. Op die manier wordt het resultaat van de campagnes inzichtelijk en kan hierop worden bijgestuurd.

Adverteren: Targeting

Vervolgens zorgen we voor de juiste targeting zodat we onze doelgroep zo goed mogelijk bereiken. Hier zijn twee aspecten belangrijk: de zoekwoorden en de locatie-targeting. De zoekwoorden hebben we in een eerder stadium al in kaart gebracht (alle relevante zoekopdrachten met de juiste locatie). Maar als iemand zoekt naar jouw producten of diensten zonder daarbij een locatie te benoemen wil je ook vertoond worden. Hier komt location-based-targeting om de hoek kijken.

In de praktijk betekent dit dat je meestal twee campagnes nodig hebt;

  • Campagne 1: alle zoekwoorden met een lokale intentie (“restaurant utrecht”) waarbij heel Nederland wordt getarget als locatie
  • Campagne 2: alle zoekwoorden zonder lokale intentie (“restaurant”) waarbij een straal om jouw bedrijfslocatie(s) wordt getarget als locatie

Met deze opzet worden namelijk alle relevante zoekopdrachten voor jouw bedrijf optimaal afgevangen. Als iemand op een willekeurige plek in Nederland zoekt naar “restaurant Utrecht” wordt een advertentie getoond. Maar als iemand binnen een straal van een paar kilometer zoekt naar “restaurant” kan je ook vertoond worden.

Naast de tekstadvertenties wil je ook vertoond worden in de map pack en Google Maps. Hiervoor zijn een aantal dingen vereist:

  • Koppel het Google Mijn Bedrijf profiel aan Google Ads
  • Gebruik locatiecomponenten, deze zorgen ervoor dat de bedrijfslocatie(s) worden getoond
  • Target specifieke locaties en pas je biedingen aan. Biedt bijvoorbeeld hoger naarmate mensen zich dichterbij bevinden in de campagne met een locatiestraal.
  • Gebruik zoekwoorden met een lokale intentie

Is dit allemaal op orde? Dan kan je vanaf nu worden vertoond in Google Maps met een advertentie.

Bedrijfsprofielen

Dan komen we bij de bedrijfsprofielen. Het belangrijkste hierbij je Google Bedrijfsprofiel, maar we kijken ook naar profielen op andere websites. Voor je Google Bedrijfsprofiel geldt als algemene regel: hoe completer, hoe beter. Hoe meer informatie je toevoegt, hoe beter je profiel gevonden zal worden. Hierbij zijn de belangrijkste aandachtspunten:

  • De juiste bedrijfscategorie selecteren (kijk desnoods welke categorie vergelijkbare bedrijven gebruiken)
  • Up-to-date openingstijden (voeg hierbij ook feestdagen toe en andere dagen met aangepaste tijden)
  • Diensten en aanbod toevoegen
  • Foto’s toevoegen die goed je bedrijf weergeven
  • Foto’s van het menu wanneer relevant
  • Foto’s van de gerechten wanneer relevant

Reviews

Dan nog speciale aandacht voor de reviews. Deze hebben veel invloed op de vindbaarheid van je profiel online, maar ook op het beslissingsproces van klanten. Niemand doet immers graag zaken met een bedrijf met alleen maar slechte beoordelingen.

Vraag daarom actief naar reviews van tevreden klanten. Door in te loggen op je Google bedrijfsprofiel en te zoeken op je bedrijfsnaam, kan je een review-link hiervoor ophalen. Gebruik deze link om naar klanten te sturen en te vragen om een review. Belangrijk hierbij is om wel de spelregels van Google te volgen. Je mag bijvoorbeeld niets aanbieden in ruil voor een positieve review of de review op andere manieren beïnvloeden.

Een ander belangrijk punt is het reageren op reviews. Zorg ervoor dat binnenkomende reviews netjes een reactie krijgen. Zowel bij positieve reviews (bedank deze mensen netjes) als bij negatieve reviews (reageer hier netjes op en vraag om in contact te komen met deze persoon om dit verder af te handelen). Een negatieve review zonder reactie van het bedrijf kan namelijk erg schadelijk zijn voor je online reputatie.

Andere platformen

Verder is het goed om vermeldingen op andere relevante platformen (bijv. The Fork voor restaurants) te updaten met dezelfde informatie als in je Google Mijn Bedrijf.

Hierbij is het belangrijk dat bedrijfsnaam, adres en telefoonnummer op al je online vermeldingen zoveel mogelijk hetzelfde zijn. Op die manier begrijpt Google namelijk dat het om hetzelfde bedrijf gaat en versterkt dit je vindbaarheid online.

Website en pagina’s

Tot slot kan je website organisch gevonden worden in de reguliere zoekresultaten. Hiervoor is het belangrijk om de pagina’s te optimaliseren voor lokale zoekopdrachten.

Als in kaart is gebracht welke zoekopdrachten allemaal relevant zijn (met een zoekwoordenonderzoek), kan worden bepaald welke pagina’s er nodig zijn op je website. Het doel hierbij is om elke zoekopdracht op een geoptimaliseerde pagina te laten landen.

Hiervoor koppelen we elk zoekwoord uit het zoekwoordenonderzoek aan een pagina. Dit kan een bestaande pagina zijn, of een nieuw aan te maken pagina. Bij het aanmaken of optimaliseren van een pagina zijn een aantal aandachtspunten:

  • Paginatitel: verwerk hier het zoekwoord in zodat men meteen ziet dat dit het juiste zoekresultaat is. Dit is de blauwe titel die ook in Google verschijnt als zoekresultaat.
  • Meta-omschrijving: verwerk het zoekwoord in deze omschrijving en voeg waar mogelijk USP’s en/of een call to action in.
  • URL: ook hier wil je het zoekwoord in laten terugkomen zodat Google begrijpt waar deze pagina over gaat.
  • Koppenstructuur: gebruik één H1 kop per pagina waarin het zoekwoord terugkomt. Gebruik voor tussenkoppen H2, H3 etc.
  • Bodytekst: verwerk hier ook het zoekwoord in op een natuurlijke manier.
  • Afbeeldingen en video: voeg waar mogelijk foto’s en video’s in om de pagina aantrekkelijker te maken voor bezoekers en geef deze een beschrijvende alt-tekst waarin je vertelt wat er op de afbeelding te zien is.

Extra tips

Dien de sitemap van de website in via Google Search Console. Dit zorgt ervoor dat alle pagina’s goed worden opgepakt in de zoekresultaten.

Gebruik je pagina’s voor feestdagen marketing? Maak deze permanent op 1 URL (zonder jaartal) en werk de pagina jaarlijks bij. Bijvoorbeeld niet /kerst-2023 maar /kerst.

Verwijder oude pagina’s die niet meer relevant zijn en redirect ze eventueel naar een actuele, relevante pagina. Zo houd je de relevantie van je gehele website optimaal en dat is weer positief voor de vindbaarheid.

Wil je nou meer inzicht in lokale vindbaarheid of tips krijgen hoe SEO voor jou kan werken, neem dan contact op met een van onze SEO specialisten. Zij helpen je graag verder.

Hulp van specialisten!

 

Veelgestelde vragen over lokale vindbaarheid

 

Wat is local SEO?

Local SEO is verbeteren van je vindbaarheid op lokale zoekopdrachten die online worden gedaan. Deze zoekopdrachten worden met name op Google gedaan, maar bijvoorbeeld ook op Bing of andere platformen voor lokale bedrijven (denk bijvoorbeeld aan Tripadvisor).

Waarom is local SEO belangrijk?

Omdat veel mensen zoekmachines gebruiken om lokale bedrijven te vinden. Volgens Google zijn bijvoorbeeld 30% van alle mobiele zoekopdrachten gerelateerd aan locatie. 78% van de mensen die iets in de buurt zoeken op mobiel bezoeken binnen een dag het betreffende bedrijf. En 28% van dit soort zoekopdrachten resulteert in een aankoop.