Een conferentie pal naast het strand, met een brandende zon en veel gezelligheid. Klinkt utopisch, maar dit was BrightonSEO. En wordt het dan nog beter? Ja zeker. Met SEO-learnings waar onze harten sneller van gaan kloppen. En die delen we met liefde.
Breder denken dan de SERP
Pinterest, TikTok: SEO is meer dan Google. Dat ziet ook Carrie Rose in haar presentatie ‘Owning TikTok, Pinterest & YouTube SERPS’. En positief nieuws: dalende zoekvolumes in Google ≠ dalende vraag. Mensen zoeken alleen op andere plekken.
Zoals op TikTok, waar short form content snel antwoord op de vraag geeft. Daar wil je als merk tussenstaan. Of op Pinterest, waar veel gezocht wordt naar visuele inspiratie. Zo steeg de zoekopdracht ‘festival outfits’ met een magere 3% in Google, terwijl het met 200% steeg op Pinterest.
AI en ChatGPT
Ooit gehoord van AI en ChatGPT? Waarschijnlijk wel. De wereld stroomt over met AI-tools en toepassingen. Maar ook met zorgwekkende gedachten. Kan team SEO straks op een strandbedje liggen terwijl AI ons werk volledig uitvoert? Gelukkig niet. Menselijke tussenkomst blijft nodig, zegt ook Ashley Liddell in zijn presentatie ‘Where should – and shoudn’t – AI & ChatGPT play a role In your SEO Strategy?’.
Wel kunnen we samen met ChatGPT een strandbedje openklappen, en de krachten bundelen. Zo kunnen we AI gebruiken:
- Voor keyword research, clustering en mapping
- Voor search intents
- Ter inspiratie voor onze content
- Voor hulp bij technische SEO
- Voor het vervormen van content voor een ander tekstueel doel
Automatiseren met Python en ChatGPT
Automatisering kun je leren. En dat willen we! Er zijn namelijk eindeloze mogelijkheden op dit gebied. Dat werd onder andere duidelijk in de presentatie ‘Using Python with (Chat)GPT to help automate content creation’ van Andy Timmins. Zo kun je Python en ChatGPT (met API) combineren om tijd te besparen bij grootschalige contentcreatie.
Met Python scrape je websites, met ChatGPT creëer je content op basis van deze content. Content waar je hierna je eigen, unieke touch aan toevoegt. Het wiel hoeven we niet opnieuw uit te vinden. Maar we willen wel ons éigen wiel gebruiken.
Ook bij de presentatie ‘How to generate 8 million SEO test ideas’ van Will Critchlow ging het over automatisering. Om sterk te worden op SEO gebied moet je opvallen. “Zig when others zag.” Daarvoor helpt een duidelijk overzicht van wat concurrentie doet. Ook daarvoor kun je automatisering gebruiken. Wat zijn bijvoorbeeld titels die worden gebruikt in de top 10, 20 of 100 van Google?
Empathy in marketing
In SEO houden we van stijgende lijnen. En analyseren we data, data en nog eens data. Maar wie zit er achter deze data? Wat zijn de motivaties van deze mensen? Wat zijn problemen waar ze tegenaan lopen? In de presentatie ‘Why empathy should be a key player in your marketing strategy’ benadrukt Kiran Webster het belang van empathie nog eens extra.
Vul nooit zelf in wat je doelgroep wil of voelt. Vraag het de doelgroep. Luister naar de doelgroep, zowel offline als online. En doe kwalitatief én kwantitatief onderzoek. Heb duidelijk voor wie je exact bezig bent, en je kunt veel gerichter en effectiever te werk gaan. En resultaat boeken. Komt die stijgende lijn toch nog terug!
Voice search & SERP Zero
Alleen een SEO-tool gebruiken voor je zoektermen? Zonde. Er zijn namelijk veel meer plekken waar je inspiratie vandaan kan halen. Zo verklapt Google waar veel op gezocht wordt met suggesties.
Daarnaast laat de FAQ van Google, niet geheel verrassend, veelgestelde vragen zien. Deze vragen wil jij beantwoorden op je website. Met schema mark-up, zodat Google gemakkelijk de inhoud kan begrijpen. En misschien wel jouw antwoord gaat toevoegen aan de FAQ. Zo kun je op verschillende plekken naar voren komen in Google.
En: waar we in Nederland nog niet massaal tegen onze Google Home praten, is dat in andere landen steeds meer het geval. Zo kwam voice search prominent naar voren in Brighton bij de presentatie ‘Optimising for the SERP multiverse’ van Jon Earnshaw. Of voice search nu wel of niet gaat groeien in Nederland: weten waar mensen via voice op zoeken geeft een goede indicatie van zoekintentie. Gebruik ChatGPT om erachter te komen wat de voice zoekopdrachten zijn die bij je zoektermen passen.
Wij worden enthousiast om verder met deze ontwikkelingen aan de slag te gaan!
Besteed jij je SEO toch liever uit? Daar helpen we je graag bij.