Wat betekent SEO?

SEO staat voor Search Engine Optimization of zoekmachine optimalisatie in het Nederlands. SEO omvat alles acties of processen die je uitvoert om hoger in de zoekresultaten van Google en andere zoekmachines te komen.

Hoger in de zoekresultaten komen zorgt weer voor meer websitebezoekers. En meer websitebezoekers zullen uiteindelijk zorgen voor meer leads en klanten.

Daarnaast zijn mensen die via een zoekopdracht in Google op je website komen al actief op zoek gegaan naar wat je aanbiedt. Hierdoor is de kans dat je ze jouw product of dienst gaan afnamen groter dan bij andere soorten websitebezoekers.

SEO

Hoe werkt SEO?

SEO bestaat uit drie belangrijke pijlers:

  1. Techniek
  2. Content
  3. Linkbuilding

Elk van deze pijlers heeft invloed op jouw positie in Google. Hoe beter je deze drie zaken voor elkaar hebt, hoe hoger je positie in Google zal worden.

Techniek

Zonder een website die technisch in orde is gaat het heel moeilijk worden om goed te scoren in Google. Je website moet zo gebruiksvriendelijk mogelijk zijn. Google plaatst websites die simpelweg goed in elkaar zitten hoger in Google.

Hier zijn enkele zaken waar je op moet letten:

Mobielvriendelijkheid

Meer dan de helft van websitebezoekers komt tegenwoordig via mobiel. Alle reden dus om te zorgen dat jouw website ook op mobiel optimaal werkt.

Met de mobielvriendelijke test van Google kan je dit eenvoudig controleren. Komt je website als niet-mobielvriendelijk uit de test? Dan is het zaak om snel actie te ondernemen. Neem in dat geval contact op met je webbouwer om je website zo snel mogelijk mobielvriendelijk te laten maken.

Niet-mobielvriendelijke website uit de Google mobielvriendelijke test

Snelheid van je website

Niets is vervelender voor een bezoeker dan lang moeten wachten totdat je website geladen is. Bedenk ook dat een groot deel van je bezoekers je website via zijn of haar mobiel bezoekt.

Op een smartphone heb je niet altijd beschikking over WiFi en zal je dus gebruik moeten maken van het 4G netwerk. Hierdoor laden websites over het algemeen langzamer in. Zorg dus dat jouw website snel genoeg laadt om ook op een mobiel netwerk een acceptabele laadtijd te halen.

Gelukkig heeft Google een tool om eenvoudig de laadtijd van je website te checken: Pagespeed Insights. Als je hier de URL van je website invult, geeft Google een beoordeling over de snelheid. Is deze rood of oranje? Dan is er werk aan de winkel.

Je website-bouwer kan je meestal helpen deze snelheid te verbeteren. Dit is cruciaal als je goed wil scoren in Google. Heb je een WordPress website maar geen website-bouwer? Dan kan onze partner Stuurlui je wellicht helpen.

Google PageSpeed Insights

Beveiligde verbinding (HTTPS)

De afgelopen jaren is het de norm geworden dat websites gebruik maken van een beveiligde verbinding, ook wel HTTPS genoemd. Dit is in de plaats gekomen van het reguliere, onbeveiligde HTTP.

Check daarom of jouw website een slotje weergeeft in de URL-balk van je browser. Als dat zo is, maak je al gebruik van HTTPS. Is dit niet zo? Vraag dit dan na bij je websitebouwer of hostingpartij.

Google heeft bevestigd dat gebruik maken HTTPS hun sterke voorkeur heeft en zal deze websites dan ook belonen met beter posities in de zoekresultaten. Daarnaast geeft het je bezoekers ook een meer vertrouwd gevoel, wat weer goed is voor het aantal leads en klanten dat uit je website komt.

HTTPS slotje in browser

Overige technische problemen

De bovenstaande drie zaken zijn basisdingen die elke website op orde zou moeten hebben. Daarnaast zijn er nog tal van andere technische problemen die jouw website kunnen verhinderen om goed te scoren in Google.

Tijdens SEO-audits voor klanten zijn we dit soort issues geregeld tegengekomen. Om deze zaken te achterhalen heb je echter vaak betaalde SEO-tools of een expert nodig.

Wil je jouw website eens goed SEO-technisch laten doorlichten? Neem dan vrijblijvend contact op, dan helpen we je graag.

Technische SEO issues uit een SEO audit

Content

De tweede factor is content. Hier heb je als website-eigenaar of ondernemer zelf de meeste invloed op.

