Online vindbaarheid hangt af van SEO en SEA. SEA (search engine advertising) en SEO (search engine optimization) zijn verschillende specialismen binnen het vakgebied zoekmachinemarketing. Beide kanalen hebben hun eigen kracht. SEA is een betaald kanaal dat snel ingezet kan worden en vlug tot resultaat leidt. Investeringen in SEO zijn voor het optimaliseren van de vindbaarheid op de lange termijn. De vruchten die je van deze noeste arbeid plukt zijn erg prettig: ‘gratis’ meer bezoekers uit zoekmachines.

Grootste verschillen SEO en SEA

  • Tijd: het kan dagen, weken, maanden en zelfs jaren kosten om een hoge positie in de normale zoekresultaten (SEO) af te dwingen, terwijl je met de druk op een knop betaald bovenaan komt te staan (SEA).
  • Inzicht: Google en Bing hebben heel veel data voor je beschikbaar wanneer je een betaalde advertentie doet, maar geven bijna geen informatie over normale zoekresultaten. Hiervoor moet je werken met externe tooling zoals SEMrush of Ahrefs.
  • Resultaat: met een betaalde campagne kan je een exacte Return on Investment (ROI) krijgen. Dus hoeveel euro stop je erin, en hoeveel euro krijg je eruit. Bij SEO is dit anders. Het is moeilijk om het aantal uur dat je besteedt aan SEO af te zetten tegen de gemiddelde positie in Google (en wat deze positie je concreet oplevert).

Klinkt alsof SEA handiger is

Zeker, betalen voor je positie bovenaan is sowieso de gemakkelijke weg. Toch is dit niet helemaal waar. Een hoge positie in de onbetaalde zoekresultaten is minstens zo belangrijk, en wel hierom:

  • Marketing als advertentie: alhoewel Google hiermee experimenteert, blijft een advertentie gemarkeerd worden als advertentie. Voor veel mensen is dit de reden om de advertenties over te slaan en gelijk naar de organische/normale posities te scrollen voor een zoekresultaat.
  • Blijvend resultaat: het resultaat van onbetaald bovenaan staan in Google is, mits je het goed onderhoudt, blijvend. Als je geen geld meer hebt om aan Google te betalen, stopt gelijk alles wat je uit SEA haalt. Het resultaat van SEO is dus blijvend, maar SEA is veranderlijk.
  • Gratis: bij SEO heb je niet te maken met advertentiebudgetten, maar met hoeveelheid zoekopdrachten. Als jij goed organisch gevonden wordt, krijg je continu gratis kliks naar je website.

Wat moet jij nu doen?

Of je nu moet gaan voor een betaalde of organische strategie hangt af van jouw industrie en bekendheid binnen die industrie. Veel van onze klanten adviseren we een combinatie:

Door met betaalde advertenties te starten, krijg je vanaf dag 1 meer leads, wat heel prettig is. Daarom zullen we tijdens dit SEA traject starten met SEO werkzaamheden om ook ‘gratis’ beter gevonden te worden. Daarnaast geeft SEA je gelijk heel veel feedback over welke zoekwoorden goed passen bij jou. SEA geeft je direct feedback op de zoekwoorden waarop je adverteert; je leert zo wat de intentie van mensen is die op een specifieke term zoeken.

Mocht je meer willen weten, dit is een heel goed artikel op Frankwatching met daarin een mooie uiteenzetting hoe SEO en SEA elkaar kunnen versterken, maar ook in de weg kunnen lopen.

En mocht je hulp nodig hebben met jouw vindbaarheid, voel je vrij om contact op te nemen!