Online marketing strategie
Ga je beginnen met online marketing of wil je er juist meer uithalen? Dan is het verstandig om goed voorbereid te werk te gaan en te beginnen met een online marketing strategie. Ook online geldt: een goede voorbereiding is het halve werk. Begin dus met een gedegen onderzoek van je product, doelgroep, concurrentie en de markt. Wanneer je duidelijk hebt waarom jouw product onderscheidend genoeg is, kun je doelstellingen definiëren en kun je met je online marketing strategie aan de slag om deze te behalen.

Waarom is een online marketing strategie belangrijk?
Een goede online marketing strategie is belangrijk om resultaten te behalen en deze ook te kunnen beoordelen. Je online marketing strategie maak je om een bepaalde doelstelling te behalen en is gebaseerd op een onderzoek naar je producten, diensten, doelgroep, concurrenten en de markt. Als dit onderzoek ontbreekt of je hebt niet het complete overzicht van het veld waarin je gaat opereren, kun je nooit meten of de resultaten die je behaalt goede resultaten zijn. Wij, een online marketing bureau, leggen het hieronder uit met een aantal voorbeelden.
Meer omzet of leads
Een van je doelstellingen kan zijn het realiseren van meer leads of meer omzet. Als je zonder een goed onderzoek aan de slag gaat, zal je ook geen goede online marketing strategie kunnen bedenken. Stel je weet namelijk niet of en hoeveel andere aanbieders van jouw product er zijn. Of wellicht weet je dit wel, hoeveel marktaandeel hebben zij en hoeveel kun jij claimen. Als je op basis daarvan je doelstellingen baseert, kun je ook meten hoe goed je het in perspectief doet.
Betere prestaties marketingkanalen
Een ander onderdeel dat belangrijk is in je onderzoek is je doelgroep. Weet je echt honderd procent zeker wie jouw doelgroep is? Of is het wellicht toch verstandiger dit te testen of uit te zoeken? Want als je niet weet wie je doelgroep is en of wat zij graag willen, zien of doen, dan wordt het ook heel moeilijk om hun te bereiken en het maximale uit je marketingkanalen te halen.
Hoe weet ik of een online marketing strategie iets voor mijn bedrijf kan betekenen?
Een marketing strategie werkt voor iedereen. Het is namelijk de basis voor het behalen van je doelstellingen. Voordat je online marketingstrategie gedefinieerd wordt, zul je namelijk onderzoek moeten doen naar je doelgroep, de concurrentie, de markt in het algemeen en jouw eigen positionering. Je bedenkt vervolgens in een aantal concrete stappen hoe je ervoor gaat zorgen dat je een bepaalde positie in de markt inneemt ten opzichte van je concurrenten en weet duidelijk hoe je dit gaat uiten en waarom. Op basis van deze strategie zul je zien dat je gestructureerd je operatie gaat aanpakken en kun je veel concreter je resultaten meten en beoordelen.
Hoe begin je met een strategie voor online marketing?
Je begint met een onderzoek. In dit onderzoek zorg je ervoor dat je inzicht krijgt in alle onderdelen die belangrijk zijn om jouw doelstellingen te behalen. Dit betekent dat je gaat onderzoeken wie jouw doelgroep is, hoe die zich online gedraagt en welke boodschap je verspreidt en via welke kanalen. Daarnaast kijk je ook naar de concurrentie en zie je of je daar onderscheidend genoeg in bent. Uiteraard kijk je ook naar de totale markt, hoeveel andere aanbieders zijn er? Welke wetgeving is er en komt daar verandering in? Als je deze aspecten allemaal goed onderzocht en duidelijk hebt, kun je beginnen met het opzetten van je online marketing strategie.

Waarom je online marketing strategie uitbesteden?
Het is een tijdrovende klus om het volledige onderzoek te doen. Niet alleen vanwege alle concurrenten, kanalen en de markt die je moet onderzoeken. Ook vanwege de tooling die je kunt gebruiken om dit onderzoek te doen. Het scheelt dus vaak kennis en expertise die je kan helpen om dit sneller en adequater te doen. Dit betekent dat als je je online marketing gaat uitbesteden, dat je tijd overhoudt om aan je core business te werken. Je ontvangt dan een strategie, gebaseerd op uitgebreid onderzoek, om jouw doelstelling te behalen. Daar hoef je dan alleen feedback op te geven en als sparringspartner te dienen.
ODIV kan je op verschillende manieren helpen. We zijn een online marketing bureau in Utrecht met seniore collega’s die ruime ervaring hebben met online marketing strategie, het voeren van campagnes en het analyseren van data. Dit zorgt ervoor dat ODIV jouw online marketing van A tot Z voor jou kan verzorgen. Van strategie tot operatie, van social en search en van e-mail tot data-analyse.
Wij werken met alle plezier voor:
Team SEO
Leanne Sasker
Data & Automation specialist

Larissa Heerschop
Operations

Wendy Bos-Stechner
Data & Automation specialist

Jacky Eickes
Content Specialist en Copywriter

Daam van der Zeeuw
Social media specialist

Ronja Bosgraaf
Content Specialist en designer

Ronald Nijveldt
Content Strateeg en copywriter

Timothy van Laar
Strateeg

Daan Weijs
SEA Specialist

Frederique Boitelle
SEA Specialist

Daphne van den Berg
Social specialist

Marijn van den Ham
Data analist

Jamie Zuydendorp
Social Specialist

Jessica Kroon
Social Specialist

Joost Fromberg
Managing Director

Dirk Dodebier
Finance

Leonie Oudshoorn
SEO Specialist

Ingeborg Lip
SEO Specialist

Soraya Hartogs
Website Specialist

Ruben Ort
SEA Specialist

Bruna Venturinelli
SEO Specialist

Willem Wattez
Social Media Specialist

Veelgestelde vragen over SEO
Hoe lang duurt het voordat ik resultaten zie van technische SEO?
Dit kan wel 3 tot 6 maanden duren. Waar je bij on-page SEO het proces kan versnellen door via Google Search Console je pagina’s opnieuw te laten indexeren, is dit bij technische SEO een stuk moeilijker, omdat het gaat om website-brede aanpassingen. Je zal dan ook pas echt resultaat hiervan zien als een groot deel van je website opnieuw geïndexeerd is door zoekmachines.
Hoe vaak moet ik een technische SEO audit uitvoeren?
Minimaal 1x per maand, als er weinig veranderingen zijn. Als je veel veranderingen doorvoert op je website, dan moet je vaker een technische SEO analyse uitvoeren. Doe het dan 1x per week. Hoe vaker je een technische SEO analyse uitvoert, hoe eerder je problemen opmerkt en hoe minder onderhoudswerkzaamheden je hoeft uit te voeren.
Waarom is technische SEO zo belangrijk voor mijn website?
Technische SEO is de basis van je website, en die basis moet goed staan. Samen met content en externe links zijn dit de drie pijlers van SEO. Zonder goede content en autoriteit vanuit externe links komt er weinig terecht van SEO, en datzelfde geldt voor de technische SEO: als het niet goed zit, heeft de rest ook weinig zin.
Wat is het verschil tussen technische SEO en on-page SEO?
Technische SEO houdt zich bezig met technische factoren die website-breed zijn, zoals website snelheid, terwijl on-page SEO beperkt is tot SEO factoren op een specifieke pagina, zoals meta-titels, meta-beschrijvingen en contentstructuur.
Hoe kies je een goed SEO-bureau?
Het allerbelangrijkste om op te letten is betrouwbaarheid en transparantie. Helaas zijn er veel SEO-bureau’s die slecht werk leveren en niet transparant zijn in wat ze precies doen. Vraag daarom altijd om cases van tevreden klanten en concrete uitleg over de werkwijze.
Hoe snel zie je resultaat van SEO?
Dit is voor iedere website anders. Je zal minder snel resultaat zien dan bijvoorbeeld bij online adverteren. Maar op lange termijn zal SEO vaak meer opleveren. Over het algemeen adviseren we om SEO minimaal 6 maanden de tijd te geven om een meetbaar resultaat op te leveren.
Wat levert SEO mij op?
Als SEO goed wordt uitgevoerd levert het jou een groeiende stroom aan websitebezoekers op. Naarmate je op meer zoekwoorden goed gevonden wordt zullen meer bezoekers jouw website weten te vinden. Daarnaast worden bedrijven die hoog in Google verschijnen vaak als betrouwbaarder gezien.
Wat is het verschil tussen SEO en SEA?
Bij SEA ben je bezig met adverteren in zoekmachines. Hiermee kun je zelfs binnen een paar minuten hoog in Google komen (als advertentie, zie onderstaand voorbeeld). Bij SEO ligt de nadruk op organisch groeien in het gratis gedeelte van Google. Je maakt aanpassingen die je hoger in de onbetaalde zoekresultaten krijgen, en kijkt hierbij meer naar de lange termijn.
Wat zijn de voordelen van SEO?
- Makkelijk vindbaar voor je doelgroep. Met SEO zorg je ervoor dat jij tussen je concurrenten gevonden wordt in de zoekresultaten.
- Vertrouwen. Een hoge positie in zoekmachines straalt vertrouwen uit voor je doelgroep. Het toont aan dat je relevant bent en kwalitatieve content aanbiedt.
- Lange termijnresultaat. Door SEO krijg je meer organisch verkeer op je website. Hier profiteer je ook van op de lange termijn.
Wat is SEO?
Search Engine Optimization (SEO) staat voor alle optimalisaties die je uitvoert om hoger in de resultaten van zoekmachines (zoals Google) te komen. Het gaat hierbij om zoekresultaten waarvoor niet betaald is, en waar dus geen ‘advertentie’ voorstaat.