Onthoud: Google probeert altijd om de beste content bovenaan de zetten. Jouw content is het beste als deze de zoekopdracht van de gebruiker zo specifiek en volledig mogelijk beantwoord.

Stel dat je in Google zoekt naar “rode nike sneakers maat 45”. Dan zal een productpagina waar exact deze sneakers staan hoger in de zoekresultaten komen dan een pagina waar verschillende rode sneakers staan. De pagina waar verschillende rode sneakers staan, zal weer beter scoren dan een pagina met sneakers in diverse kleuren.

Hoe beter jouw pagina de zoekopdracht van de gebruiker beantwoord, hoe hoger de kans om hoog in Google te komen.

Wat precies als goede content wordt gezien door Google zal ook verschillen per zoekopdracht. Hierbij een aantal algemene richtlijnen voor het maken van goede content:

Wees zo volledig mogelijk

Een trend die we de afgelopen jaren zien, is dat Google uitgebreidere content steeds meer beloond. Een globaal artikeltje van 300 woorden zal over het algemeen minder scoren dan een uitgebreid artikel van 1000+ woorden over hetzelfde onderwerp.

Wil je scoren voor een specifiek zoekwoord? Zorg dan dat jij het meest complete artikel hierover schrijft!

Nieuwe content maken in WordPress

Gebruik media

Deze tip sluit aan op de vorige. Probeer om zoveel mogelijk media te gebruiken in je content. Je content wordt er bijna altijd beter van door afbeeldingen, video’s en andere relevante media toe te voegen.

Daarnaast is het ook een mooie manier om mensen langer op je pagina te houden. Dit is een factor waar Google naar kijkt om de kwaliteit van pagina’s te beoordelen. Blijft iemand lang hangen? Dan is dat een signaal dat je pagina van goede kwaliteit moet zijn.

Kijk af bij de top 3

De meest praktische tip die we kunnen meegeven voor goede content is om eens af te kijken bij de huidige top 3 in Google. Zoek op het zoekwoord waarop jij wil scoren. Open vervolgens de bovenste drie organische zoekresultaten.

Kijk vervolgens naar wat voor type content dit is. Welke deelonderwerpen worden behandeld? Staan er afbeeldingen of video’s bij? Dit zijn allemaal hints om te zien wat Google ziet als kwalitatieve content.

Zorg er dus voor dat je minimaal alle elementen in je pagina verwerkt die de huidige top-3 ook heeft. Doe er vervolgens nog een schepje bovenop door de content nog uitgebreider, beter en mooier te maken.

Door dit te doen geef je jezelf de grootst mogelijke kans op te gaan scoren in Google met jouw pagina.

Linkbuilding

Als je techniek en content op orde zijn kan je gaan kijken naar linkbuilding. Linkbuilding is het verkrijgen van links op externe websites naar je eigen website.

Door meer externe links te verzamelen die naar jou verwijzen, verhoog je de autoriteit van je website in de ogen van Google. Elke link die je ontvangt kan je zien als een soort stem voor jouw website. De website met de meeste kwalitatieve ‘stemmen’ heeft de grootste kans op een toppositie in Google.

Google kijkt bijvoorbeeld naar hoeveel externe website naar jouw website linken. Hoe meer links van externe websites je hebt, hoe betrouwbaarder je wordt in de ogen van Google.

Maar de kwaliteit van links is ook enorm belangrijk. Een link van een startpagina is bijvoorbeeld veel minder waard dan in een link van een relevante blog.

Links

Pas op met het kopen van links

Veel ondernemers en bedrijven gaan links inkopen om beter te scoren in Google. Pas hier mee op!

Voor de meeste mensen is het sterk af te raden om zomaar links in te kopen. Veel links die goedkoop worden aangeboden zijn van enorm slechte kwaliteit. Zo slecht zelfs dat ze een negatief effect op je website kunnen hebben.

Als je in korte tijd veel slechte links naar je website krijgt, kan je Google je zelfs bestraffen met een Google Penalty. Dit betekent dat jouw website een stuk lager in de zoekresultaten wordt geplaatst of zelfs helemaal uit Google verwijderd wordt.

Dit wil je natuurlijk ten alle tijden voorkomen. Als het gaat om linkbuilding is goedkoop vrijwel altijd duurkoop.

Wil je met linkbuilding aan de slag? Doe dit dan met een betrouwbare partij die bewezen goede resultaten levert. Ook wij helpen je hier graag bij.