SEO Bureau Utrecht

Online beter gevonden worden? En een doelgroep die niet meer om je heen kan in de zoekresultaten? Dat kan met de hulp van een SEO bureau. Search Engine Optimization (SEO) is veel meer dan alleen maar een paar trefwoorden invoegen en het herschrijven van titels, blogs of pagina’s. Het draait allemaal om het begrijpen van complexe algoritmes van zoekmachines zoals Google. Een gespecialiseerd SEO bureau zoals Odiv is cruciaal om jouw bedrijf online te laten groeien in zichtbaarheid.

 

Als je dat goed doet? Meer zichtbaarheid, meer klanten en duurzame online groei.

Marketeer Soraya aan het werken

Wat is SEO?

SEO (Search Engine Optimization) zorgt ervoor dat jouw website hoger in zoekmachines zoals Google komt zonder te betalen voor advertenties. Door slimme strategieën zoals zoekwoordoptimalisatie, technische verbeteringen en autoriteit opbouwen door sterke content, trek je meer bezoekers aan. Die daarna hopelijk allemaal jouw dienst of product afnemen. Een SEO-traject is een meermaanden- of zelfs meerjarenplan. Je zult hier op consistente wijze langdurig aan moeten werken. Maar als je pagina’s eenmaal waarde opbouwen en ranken binnen topposities, heb je een duurzame marketingoplossing voor de toekomst.

Waarom is SEO belangrijk?

SEO is belangrijk omdat het ervoor zorgt dat jouw website beter zichtbaar is voor potentiële klanten die actief op zoek zijn naar de producten of diensten die jij aanbiedt. Door een betere/hogere posities te krijgen in zoekmachines zoals Google, Bing, vergroot je de kans dat je jouw doelgroep bereikt en de juiste bezoekers op jouw website krijgt. Dit leidt tot meer verkeer en meer leads, wat resulteert in een hogere omzet voor jouw bedrijf.

Wat is het doel van SEO?

SEO is een proces van het optimaliseren van jouw website om hoger te ranken in de zoekresultaten van zoekmachines zoals Google en Bing. Het ultieme doel van SEO is om jouw website te laten opvallen in een competitieve markt. De zoekmachines moeten door jouw content, techniek en autoriteit een seintje krijgen: dit is de pagina die ik moet tonen aan gebruikers. Zodat jouw doelgroep jou vindt wanneer ze actief op zoek zijn naar een product of dienst die jij aanbiedt. Wat zijn de doelen die hieronder vallen?

  • Betere vindbaarheid: Door hoog te ranken in zoekmachines vergroot je de kans dat jouw doelgroep jouw bedrijf makkelijk vindt tussen alle concurrentie op het internet.
  • Meer omzet: Een betere vindbaarheid in zoekmachines vergroot de kans dat je mensen bereikt die jouw producten of diensten nodig hebben. Dus jouw ideale klant.
  • Zichtbaarheid: Door een betere online zichtbaarheid te maken trek je meer bezoekers aan. Dit resulteert uiteindelijk niet alleen in een hogere conversieratio maar ook meer merkherkenning en autoriteit in jouw branche.

Hoe werkt SEO?

SEO is niet zomaar wat tekstjes aanpassen en zorgen dat er een titel en koppen in staat. Het proces is veel complexer dan dat. Er zijn drie pijlers, drie zuilen, die belangrijk zijn als het om SEO gaat: techniek, content en autoriteit. Alledrie zijn ze even belangrijk en alledrie staan ze in relatie tot elkaar. Geef je energie aan het ene, dan ook aan het andere. Want als je techiek niet op orde is, gaat je content ook niet ranken. Als je content niet rankt, bouw je geen autoriteit op. Houd dit dus altijd in je achterhoofd als je zelf gaat beginnen met SEO. Of neem een SEO bureau in de arm, zodat je zeker weet dat alles goed verloopt.

 

Het optimaliseren van content

Het optimaliseren van content begint met een grondig long en short tail zoekwoordenonderzoek om relevante zoektermen te identificeren die potentiële bezoekers gebruiken bij het zoeken naar informatie binnen jouw niche. Wij richten ons ook op de volgende aspecten:

  • Het onderwerp waar jij over schrijft.
  • De onderwerpen waar jouw concurrenten (nog) niet over schrijven.
  • De kansen die er liggen, geïdentificeerd door middel van een GAP-analyse.

