Wat zijn Instagram Stories

Instagram Stories zijn de verhalen die je bovenin je scherm ziet, wanneer je Instagram opstart. Deze verhalen zijn slechts 24 uur zichtbaar en kunnen bestaan uit foto’s en video’s. Dagelijks gebruiken honderden miljoen de stories functie van Instagram. Het is een functie Instagram letterlijk gekopieerd heeft van Snapchat. In 2017 maakten we de balans op tussen het gebruik van Instagram en Snapchat Stories.

Instagram Stories

Uiteraard biedt Facebook je de mogelijkheid om advertenties te promoten via Instagram Stories. Instagram story advertenties maak je vanuit Facebook Ads Manager. Je kunt advertenties in Instagram Stories óók weergeven als foto’s en video’s van maximaal 15 seconden. Wanneer je deze advertenties maakt, kun je ze meteen ook delen via alle andere media die van Facebook zijn: Messenger en WhatsApp.

Hoe maak je een succesvolle Instagram story advertentie?

De Stories functie en Instagram stellen een aantal andere eisen aan advertenties dan Facebook doet. Ze worden namelijk gemaakt voor een mobiele app die over het algemeen door een jong publiek tot 45 jaar gebruikt wordt. Waar let je dan nog meer op. Hieronder enkele tips!

Instagram story advertentie verticale content

Verticale en korte content

De advertenties in Instagram Stories kunnen beeldvullend zijn. Op deze manier neem je de volledige aandacht van de gebruiker van de app. Het beeldmateriaal moet in portrait modus gemaakt worden. Dit betekent dat je verticale content moet hebben. De ideale verhouding hierbij is 1080×1920 of 9:16. Wanneer je stilstaand beeld wil gebruiken, dan magje in de advertentie maximaal drie verschillende slides hebben. Gebruik je liever video, dan mag deze niet langer duren dan 15 seconden.

Wees duidelijk en laat jezelf zien

Zorg ervoor dat direct laat zien waar de advertentie over gaat. Instagram Stories wordt over het algemeen heel vluchtig gebruikt. Het is dus belangrijk om in de eerste anderhalve seconde te laten zien wat belangrijk is. Zorg er bovendien voor dat je merk of logo direct zichtbaar is. Wanneer de gebruikt de advertentie skipt, heeft deze in ieder geval je merknaam of logo gezien. Een No-go is dus om te starten met een donker beeld waarop niets te zien is.

Gebruik Muziek

Ook al gebruikt meer dan tachtig procent van de consumenten social media zonder geluid, het is altijd een goed idee om muziek te gebruiken bij de advertenties. Dit geeft de advertentie meer kracht en kan de boodschap versterken.

Gebruik ondertiteling

Wordt er gesproken in je video? Houd dan zeker weten rekening met het feit dat slechts twintig procent de advertentie met geluid ziet. Zorg ervoor dat het gesproken woord in de advertentie dan gelezen kan worden. Voorzie je beelden van ondertiteling. Let wel op dat je deze minimaaal twintig procent boven het onderste gedeelte van het beeld laat zien. Anders valt de tekst over de CTA button (Veeg omhoog/Meer informatie) van de advertentie.

Wees relevant

Last but not least, zorg ervoor dat je boodschap relevant is. Wil je je huidige klanten een korting, verlenging of aanbieding tonen? Communiceer dat direct en duidelijk in de content. Wil je juist meer naamsbekendheid of ergens mee geassocieerd worden, zorg ervoor dat jouw boodschap dit uitstraalt. Bedenk dus vantevoren goed wat je wil communiceren en naar wie je dat wil. Dit zorgt ervoor dat jouw Instagram story advertentie relevanter wordt en dus beter bekeken en beoordeelt wordt. Lees: succesvoller wordt!

Social media training

Wil je meer weten over Instagram Stories of ben je nieuwsgierig hoe Instagram advertising ingezet kan worden voor jouw bedrijf? Bekijk dan eens de mogelijkheden van een social media training bij ODIV. Gedurende deze training leer je alles over social media advertising om er zelf mee aan de slag te gaan.

social media training timo

Hopelijk hebben wij jou meer kunnen vertellen over hoe je een goede Instagram story advertentie maakt en hoe wij je kunnen helpen. Mocht je nog vragen hebben, kom gerust langs voor een kopje koffie. Wellicht denk je: waarom ODIV? Nou, wij zijn:

  • Transparant. Wij zullen altijd transparant en helder zijn in wat we doen.
  • Eerlijk. Er zijn geen onverwachte kosten achteraf.
  • Betrokken. Persoonlijk contact met klanten staat bij ons vooraan.
  • Proactief. Wij zijn altijd bezig met de laatste trends en kunnen snel schakelen.
  • Een hecht team. Wij geloven in een fijne samenwerking, onderling en met de klant.

Of babbel gezellig met onze chatbot Joost: