Online marketing strategie
Ga je beginnen met online marketing of wil je er juist meer uithalen? Dan is het verstandig om goed voorbereid te werk te gaan en te beginnen met een online marketing strategie. Ook online geldt: een goede voorbereiding is het halve werk. Begin dus met een gedegen onderzoek van je product, doelgroep, concurrentie en de markt. Wanneer je duidelijk hebt waarom jouw product onderscheidend genoeg is, kun je doelstellingen definiëren en kun je met je online marketing strategie aan de slag om deze te behalen.

Waarom is een online marketing strategie belangrijk?
Een goede online marketing strategie is belangrijk om resultaten te behalen en deze ook te kunnen beoordelen. Je online marketing strategie maak je om een bepaalde doelstelling te behalen en is gebaseerd op een onderzoek naar je producten, diensten, doelgroep, concurrenten en de markt. Als dit onderzoek ontbreekt of je hebt niet het complete overzicht van het veld waarin je gaat opereren, kun je nooit meten of de resultaten die je behaalt goede resultaten zijn. Wij, een online marketing bureau, leggen het hieronder uit met een aantal voorbeelden.
Meer omzet of leads
Een van je doelstellingen kan zijn het realiseren van meer leads of meer omzet. Als je zonder een goed onderzoek aan de slag gaat, zal je ook geen goede online marketing strategie kunnen bedenken. Stel je weet namelijk niet of en hoeveel andere aanbieders van jouw product er zijn. Of wellicht weet je dit wel, hoeveel marktaandeel hebben zij en hoeveel kun jij claimen. Als je op basis daarvan je doelstellingen baseert, kun je ook meten hoe goed je het in perspectief doet.
Betere prestaties marketingkanalen
Een ander onderdeel dat belangrijk is in je onderzoek is je doelgroep. Weet je echt honderd procent zeker wie jouw doelgroep is? Of is het wellicht toch verstandiger dit te testen of uit te zoeken? Want als je niet weet wie je doelgroep is en of wat zij graag willen, zien of doen, dan wordt het ook heel moeilijk om hun te bereiken en het maximale uit je marketingkanalen te halen.
Hoe weet ik of een online marketing strategie iets voor mijn bedrijf kan betekenen?
Een marketing strategie werkt voor iedereen. Het is namelijk de basis voor het behalen van je doelstellingen. Voordat je online marketingstrategie gedefinieerd wordt, zul je namelijk onderzoek moeten doen naar je doelgroep, de concurrentie, de markt in het algemeen en jouw eigen positionering. Je bedenkt vervolgens in een aantal concrete stappen hoe je ervoor gaat zorgen dat je een bepaalde positie in de markt inneemt ten opzichte van je concurrenten en weet duidelijk hoe je dit gaat uiten en waarom. Op basis van deze strategie zul je zien dat je gestructureerd je operatie gaat aanpakken en kun je veel concreter je resultaten meten en beoordelen.
Hoe begin je met een strategie voor online marketing?
Je begint met een onderzoek. In dit onderzoek zorg je ervoor dat je inzicht krijgt in alle onderdelen die belangrijk zijn om jouw doelstellingen te behalen. Dit betekent dat je gaat onderzoeken wie jouw doelgroep is, hoe die zich online gedraagt en welke boodschap je verspreidt en via welke kanalen. Daarnaast kijk je ook naar de concurrentie en zie je of je daar onderscheidend genoeg in bent. Uiteraard kijk je ook naar de totale markt, hoeveel andere aanbieders zijn er? Welke wetgeving is er en komt daar verandering in? Als je deze aspecten allemaal goed onderzocht en duidelijk hebt, kun je beginnen met het opzetten van je online marketing strategie.

Waarom je online marketing strategie uitbesteden?
Het is een tijdrovende klus om het volledige onderzoek te doen. Niet alleen vanwege alle concurrenten, kanalen en de markt die je moet onderzoeken. Ook vanwege de tooling die je kunt gebruiken om dit onderzoek te doen. Het scheelt dus vaak kennis en expertise die je kan helpen om dit sneller en adequater te doen. Dit betekent dat als je je online marketing gaat uitbesteden, dat je tijd overhoudt om aan je core business te werken. Je ontvangt dan een strategie, gebaseerd op uitgebreid onderzoek, om jouw doelstelling te behalen. Daar hoef je dan alleen feedback op te geven en als sparringspartner te dienen.
ODIV kan je op verschillende manieren helpen. We zijn een online marketing bureau in Utrecht met seniore collega’s die ruime ervaring hebben met online marketing strategie, het voeren van campagnes en het analyseren van data. Dit zorgt ervoor dat ODIV jouw online marketing van A tot Z voor jou kan verzorgen. Van strategie tot operatie, van social en search en van e-mail tot data-analyse.
Wij werken met alle plezier voor:
Team Marketing
Leanne Sasker
Data & Automation specialist

Larissa Heerschop
Operations

Jacky Eickes
Content Specialist en Copywriter

Daam van der Zeeuw
Social media specialist

Ronja Bosgraaf
Content Specialist en designer

Timothy van Laar
Strateeg

Daan Weijs
SEA Specialist

Frederique Boitelle
SEA Specialist

Daphne van den Berg
Social specialist

Marijn van den Ham
Data analist

Jamie Zuydendorp
Social Specialist

Jessica Kroon
Social Specialist

Joost Fromberg
Managing Director

Leonie Oudshoorn
SEO Specialist

Ingeborg Lip
SEO Specialist

Ruben Ort
SEA Specialist

Bruna Venturinelli
SEO Specialist

Willem Wattez
Social Media Specialist

Veelgestelde vragen over marketing
Wat kost adverteren op TikTok?
Net zoals op andere platformen zoals META, LinkedIn en Twitter, kun je bij TikTok zelf bepalen wat je aan advertenties uitgeeft. TikTok hanteert echter een hoger minimumbudget: €500 in totaal en €50 per dag op campagneniveau. Voor advertentiegroepen is dit €50 in totaal en €20 per dag. Dit lijkt misschien veel, zeker als je nog nooit op TikTok hebt geadverteerd. Toch stelt TikTok dat dit helpt om het algoritme snel voldoende data te laten verzamelen en zich te optimaliseren voor jouw doelgroep. Uiteindelijk levert dat betere resultaten op.
Wat kost een B2B online marketing bureau?
Bij ODIV worden de kosten voor online marketing en display advertising bepaald door twee variabelen, het benodigde aantal uren voor optimalisatie en het mediabudget. Dit mediabudget is afhankelijk van je keuze in platforms, zoals Google en LinkedIn, evenals andere factoren zoals targeting en advertentietype. We bieden een transparant voorstel waarin de strategie, gebruikte kanalen en verwachte resultaten uiteengezet worden. Je hebt hierdoor altijd een duidelijk beeld van je uitgaven. ODIV zet in op helderheid: er zijn geen verborgen kosten en onze contracten zijn flexibel.
Waarom zou je B2B marketing uitbesteden?
Het uitbesteden van B2B-marketing aan een gespecialiseerd bureau biedt meerdere voordelen. Een bureau brengt expertise en jarenlange ervaring uit diverse klanten en branches mee, wat ten goede komt aan jouw bedrijf. Ze beschikken ook over de nieuwste marketingtools voor het analyseren van gegevens, optimaliseren van campagnes, en het meten van resultaten. Dit bespaart zowel kosten als tijd, waardoor jij je kunt richten op je primaire bedrijfsactiviteiten terwijl ervaren specialisten zorgen voor jouw marketing.
Wat is B2B marketing?
B2B-marketing (business-to-business marketing) is een strategische benadering van marketing die gericht is op het promoten en verkopen van producten of diensten aan andere bedrijven. In scherp contrast met Business-to-Consumer (B2C) marketing, waarbij de focus ligt op directe verkoop aan individuele klanten, legt B2B-marketing de nadruk op het opbouwen en onderhouden van duurzame relaties met andere bedrijven.
In de wereld van B2B-marketing draait alles om het begrijpen van de specifieke behoeften, uitdagingen en doelstellingen van zakelijke klanten en het aanbieden van op maat gemaakte oplossingen die aan deze eisen voldoen. Door middel van doelgerichte marketingstrategieën en tactieken, zoals contentmarketing, account-based marketing en professioneel netwerken, streeft B2B-marketing ernaar om zinvolle relaties op te bouwen, waarbij wederzijds vertrouwen en waardecreatie centraal staan.
Wat is een inbound marketing bureau?
Een inbound marketing bureau helpt bedrijven met strategie, contentcreatie, marketingtools en het aantrekken van waardevolle klanten via inbound marketing.
Wat is een inbound marketing strategie?
Dit is een plan waarmee je stap voor stap content creëert en verspreidt om bezoekers aan te trekken, leads te genereren en klanten te maken van jouw doelgroep.
Wat is het belang van inbound marketing?
Het helpt je om klanten te bereiken wanneer zij actief op zoek zijn naar oplossingen. Zo bouw je vertrouwen op en trek je relevante leads aan.
Wat is inbound marketing?
Inbound marketing is een strategie waarmee je klanten aantrekt door waardevolle content te bieden, zoals blogs, video’s of whitepapers, en in te spelen op hun behoeften en vragen.