Door deze zoekwoorden strategisch te integreren in de tekst, titels en beschrijvingen van de pagina’s vergroot je de kans dat jouw website wordt gevonden door relevante zoekopdrachten. Daarnaast is het maken van hoogwaardige en waardevolle content cruciaal voor de zichtbaarheid van jouw website.

 

Het verbeteren van technische aspecten

Het verbeteren van technische aspecten van jouw website is essentieel voor een goede gebruikerservaring en hogere ranking in zoekmachines. Dit omvat het optimaliseren van de laadsnelheid van pagina’s, maar ook een verschuiving in layout en het goed zetten van titels en descriptions. Deze optimalisaties kunnen ook zorgen voor een betere gebruikerservaring. Daarnaast is het ook belangrijk om eventuele fouten op de website op te sporen en op te lossen die een webcrawler kunnen verwarren, zoals 404-errors of gebroken links. Ook een goede, gebruiksvriendelijke menustructuur maakt onderdeel uit van het verbeteren van de technische aspecten binnen SEO. Het strategisch optimaliseren van jouw website helpt je om hoger te scoren in de zoekresultaten.

Het opbouwen van autoriteit

Het opbouwen van autoriteit op het gebied van SEO doe je door het verkrijgen van kwalitatieve backlinks. Dit is een belangrijk onderdeel om de autoriteit en betrouwbaarheid van een website te versterken. Dit doe je onder andere door linkbuilding en door hoogwaardige content te produceren die de moeite waard is om te lezen. Linkbuilding is het verzamelen van kwalitatieve links van andere websites naar die van jou. Hoe meer betrouwbare sites naar jouw pagina verwijzen, hoe hoger Google je waardeert. Naast extern, kun je ook intern linken. Interne links helpen om de waarde van verschillende pagina’s op jouw website te versterken, terwijl externe links van betrouwbare bronnen de autoriteit van jouw website versterken in de ogen van zoekmachines. Door deze SEO strategieën toe te passen, vergroot je de kans dat jouw website hoger rankt in zoekmachines.

SEO en SEA: de perfecte combinatie

SEO en SEA zijn beide belangrijke onderdelen binnen de online marketing. Waar SEO inspeelt op organische vindbaarheid, zijn advertenties een mooie aanvulling op online vindbaarheid. Zoektermen kunnen voor zowel SEO als SEA interessant zijn en perfect gecombineerd worden, zodat je niet om een bepaald merk, product of dienst heen kunt. Gebruik SEA bijvoorbeeld voor naamsbekendheid, zodat gebruikers organisch gaan zoeken op bedrijven op producten.

SEO en SEA zijn de perfecte tandem voor een goede online strategie. SEO richt zich op duurzame groei door je website technisch te verbeteren en je content te optimaliseren, zodat je hoger scoort in Google. Dit kost tijd, maar levert op de lange termijn gratis en stabiele bezoekers op. SEA daarentegen zorgt direct voor verkeer via betaalde advertenties, waarmee je snel zichtbaar bent op de belangrijkste zoekwoorden. Door beide te combineren, profiteer je van het beste van twee werelden: directe leads én een sterke, blijvende online positie.

Marketeers Thi-Lien en Soraya aan het werken

Hoe begin je met SEO?

Een SEO bureau helpt jou met het inzichtelijk maken van alle factoren waar je rekening mee moet houden. Een SEO-traject begint met een grondige analyse van jouw huidige online aanwezigheid en het identificeren van kansen en verbeteringen. Door te starten met optimaliseren van belangrijke elementen zoals content en technische aspecten van jouw website, leg je een solide basis voor een succesvolle SEO strategie. Wij maken dus een drieledig plan, waarbij we jou helpen met zowel de techniek, als de content en de autoriteit.

Na het in kaart brengen van de technische verbeterpunten, starten we met een zoekwoordenonderzoek. Want waarom content schrijven voor pagina’s of producten, als er helemaal niemand op zoekt? Dit zoekwoordenonderzoek doen we grondig en met de doelgroep in ons hoofd, zodat we met een logische en behapbare planning kunnen komen. Het uitvoeren van de technische verbeterpunten en content creeren kan tegelijk. Zo maak je meteen veel stappen. Besluit je om ook autoriteit op te gaan bouwen, dan helpen wij uiteraard met de uitvoer van de linkbuilding. Zodat we alledrie de factoren van SEO allemaal goed doorvoeren.

