Meetbaarheid bij online adverteren

Voordat je begint aan het opzetten van je campagne, dien je er voor te zorgen dat je meetbaarheid goed is ingesteld. Je wil immers weten wat het oplevert wanneer je geld gaat spenderen. Denk hierbij aan het plaatsen en inrichten van Google Tag Manager en Analytics op je website. Zorg ervoor dat de pixels van Google en social media goed gestructureerd worden. Op deze manier kun je dan zien welk verkeer via welk kanaal op je website terecht komt en wat deze websitebezoekers dan doen op jouw website.

Online adverteren Analytics
In Google Analytics zie je precies waar jouw doelgroep vandaan komt en doet op je website.

Zorg voor een duidelijke afbakening van je doelgroep

Het allerbelangrijkste in je online marketing campagne is je doelgroep. Hoe beter je die kent, hoe efficiënter je campagne zal zijn. Je wil tenslotte geen geld uitgeven aan mensen die toch niet geïnteresseerd zijn in je service of niets hebben aan het product dat je verkoopt. Het is duidelijk dat je over het algemeen geen rollator gaat verkopen aan achttien jarigen. Maar de afbakening van je doelgroep gaat verder dan enkel demografische kenmerken. Je kan je doelgroep ook afbakenen op de volgende specificaties.

  • Activiteit: reist iemand regelmatig, komt iemand regelmatig in de buurt van jouw bedrijf
  • Kanalen: welke online kanalen en/of apps gebruikt jouw doelgroep?
  • Interesse: waar is jouw doelgroep in geïnteresseerd?
  • Levensgebeurtenissen: gaat iemand trouwen/samenwonen of is deze op zoek naar een hypotheek?
  • Aankoopgedrag: koopt jouw doelgroep regelmatig online?
  • Reisgedrag: gaat men op reis? Of komt ie juist net terug?
  • Gezinssamenstelling: wil je ouders of kinderen bereiken met je boodschap?
  • Inkomen
  • Etnische affiniteit
  • Goede doelen: welke goede doelen steunt jouw mogelijke klant?
  • Politieke voorkeur
  • Desktop, Tablet & Mobile: waar wil je je doelgroep bereiken? Lees je dan goed in over
  • En nog 200 andere mogelijkheden

Spreek de juiste taal

Als je je doelgroep duidelijk in kaart hebt gebracht, is het tijd om aan je boodschap te denken. Je verkoopt wellicht maar 1 product, maar dit product kan op meerdere manieren onder de aandacht gebracht worden door online adverteren. Een kinderfilm dient anders onder de aandacht gebracht te worden bij kinderen dan bij de ouders. Onder andere je kanaalkeuze, content en CTA zijn anders.

Zorg voor een heldere CTA

Een call-to-action is evident bij online adverteren. Wil je dat je doelgroep zich inschrijft voor een nieuwsbrief, een whitepaper gaat downloaden of wil je dat deze direct overgaat tot het kopen van je product? Zorg dan dat de bezoekers ook weten waar ze deze producten direct kunnen kopen. Verkoop je geen producten? Bedenk dan dat een call-to-action ook kan zijn dat (toekomstige) klanten een vrijblijvende offerte kunnen aanvragen, een gratis afspraak kunnen maken of zich in kunnen schrijven voor een nieuwsbrief. Bedenk bovendien dat laatstgenoemde ook gebruikt kunnen worden om uiteindelijk te leiden tot het kopen van je producten en vice versa.

Online adverteren en remarketing

Wanneer mensen een product gekocht hebben of je productpagina bezocht hebben tonen ze interesse in jou en je producten. Met remarketing bereik je mensen die je website of productpagina al een keer eerder bezocht hebben. Je kan hen advertenties tonen als ze websites bezoeken die deel uitmaken van het Google Display Netwerk of als ze op Google zoeken naar woorden die gerelateerd zijn aan je producten of services op Google. Dit kun je ook doen via social media. Denk hierbij aan de advertenties op Facebook van webshops die je eerder hebt bezocht. Het is zelfs mogelijk om precies de producten te tonen die de websitebezoeker bekeken heeft. Let wel goed op de frequentie van het tonen van deze advertenties. Het moet niet storend worden. En sluit mensen die de bestelling geplaatst hebben uit van de campagne. Dat scheelt weer advertentiegeld.

Gebruik jouw gewenste en geschikte budget

Het grote voordeel van online adverteren is dat je te allen tijde bepaald hoeveel en wat je uitgeeft. Je kan altijd bijschroeven en op ieder gewenst moment je campagne pauzeren of stoppen. Je weet van tevoren niet hoe je campagne het gaat doen. Welke doelgroep is wel geinteresseerd, welke advertentie werkt wel en welke niet. Begin dus met investering die past binnen jouw budget, maar groot genoeg is om een groot deel van de doelgroep te bereiken. Op deze mag je een valide analyse maken van de resultaten. Als je weet welk onderdeel van je campagne goed draait, kun je dit nog altijd optimaliseren. Je kan je budget dan altijd nog verhogen. Dit betekent wel dat je ervoor moet zorgen dat al je campagnes meetbaar zijn. Als je niet kunt meten, kun je niets leren en niets optimaliseren. Zie hoofdstuk 1 en dan is het cirkeltje rond!

Hopelijk hebben wij jou meer kunnen vertellen over de dingen waar je op moet letten wanneer je online gaat adverteren. Mocht je nog vragen hebben, kom gerust langs voor een kopje koffie. Nu rest alleen nog de vraag: waarom zou ik via jullie willen adverteren?

Wij zijn:

  • Transparant. Wij zullen altijd transparant en helder zijn in wat we doen.
  • Eerlijk. Er zijn geen onverwachte kosten achteraf.
  • Betrokken. Persoonlijk contact met klanten staat bij ons vooraan.
  • Proactief. Wij zijn altijd bezig met de laatste trends en kunnen snel schakelen.
  • Een hecht team. Wij geloven in een fijne samenwerking, onderling en met de klant.

Neem vooral contact: