Wat zijn Stories?

Het gaat om een toevoeging aan de dienst die lijkt op de Stories van Instagram. De berichten verdwijnen na 24 uur vanzelf weer. Andere mensen in het netwerk kunnen de berichten bekijken en daar in een Direct Message (privébericht) op antwoorden.

Waarom Stories op LinkedIn?

Volgens LinkedIn is de functie ideaal om een menselijke kant aan een professionele LinkedIn-pagina te geven. “Stories maakt het mogelijk om een kijkje achter de schermen te geven bij dagelijkse werkzaamheden, om inspiratiebronnen te delen, andere ondernemers een podium te geven of gewoon om kennis en praktische tips te delen.”

Door middel van Stories kun je je team, klanten of deelnemers een event laten bijwonen. Een andere idee kan zijn dat je een eigen presentatie voor 24 uur beschikbaar stelt. Nu maar hopen dat de Stories op LinkedIn niet gebruikt worden voor Facebook-achtige zelfpromotie of als doorgeefluik dienen voor content van andere kanalen.

Dit gebeurd vooralsnog veel met de opkomst van TikTok. Hier worden veel video’s doorgezet naar Instagram Stories. De video’s gemaakt in Instagram Stories worden vaak ook getoond in Facebook Stories.
Het gebruik en de omgeving van LinkedIn als social medium is natuurlijk wel anders dan bij Facebook en Instagram. Dus wellicht mogen we creatieve, zakelijke verhalen tegemoet zien.

LinkedIn stories

Net als op Instagram komen de Stories van LinkedIn duidelijk boven in je app te staan. Bij het maken van een eigen verhaal kunnen gebruikers foto’s en video’s maken en onder meer teksten en stickers toevoegen.

LinkedIn Stories voor bedrijven

Na de uitrol van LinkedIn Stories voor Nederlandse gebruikers eerder in juni, is de nieuwe door Instagram geïnspireerde functie nu ook beschikbaar voor bedrijfspagina’s. Nederlandse bedrijven en merken kunnen als eerste in Europa de Stories testen.

LinkedIn Stories biedt volgens de Microsoft dochter ‘een authentieke manier voor merken om dagelijks nieuws en highlights te delen met hun publiek, wat extra belangrijk is in een tijd waarin ons land de eerste stappen zet in de versoepeling van de lockdown.’

Wat kun je delen via LinkedIn Stories?

Met Stories kun je het verhaal van jouw merk, product of dienst dus op een spontane manier vertellen. Mocht je geen idee hebben hoe hier mee te beginnen? KLM was de eerste die story postte op LinkedIn. Zij gaven een kijkje achter de schermen en lieten zien wat er tijdens de coronacrisis gebeurt met alle vliegtuigen. Het haakte in op de actualiteit en het was interessant.

Hier ontvang je nog enkele tips om jouw LinkedIn Stories van goede content te voorzien.

Q&A
Geef je volgers de mogelijkheid om in een traditionele post om vragen in te dienen. Vervolgens geef je hier in LinkedIn Stories antwoord op.

Toon expertise
LinkedIn is hét social media platform voor thought leadership. Met korte, bruikbare tips laat je op een boeiende manier je interne kennis zien. Wanneer mensen je expertise erkennen, zullen zij later meer van je willen weten.

Geef ze een kijkje achter de schermen of bij je events
Stories zijn perfect om updates (rechtstreeks) van een evenement te delen. Je kan ook een dag op kantoor delen met je volgers. Of geef je klanten, relaties of andere volgers eens inzicht in hoe jouw product of dienst tot stand komt.

Tease je publiek
Of je nu vacatures deelt, een product lanceert of een nieuwe blogpost hebt geplaatst op je website: profiteer van deze nieuwe functie om je publiek te bereiken. Organiseer je een event? Deel dan 1 voor 1 de sprekers of de onderwerpen die besproken zullen worden tijdens het event.

Your turn

Nu ligt de bal bij jou. Heb jij een B2B doelgroep en wil je deze bereiken via Stories of misschien wel gewoon via LinkedIn? Wij helpen je graag. Neem vooral contact: