Het PESO (Paid Earned Shared Owned) model is een manier om een strategie te bepalen voor verschillende online kanalen of media. Je kan het als bedrijf op verschillende manieren nadenken over hoe en welke boodschap je wil communiceren. Verschillende modellen kunnen hierbij helpen. In de vroege dagen van marketing werd het AIDA model gebruikt. In de online marketing wordt vaak gerefereerd aan het See Think Do Care Model. Bij ODIV gebruiken we vaak het KD ABC. Hier beschrijven een andere model, namelijk het Paid Earned Shared Owned (PESO) model.

Het Paid Earned Shared Owned model wordt vaker gebruikt in PR, maar zoals gezegd is het ook een model dat je kan helpen met het opstellen van je online marketing strategie. PESO staat daarbij voor ‘Paid’, ‘Earned’, ‘Shared’ en ‘Owned’ media. Ik geef je hier meer informatie over wat deze woorden betekenen, hoe je ze gebruikt en wanneer je ze inzet.

Paid Earned Shared Owned

Paid Earned Shared Owned in de marketingmix

Het PESO-model geeft ons meer inzicht in onze marketingmix. In een ideale marketingmix zijn alle vier de media vertegenwoordigd. Er zijn genoeg redenen te bedenken waarom deze niet altijd compleet is. De achtergrond van de strateeg of het budget van de klant kunnen ervoor zorgen dat de nadruk komt te liggen op een specifiek onderdeel van deze media. Daarom is het handig om bij het opstellen van een strategie uit te zoomen en vanuit een helikopterzicht te kijken naar de marketingmix. Hierbij let je dan op alle mogelijkheden van alle media die kunnen helpen om de wensen en doelstellingen te behalen. Het kan enorm helpen als je bij alle media een afweging maakt tussen de voor- en nadelen.

Paid media

Het onderdeel ‘paid media’ omvat alle media die betaald ingezet worden. Voorbeelden van deze media zijn social media advertenties, SEA, Display en affiliate marketing.

Voordeel: Je bent zelf in controle. Jij bepaalt zelf wanneer jouw doelgroep jouw boodschap op het door jouw bepaalde moment te zien krijgt.
Nadeel: Het kost geld en tijd. Je zal de campagne zelf moeten opzetten en je zal een budget moeten alloceren om je doelgroep op het juiste moment te bereiken. Bovendien dien je na te denken over wat de acties zijn die je verwacht van je doelgroep. Zo moet je nadenken over teksten, CTA’s en landingspagina’s op je website.

Earned media

Een andere media binnen het Paid Earned Shared Owned model zijn de earned media. Hiervoor wordt niet betaald en deze worden door anderen gemaakt. Verschillende voorbeelden van deze media zijn: reviews van klanten, gedeelde berichten op socials (referrals) en persberichten.

Voordeel: Deze media hebben een grote geloofwaardigheid. Dit komt doordat iemand anders iets over jou merk, product of service schrijft. Daarnaast hoef je er dus niet voor te betalen. Het is gratis. Bovendien kan deze vorm van media ook van toegevoegde waarde zijn voor je SEO.
Nadeel: Je bent zelf niet in controle. Je weet niet of en hoe iemand over je gaat schrijven. Wel kun je hiervoor met persbureau’s, bloggers of andere media influencers over praten. Let altijd op dat je richting kan geven aan de inhoud.

Shared media

Wanneer je interessante content post via social media kan het gebeuren dat het derde onderdeel van het PESO model ontstaat. De Shared media komen met name voort door het ontplooien social media activiteiten. Mensen gaan de interactie aan met je content wanneer ze deze interessant vinden. Zo kunnen consumenten op bijvoorbeeld Linkedin, Instagram, Twitter en Facebook likes, comments plaatsen of je content delen.

Voordelen: Het creëert betrouwbaarheid. Het zijn een soort van earned media op basis van je eigen gemaakte content. Het hoeft ook niet per Se veel geld te kosten. Het draait namelijk om het maken van goede content in plaats van zo veel mogelijk geld investeren. Het investeren van geld bij relevante content kan wel voor een groter bereik zorgen. Deze paid en shared media kunnen elkaar dus versterken.
Nadeel: Vaak verwachten mensen iets terug als ze iets van jou delen. Je zal dus constant in de gaten moeten houden of en wie jou berichten deelt. Je kan dit doen via de media zelf, maar kan er ook tools voor gebruiken. Denk bijvoorbeeld aan Coosto, Hootsuite of Meltwater.

Owned media

Het laatste onderdeel van het model is misschien wel de belangrijkste. Dit zijn de owned media. De media die jezelf in beheer hebt. Je kan hierbij denken aan je website of webhop, nieuwsbrieven, blogs en social media account.

Voordeel: Je bepaalt zelf wat en wanneer je maakt.
Nadeel: Owned media zijn arbeidsintensief. Ze dienen altijd in combinatie met andere media gebruikt te worden.

Kunnen wij je helpen?

Wil jij weten wat voor jou een goede marketing strategie is? Al gekeken hoe jij met het Paid Earned Shared Owned model jouw doelstellingen kan behalen? Wellicht kunnen wij je helpen! Stuur een van onze strategen een mailtje: timothy@odiv.nl