Vorige week belichten we de eerste testen van het nieuwe Paid Partnership feauture van Instagram. Het nieuwe feature biedt mogelijkheden om transparantie in Branded Content op Instagram te herbergen. De tool bestaat ​​uit een tag waarmee content creators kunnen onthullen wanneer een bericht het resultaat is van een betaalde opdracht. Daarnaast geeft het inzichten aan bedrijven doordat zij de prestaties van hun campagnes zelf kunnen bijhouden. Uiteindelijk zorgen deze tools voor transparantie rond Branded Content voor de Instagram-community.

Dit nieuwe feature is binnenkort beschikbaar voor meerdere content-creators en zakelijke partners. Daarnaast zal Instagram ook de toegang tot Insights voor de merken met een bestaande bedrijfspagina bijwerken. Bovendien zullen nieuwe beleidsregels doorgevoerd worden. Lees hier meer over gelabelde posts op Instagram.

Paid Partnerships Instagram

Stories posten

Transparantie van inhoud

De test toonde aan dat bedrijven en videomakers de transparantie waarderen die de Paid Partnerships met zich meebrengen. Het tool communiceert namelijk heel duidelijk wanneer een commerciële relatie bestaat tussen de maker van de content en een bedrijf. Wanneer een bericht is getagd, zien mensen ‘Betaalde samenwerking met [zakenpartner]’ in de kop van het bericht. De wereldwijde uitrol zal de komende maanden geleidelijk verlopen.

Branded content en Toegang tot Insights

Gelabelde zakenpartners kunnen het bereik en de engagement (likes, comments) van deze feedberichten zien in hun Facebook pagina Insights. Voor Instagram Stories hebben gelabelde zakenpartners 14 dagen de tijd om de volgende statistieken te zien: bereiken, tikken vooruit, tikken achteruit, antwoorden en uitgangen. Videomakers blijven statistieken in hun app-Insights zien.

Beleid en handhaving

Dit is de eerste keer dat Instagram een ​​beleid inzake merkinhoud heeft goedgekeurd. Het nieuwe beleid is hetzelfde als het geüpdatete beleid van Facebook dat op 30 maart 2017 is aangekondigd. Het juist taggen en aangeven van betaalde opdrachten, zal strikt worden nageleefd. In de komende weken zal Instagram ook beginnen met het afdwingen van merkgerelateerde inhoud die niet correct is getagd.

Partnergoedkeuringen

Daarnaast worden partnergoedkeuringen geintroduceerd. Dit is bedoeld voor merkveiligheid en biedt zakelijke partners de mogelijkheid om content van tevoren goed te keuren voordat ze ze in een post taggen. De standaardinstelling voor Partner-goedkeuringen wordt uitgeschakeld, zodat videomakers eenvoudig hun zakenpartners kunnen labelen zonder hindernissen. Dus wanneer je start met Paid Partnerships, vink deze optie nog even aan bij je Instagram bedrijfsprofiel. Hierdoner vind je de stappen over het inschakelen van partnergoedkeuringen.

Stap 1: Ga naar Opties en zoek Bedrijfsinstellingen. Scroll naar beneden en vind Branded Content-goedkeuringen.

Stap 2: Goedkeuringen zijn momenteel automatisch uitgeschakeld. Schakel deze in om goed te keuren.

Stap 3: Als u extra accounts wil goedkeuren, vindt u deze onder de schakelknop ‘Goedkeuringen’ vereisen.

Stap 4: Alle goedgekeurde accounts worden weergegeven.

Stap 5: Nadat alle accounts zijn goedgekeurd, is de optie voor goedkeuring van uw merk leeg.

Hoe werkt de tool voor Creators van Branded Content?

Post-tagging

Nadat de content creator en zakenpartner de details van de inhoud hebben afgestemd, plaatst de content maker de post in de feed of in Stories.

Videomakers zullen vervolgens op ‘geavanceerde instellingen’ klikken als het een feedpost is of de ‘linkknop’ als het een Stories is.

Vervolgens klikken ze op ‘zakelijke partner taggen’ om naar de bedrijfsnaam te zoeken. De zakenpartner moet een zakelijk Instagram-profiel hebben om in de zoekresultaten te verschijnen. Als het bedrijf in de zoekresultaten wordt weergegeven, maar u niet kunt labelen, moet u contact opnemen met uw zakenpartner en vragen om te worden goedgekeurd. Nadat u bent goedgekeurd door uw zakenpartner, kunt u uw bericht bewerken door op de drie stippen in de rechterbovenhoek van uw bericht te tikken om de tag toe te voegen.

Zodra de tag op zijn plaats is, ontvangt de zakenpartner een melding en heeft hij toegang tot de resultaten van de post.

Feed Post maken

Stap 1: Voor feedberichten gaat u naar geavanceerde instellingen op de laatste pagina van de aanmaakstroom.

Stap 2: Tik op het veld zakenpartner voor tag om een ​​zoekweergave te openen.

Stap 3: zoek naar partner. Partners die nog goedkeuring behoeven, worden grijs weergegeven en gedeeld door een header.

Stap 4: Tikken op partner voegt de partner toe aan de post.

Stap 5: voorlopig zal het toevoegen van een partner kruis delen uitschakelen op Facebook.

Story maken

Instragram Branded Content

Stap 1: Ga voor Stories naar de pictogramwerkbalk nadat u een Stories foto of video hebt gemaakt, maar voordat u deze heeft gepost.

Stap 2: Door op het koppelingspictogram te tikken, wordt een weergave geopend met de optie om een ​​zakenpartner te labelen en voor sommige beïnvloeders kan het ook de optie hebben om een ​​URL toe te voegen.

Stap 3: Zoek naar zakenpartner.

Hoe werkt de tool voor zakenpartners?

Tagmelding en tag verwijderen

Getagde bedrijven hebben nu ook de mogelijkheid om zich af te melden voor een post met merkinhoud. Zodra de campagne live gaat, ontvangt de zakenpartner een melding als dit een post met merkgerelateerde inhoud op is. Als de zakenpartner wil worden verwijderd uit de tag, kan dit op twee manieren:

Een optie is om Facebook-pagina’s of de Business Manager te gebruiken. Als u een tag van Facebook-pagina’s wilt verwijderen, moet een bedrijf het tabblad Berichten of het tabblad Stories selecteren en vervolgens op de neerwaartse pijl naast de hendel van de content creator klikken en op de knop ‘Verwijderen’ klikken.

Een tweede optie is om de tag te verwijderen op Instagram. De zakenpartner kan klikken op de drie stippen aan de rechterkant boven de paal en vervolgens de optie “verwijderen” selecteren. Hieronder wordt het proces om de tag te verwijderen afgebeeld.

Instagram Branded Content

Toegang tot Insights

Zodra de campagne live is, ziet de bedrijfspartner organische resultaten op het tabblad ‘Branded Content’ in Facebook Page Insights. Zakelijke partners moeten een Facebook pagina hebben om een ​​Instagram bedrijfsprofiel te maken.

Bij Instagram Stories hebben gelabelde zakenpartners slechts veertien dagen de tijd om de resultaten van de campagne te zien. De resultaten van een post in de feed gaan voor altijd mee.

Meer weten over hoe we jou kunnen helpen met adverteren op Instagram? Neem dan even contact met ons op.