Wat is Clubhouse?

Clubhouse is een app waarin je live gesprekken kunt voeren en luisteren. Het platform heeft inmiddels ruim 3 miljoen gebruikers en is een mix tussen een podcastplatform en een socialmediakanaal. De app draait om live gesproken gesprekken zonder beeld over een specifiek onderwerp. Je kunt zelf groepsgesprekken aanmaken over bepaalde onderwerpen en daarvoor gesprekspartners uitnodigen. Deze gesprekken kun je zelf inplannen en aankondigen. Als er genoeg plek is, kun je ook meeluisteren bij de gesprekken van anderen. Het is feitelijk gezien gewoon ‘groepsbellen’ of een ‘podcast voor iedereen’.

Hoe werkt Clubhouse?

Doordat een aantal vrienden Clubhouse gebruikten en in de app over onderwerpen (sneakers, design, kunst) discussieerden die ik interessant vind, heb ik Clubhouse ook gedownload. Na het downloaden van de app krijg je de keuze om je profiel te laten vullen met de gegevens vanuit je Twitter-account. Dat is op zijn minst opvallend te noemen. Want normaal wordt gevraagd of je via je Facebook of je e-mail adres wil inloggen. Maar het wordt duidelijk waarom wanneer je inlogt. Vanuit de app verwijzen ze ook meteen naar hun eigen Twitter-account. ‘Voor als je liever leest dan luistert’.

Twitter Account

Waar is je uitnodiging?

Nadat ik mijn gegevens had ingevuld en mijn gebruikersnaam had aangemaakt, ontving ik de melding dat ik op de wachtlijst stond. ‘Je ontvangt een SMS zodra je toegang hebt gekregen tot de app.’ Toch is er een manier om sneller toegang te krijgen en dit deed me een beetje denken aan Inner Circle (wie kent het nog?). De snelle toegang wordt gegarandeerd wanneer je een persoonlijke uitnodiging krijgt van een bekende die al toegang heeft. Die had ik gelukkig ook, want ik ben de app gaan gebruiken omdat een aantal van mijn vrienden de app gebruikten.
Als je eenmaal toegang hebt tot de app, kun je zelf ook weer een aantal personen toegang verlenen. Op die manier verspreidt de app zich dus onder connecties. Deze persoonlijke uitnodigingen zijn momenteel nog zo schaars en gewild (net als de reden dat ik de app ging gebruiken: sneakers), dat je ze momenteel op eBay kan kopen voor bizarre bedragen zo hoog als €7500!

Account gestart

Beginnen met je account

Als je de invite geaccepteerd hebt, kun je op zoek naar interessante gesprekken. Je kan zelf je interesses aangeven en je krijgt een aantal suggesties van Clubhouse. Daarna krijg je volg-suggesties die gebaseerd zijn op je gekozen interesses.

  • Met het vergrootglas (rechts bovenin) kun je op zoek naar nieuwe gesprekken.
  • Daarnaast zijn mijn invites uitgelicht.
  • Het icoontje daarnaast is een agenda, waarin je kunt bijhouden wanneer interessante gesprekken zijn. Dit is een belangrijk onderdeel, aangezien de gesprekken live zijn en je deze niet terug kunt luisteren.
  • De bel staat uiteraard voor meldingen/activiteiten. Een voorbeeld van zo’n melding is een gepland gesprek van iemand die je volgt, die je vervolgens direct kunt toevoegen aan je kalender.
  • Helemaal rechts vind je je eigen profiel. Een tip bij het instellen van je profiel: zorg dat de eerste zin van je bio de belangrijkste informatie over jou deelt. De eerste zin is namelijk ook je tagline in de zoekresultaten.

Wat kun je allemaal beluisteren?

Je kan het zo gek niet bedenken. Als het audio is, kun je het vinden op Clubhouse. Van diepte-interviews met experts en Q&A’s tot ‘muziekzenders’, het is er allemaal.
Je kan ook zelf kiezen waar je graag meer over wil horen. In de app kun je ook de explore functie gebruiken. Klik op ‘Find conversations about’. Ik koos Design, waarna ik een overzicht kreeg van interessante personen om te volgen.

Daarna kun je:

  • In een ‘room’ stappen over een specifiek onderwerp. Sommige rooms zijn toegankelijk voor iedereen (open), anderen zijn alleen te beluisteren voor mensen die je volgt (social) en dan heb je nog rooms op uitnodiging (closed).
  • Lid worden van ‘clubs’. Dit zijn groepen personen met dezelfde interesses. Als een club een room opent, krijg je daar (als je lid bent van de club) automatisch een notificatie van. Op die manier blijf je dus op de hoogte van de live gesprekken binnen jouw interessegebied.

Clubhouse Rooms

Geen zorgen: zodra je een room binnenkomt, staat niet direct je microfoon aan. Als je eenmaal in een room zit en meeluistert, kun je via de button ‘✌️ Leave quietly’ de kamer verlaten zonder dat anderen daar een notificatie van krijgen. Een functie die een social lurker maar al te prettig zal vinden.
Als je actief deel wil nemen aan gesprek, moet je moderator of spreker zijn. Hiervoor moet je microfoon natuurlijk wel aan staan. Als je mee wil praten, kun je je hand opsteken in de app en de moderator kan je dan toevoegen als spreker.

Vergelijkbare apps

Belangrijk om te weten is dat alle content direct verdwijnt na livegang. De app die nog het dichtst in de buurt komt is Snapchat daar de content ook maar tijdelijk beschikbaar is. Al hoeft deze op Snapchat weer niet live te zijn. Het is ook redelijk vergelijkbaar met ‘live gaan’ op Instagram. Al kun je de hierbij is Live Stories opslaan als IGTV of hoogtepunt in de Instagram app.

Uiteraard zal concurrentie niet uitblijven en zal de gevestigde orde van bestaande social media hier natuurlijk snel op inhaken. Twitter heeft dit al gedaan! Zij hebben eind februari Twitter Spaces gelanceerd.

Twitter Spaces vs Clubhouse

Hoe verdient Clubhouse geld?

Op dit moment is de app gratis voor zowel sprekers als voor luisteraars. Er worden nog geen advertenties getoond en er is ook nog geen sprake van een premium-variant. Er wordt gefluisterd dat luisteraars op een gegeven moment abonnementen kunnen afsluiten op ‘creators’ die ze het liefst volgen. De makers van de app ontvangen vervolgens een klein percentage van de abonnementskosten.
Dit is zowel interessant voor de makers van Clubhouse zelf, maar het is bovendien een manier om de creators bij de app betrokken te houden. Het moet voor creators immers interessant zijn om waardevolle content te blijven creëren.

Clubhouse voor bedrijven?

Het platform werkt op persoonlijke titel, waardoor er nog geen bedrijfsaccount te vinden zijn. Vooralsnog lijkt het platform interessant voor zelfstandige ondernemers die ideeën willen uitwisselen en hun netwerk willen vergroten.

Moet je Clubhouse downloaden?

Luister je graag podcasts, muziek of de ideeën van anderen? Dan is deze app wellicht jouw app. Zelf ben ik visueel ingesteld en ben ik nog niet helemaal overtuigd van Clubhouse. Maar gebruik ik liever Instagram, Pinterest en Tumbler waar ik een overload aan visuele content over mijn favoriete onderwerpen kan vinden.

Daarnaast vind ik de vergankelijkheid van de content zonde. Maar dat kan ook aan mijn leeftijd liggen. Je kunt niet zelf kiezen wanneer je zin hebt om te luisteren naar een bepaald gesprek. Je moet het echt inplannen, anders heb je het simpelweg gemist. Ook het feit dat ik hier nog niet aan kan wennen, kan aan mijn leeftijd en gewoontes liggen. De komende tijd zal ik nog wat energie steken in de app door het volgen van interessante personen, onderwerpen en interessante kamers binnen te wandelen. Maar ik durf vooralsnog niet te zeggen dat deze app ‘here to stay’ is.

Ik hoor wel graag jou ervaring of verwachting over het platform. Gebruik je de app al? En denk je dat de app voor de toekomst is?