Wij werken met alle plezier voor:

Team SEO

Bruna Venturinelli

SEO Specialist

Ingeborg Lip

SEO Specialist

Jacky Eickes

Content Specialist en Copywriter

Veelgestelde vragen over SEO

Hoe lang duurt het voordat ik resultaten zie van technische SEO?

Dit kan wel 3 tot 6 maanden duren. Waar je bij on-page SEO het proces kan versnellen door via Google Search Console je pagina’s opnieuw te laten indexeren, is dit bij technische SEO een stuk moeilijker, omdat het gaat om website-brede aanpassingen. Je zal dan ook pas echt resultaat hiervan zien als een groot deel van je website opnieuw geïndexeerd is door zoekmachines.

Hoe vaak moet ik een technische SEO audit uitvoeren?

Minimaal 1x per maand, als er weinig veranderingen zijn. Als je veel veranderingen doorvoert op je website, dan moet je vaker een technische SEO analyse uitvoeren. Doe het dan 1x per week. Hoe vaker je een technische SEO analyse uitvoert, hoe eerder je problemen opmerkt en hoe minder onderhoudswerkzaamheden je hoeft uit te voeren.

Waarom is technische SEO zo belangrijk voor mijn website?

Technische SEO is de basis van je website, en die basis moet goed staan. Samen met content en externe links zijn dit de drie pijlers van SEO. Zonder goede content en autoriteit vanuit externe links komt er weinig terecht van SEO, en datzelfde geldt voor de technische SEO: als het niet goed zit, heeft de rest ook weinig zin.

Wat is het verschil tussen technische SEO en on-page SEO?

Technische SEO houdt zich bezig met technische factoren die website-breed zijn, zoals website snelheid, terwijl on-page SEO beperkt is tot SEO factoren op een specifieke pagina, zoals meta-titels, meta-beschrijvingen en contentstructuur.

Hoe kies je een goed SEO-bureau?

Het allerbelangrijkste om op te letten is betrouwbaarheid en transparantie. Helaas zijn er veel SEO-bureau’s die slecht werk leveren en niet transparant zijn in wat ze precies doen. Vraag daarom altijd om cases van tevreden klanten en concrete uitleg over de werkwijze.

Hoe snel zie je resultaat van SEO?

Dit is voor iedere website anders. Je zal minder snel resultaat zien dan bijvoorbeeld bij online adverteren. Maar op lange termijn zal SEO vaak meer opleveren. Over het algemeen adviseren we om SEO minimaal 6 maanden de tijd te geven om een meetbaar resultaat op te leveren.

Wat levert SEO mij op?

Als SEO goed wordt uitgevoerd levert het jou een groeiende stroom aan websitebezoekers op. Naarmate je op meer zoekwoorden goed gevonden wordt zullen meer bezoekers jouw website weten te vinden. Daarnaast worden bedrijven die hoog in Google verschijnen vaak als betrouwbaarder gezien.

Wat is het verschil tussen SEO en SEA?

Bij SEA ben je bezig met adverteren in zoekmachines. Hiermee kun je zelfs binnen een paar minuten hoog in Google komen (als advertentie, zie onderstaand voorbeeld). Bij SEO ligt de nadruk op organisch groeien in het gratis gedeelte van Google. Je maakt aanpassingen die je hoger in de onbetaalde zoekresultaten krijgen, en kijkt hierbij meer naar de lange termijn.

SEA bureau

Wat zijn de voordelen van SEO?
  • Makkelijk vindbaar voor je doelgroep. Met SEO zorg je ervoor dat jij tussen je concurrenten gevonden wordt in de zoekresultaten.
  • Vertrouwen. Een hoge positie in zoekmachines straalt vertrouwen uit voor je doelgroep. Het toont aan dat je relevant bent en kwalitatieve content aanbiedt.
  • Lange termijnresultaat. Door SEO krijg je meer organisch verkeer op je website. Hier profiteer je ook van op de lange termijn.
Wat is SEO?

Search Engine Optimization (SEO) staat voor alle optimalisaties die je uitvoert om hoger in de resultaten van zoekmachines (zoals Google) te komen. Het gaat hierbij om zoekresultaten waarvoor niet betaald is, en waar dus geen ‘advertentie’ voorstaat.