Wat is neuro copywriting?

Goed kunnen schrijven is één ding. Maar je lezers ook daadwerkelijk overtuigen en aanzetten tot actie, dat is andere koek. Hoe grijp je de aandacht van je klant? Hoe zorg je ervoor dat de lezer je boodschap gelooft? En als dit is gelukt, hoe schrijf je jezelf naar dat ultieme doel: een click, sale, attitudeverandering of een onvergetelijke boodschap? Stuk voor stuk vragen waarop we het antwoord vinden in de psychologische wetenschappen.

De almaar snellere ontwikkelingen in neuromarketing brengen goed nieuws met zich mee voor een copywriter. Je hoeft niet langer enkel te vertrouwen op je onderbuik en intuïtie – hoe belangrijk deze zaken ook zijn – maar je kunt in toenemende mate je voordeel doen met de gouden vondsten uit de gedrags- en neurowetenschappen.

In dit artikel geven we je een aantal tips om zelf mee aan de slag te gaan.

Even tussendoor iets over ons ;)

0 gemiddeld Bekijk onze reviews, onze klanten waarderen onze diensten met een 10
0 FTE Specialisten in social media, SEO, SEA, analytics, website en design

1. Size matters

Ja, niet in alle gevallen natuurlijk, maar in copywriting wel. Houd rekening met de grootte van je woorden en zinnen, want het bepaalt voor een groot gedeelte waar het oog als eerste naartoe getrokken wordt. Kijk hier maar.

Takeaway: maak gebruik van hiërarchie om lezers te sturen naar specifieke tekst.

2. Shakespeariaans schrijven

In de tijd van Shakespeare bestond de term ‘neurowetenschap’ natuurlijk nog helemaal niet. Hoe kan het dan dat de beste man toch stukken wist te schrijven die eeuwenlang boeiend bleken te zijn? Onderzoekers merkten op dat het o.a. komt door zijn gebruik van wat wij “functional shift” noemen: het proces waarbij een woord of een zinsdeel van functie verandert in een zin, maar wel ongeveer dezelfde vorm behoudt.Zo maakte Shakespeare met het grootste gemak van ieder adjectief of zelfstandig naamwoord een werkwoord.

Takeaway: herhaaldelijk gebruik maken van dezelfde woorden voor dezelfde onderwerpen, maakt het brein lui. Probeer synoniemen te gebruiken om de lezer te prikkelen.

3. Mentale stimulatie

Mentale simulatie betekent simpelweg dat de lezer zich een concrete voorstelling kan maken van wat er geschreven staat. Je kunt lezen over een voordeel van een nieuwe dienst, maar het is een compleet andere ervaring om jezelf voor te stellen wat dat voordeel in je eigen leven zal veranderen.

Het lastige van mentale simulatie is dat het de taak is van de lezer. Je kunt het als copywriter niet afdwingen, maar hoogstens stimuleren.

Voorbeelden:

  • ‘Hij loopt naar binnen’ in plaats van ‘hij gaat naar binnen’
  • Maak percentages menselijk: ’95 van de 100 klanten zijn blij’ in plaats van ‘95% is blij’
  • Vraag of iemand zichzelf inleeft: ‘wat zou zo’n oorlog in Oekraïne betekenen als het in Nederland zou zijn?’

4. Rhyme as a reason

Waarom zijn zoveel overheidscampagnes gericht op rijm? Omdat het makkelijker blijft hangen. “Ben je bob, zeg het hardop!”, “hoesten of niezen, zakdoek kiezen”, “beter leven, check het label even” etc. De voorbeelden zijn niet aan te slepen, maar het Eaton-Rosen fenomeen (McOwan, Willian & Curzon, 2017) heeft ons laten zien dat zinnen die rijmen, vloeiender de hersenen in komen, en daarmee als betrouwbaarder worden ervaren dan zinnen die niet rijmen.

5. Associaties

Het toevoegen van de juiste associaties is ontzettend belangrijk. Oral B probeert haar tandenborstels zo high-tech mogelijk in de markt te zetten, en gebruikt daar met name Aziatische mensen voor. Waarom? Omdat het Westen Aziaten associeert met techniek en vooruitgang.

Evi van Lanschot, de hippe beleggingstak van Kempen van Lanschot, sloeg in het begin in hun branding geheel de plank mis. Ze waren gericht op jongeren, die vanaf €1.000 konden beleggen, maar gebruikten in hun marketing oudere mensen en oubollig taalgebruik. Dit kwam totaal niet coherent over met het merk en is al gauw aangepast voor iets dat beter paste bij de associaties die ze wilden oproepen.
Oud beeldmerk

Nieuw beeldmerk

Conclusie

De vijf inzichten in dit blog helpen je als copywriter je teksten beter af te stemmen op hoe het brein graag de wereld verwerkt. Ze laten zich in tal van schrijfklussen inzetten om beter de aandacht te grijpen en vast te houden, positieve merkassociaties in het geheugen te verankeren en daarmee uiteindelijk (koop)gedrag te beïnvloeden.

Wil je meer weten? Bekijk dan onze training over Beïnvloeding.

Of lees meer...

  • 16 mei 2024

    8 tips voor een effectieve LinkedIn nieuwsbrief

    Heb jij ooit overwogen om een LinkedIn nieuwsbrief te starten om je bereik te vergroten en nieuwe klanten aan te trekken? Door regelmatig goed geschreven en relevante artikelen te delen, […]
    Lees verder
    Lees meer over
  • 5 Learnings van BrightonSEO april 2024
    8 mei 2024

    5 Learnings van BrightonSEO april 2024

    Op donderdag 25 en vrijdag 26 april was het weer tijd voor de tweejaarlijkse BrightonSEO conferentie. Martijn, Bruna, Wim en Maikel waren er bij en delen in dit artikel de […]
    Lees verder
    Lees meer over
  • ODIV Collega: SEO Specialist Bruna
    3 mei 2024

    Even voorstellen: Bruna

    We gaan zo weer de zomer in, maar we mogen nog een mooie transfer aankondingen. Het is de eerste internationale transfer van ODIV. We hebben team SEO weten te versterken […]
    Lees verder
    Lees meer over