Online vindbaarheid hangt af van SEO en SEA. SEA (search engine advertising) en SEO (search engine optimization) zijn verschillende specialismen binnen het vakgebied zoekmachinemarketing. Beide kanalen hebben hun eigen kracht. SEA is een betaald kanaal dat snel ingezet kan worden en vlug tot resultaat leidt. Investeringen in SEO zijn voor het optimaliseren van de vindbaarheid op de lange termijn. De vruchten die je van deze noeste arbeid plukt zijn erg prettig: ‘gratis’ meer bezoekers uit zoekmachines.
Zeker, betalen voor je positie bovenaan is sowieso de gemakkelijke weg. Toch is dit niet helemaal waar. Een hoge positie in de onbetaalde zoekresultaten is minstens zo belangrijk, en wel hierom:
Of je nu moet gaan voor een betaalde of organische strategie hangt af van jouw industrie en bekendheid binnen die industrie. Veel van onze klanten adviseren we een combinatie:
Door met betaalde advertenties te starten, krijg je vanaf dag 1 meer leads, wat heel prettig is. Daarom zullen we tijdens dit SEA traject starten met SEO werkzaamheden om ook ‘gratis’ beter gevonden te worden. Daarnaast geeft SEA je gelijk heel veel feedback over welke zoekwoorden goed passen bij jou. SEA geeft je direct feedback op de zoekwoorden waarop je adverteert; je leert zo wat de intentie van mensen is die op een specifieke term zoeken.
Mocht je meer willen weten, dit is een heel goed artikel op Frankwatching met daarin een mooie uiteenzetting hoe SEO en SEA elkaar kunnen versterken, maar ook in de weg kunnen lopen.
En mocht je hulp nodig hebben met jouw vindbaarheid, voel je vrij om contact op te nemen!