Sinds kort heeft Apple de spelregels van dataverwerking en cookie-tracking veranderd. Adverteerders moeten hierdoor op zoek naar alternatieven om hun advertenties te tonen aan hun doelgroep. Dit geldt ook voor de advertenties die je wil verspreiden via Facebook. Facebook heeft zelf een tool die je hierbij helpt, de Facbook Conversion API. In dit blog staat de Facebook Conversion API centraal. De API is een tool die je helpt om je advertenties relevant te maken.
Wat is de Facebook Conversion API?
De Conversions API is een Facebook hulpmiddel waarmee je belangrijke online en offline gebeurtenissen kan delen. Dit gebeurt rechtstreeks vanaf jouw server met de servers van Facebook. De Conversions API werkt samen met het Facebook-pixel om de prestaties van je Facebook-advertentiecampagnes te verbeteren.
Waarom gebruik je de Conversion API van Facebook?
Je kunt de Conversions API gebruiken voor het volgende:
- Klantacties op meerdere manieren meten. Je kunt bijvoorbeeld vertraagde waarden, gebruikersscores of leadscores delen. Deze kun je vervolgens gebruiken voor optimalisatie in andere bedrijfstools. Dit geeft je meer inzicht in het volledige traject van je klant.
- De nauwkeurigheid verbeteren van gegevens die worden verstuurd voor targeting, meting en optimalisatie wanneer deze worden gebruikt in aanvulling op het pixel.
- Door jou gedeelde gegevens beheren. De Conversions API is bedoeld om je meer controle te bieden over de gegevens die je deelt.
Als je de Conversions API samen met andere Facebook Business-hulpmiddelen gebruikt, kun je meer inzicht krijgen in de mensen die interactie hebben met je bedrijf.
We raden je aan om de Conversions API te gebruiken in combinatie met de Facebook-pixel. De Facebook-pixel is effectief voor gevallen waarbij je klanten cookies hebben gedeblokkeerd in hun webbrowsers. Of wanneer je klanten webbrowsers gebruiken die cookies nog niet standaard hebben geblokkeerd. De Conversions API gebruikt geen cookies. Daarom hebben de instellingen van webbrowsers geen invloed op de mogelijkheid van de Conversions API om gegevens van klanten te verzenden die je alle nodige toestemmingen hebben gegeven (indien van toepassing). Als ze samen worden gebruikt, maximaliseren de pixel en de Conversions API de effectiviteit van de klantgegevens van je website.
Andere tools om te gebruiken in combinatie met de API
Je kunt ook de Offline Conversions API (voor optimalisatie van de winkelverkoop), de App Events API (voor appgebeurtenissen) en Geavanceerd overeenkomsten zoeken gebruiken in combinatie met je pixel (om je te helpen meer conversies toe te schrijven en meer mensen te bereiken).
De voordelen van de Conversion API
Het gebruik van de API heeft vele voordelen ten opzichte van de huidige mogelijkheden. Hieronder zetten we ze op een rijtje voor je.
- De data en gegevens die je verzamelt via de Conversion API worden rechtstreeks met je eigen server en die van Facebook waardoor je niet afhankelijk bent van de regels van Apple.
- Minder fouten in je rapportage, omdat data een-op-een wordt doorgestuurd. Het zal niet meer voorkomen dat je twee conversies ziet in je advertentieaccount terwijl er maar één conversie is binnengekomen op je website.
- De Conversion API geeft je de mogelijkheid om je volledige funnel inzichtelijk te maken. Je kunt hiermee zowel online als offline conversiegebeurtenissen mee meten. Dus van het verzamelen van je lead tot het afrekenen bij de kassa op locatie.
- Je kunt retargeting advertenties inzetten die langer teruggaan in het verleden dan 7 dagen. Dit kan alleen mits Facebook dus over de juiste data beschikt die je via de Conversion API versleuteld hebt gedeeld met Facebook.
- Adblockers zijn verleden tijd. Tot op heden wordt de Facebook pixel geblokkeerd door adblockers, waardoor je rapportages in het advertentiebeheer nooit volledig zijn. De Conversion API kan niet worden geblokkeerd door adblockers. Hierdoor hebben deze geen impact op je rapportage of het opslaan van data naar Facebook.
- Met de iOS update heeft Facebook besloten om het aantal events te minimaliseren naar acht. Hoewel die acht gebeurtenissen voor de meeste bedrijven ruim voldoende is, is deze regel niet aan de orde bij de conversions API. Aan de hand van de Conversion API bepaal je zelf welke gebeurtenissen je wil meten. Vervolgens kun je die data versleuteld delen met Facebook.
Hopelijk hebben we je wat meer inzicht kunnen geven in de mogelijkheden en de voordelen van de Conversion API. Als je meer wil weten, stuur ons een mailtje en we helpen je graag!