Global Talk (voorheen TVcN) ontwikkelt zich in rap tempo tot de toonaangevende Europese organisatie op het gebied van taal-en cultuurbarrières met een hoop recente Europese acquisities. Global Talk neemt taal- en cultuurbarrières weg. In totaal werken er inmiddels zo’n 4000 tolken en cultuur specialisten voor Global Talk. Bij elkaar spreken zij ruim 200 talen en kennen ze verschillende culturen. Understanding is everything, dat is waar Global Talk voor staat.

Tijdens de overgang van TVcN naar Global Talk zijn wij gestart. In deze case lees je dan ook hoe we aandacht hebben gegenereerd voor de nieuwe merknaam, hoe we nieuwe klanten binnenhalen en awareness bij de huidige klanten bevorderen.

In deze case nemen we je mee in een aantal aspecten van de samenwerking:

  • De marketing omtrent naamswijziging
  • Onze activiteiten op social media
  • De slagen die we gemaakt hebben op gebied van SEO en SEA
  • De experimenten en analyses op de website

Naamswijziging

Global Talk heette begin 2019 nog TVcN en had een goede reputatie, een hoop klanten en tolken, maar heeft internationale ambities en daarom een nieuwe naam. Deze nieuwe naam bracht een aantal uitdagingen met zich mee:

  • De naam moet bekend worden bij vaste klanten
  • Klanten moeten meegenomen worden in het verhaal erachter
0 gemiddeld Bekijk onze reviews, onze klanten waarderen onze diensten met een 10
0 jaar klant Meer dan 3 jaar blijft een klant gemiddeld bij ons - daar zijn we trots op!
0 FTE Specialisten in social media, SEO, SEA, analytics, website en design

Om dit te bewerkstelligen hebben we het volgende gedaan:

Social

We zijn gestart met kijken voor wie de naamswijziging het belangrijkste is en de meeste impact heeft: huidige klanten en leveranciers. Bij de aandacht en bedenking fase is er gebruik gemaakt van Facebook, Instagram en LinkedIn. Op deze platformen zijn wij zichtbaar geweest met uitingen omtrent de rebranding, Global Talk in het nieuws, interviews met de tolken en de tolkentelefoon.

Global Talk is actief in verschillende branches: van het onderwijs, de zorg, juridische sector, woningcorporaties, gemeenten tot de rijksoverheid. Dit zijn verschillende doelgroepen en die vragen dus ook elk om een andere aanpak. Hoe bereik je deze doelgroep, wat communiceer je en hoe communiceer je dit?

Blijvend optimaliseren betekent blijvend testen en verder ontwikkelen. Daarom testen we elke maand tussen het type content, de boodschap en de doelgroep.

Organic Search

De overgang van TVcN naar Global Talk was op SEO gebied een grote uitdaging. Na livegang van de website, was de gemiddelde positie op Google namelijk gedaald naar 45,7. In vijf maanden tijd hebben we die doen stijgen naar 9,5 op vrijdag 2 oktober.

Global Talk SEO

Aan deze stijging zijn verschillende acties vooraf gegaan. Het belangrijkste wat we hebben uitgevoerd is het juist doorvoeren van de redirects van de oude website. Hierbij zijn de oude URL’s op tvcn.nl zoveel mogelijk 1 op 1 doorverwezen naar de nieuwe pagina op globaltalk.nl. Hierdoor wordt de SEO-waarde van de oude website optimaal verhuisd naar de nieuwe site.

Paid Search

Voor SEA hebben we eerst een branded campagne opgezet om awareness te creëren voor de naamsverandering. Wanneer bezoekers nu zoeken op de oude naam, krijgen ze de volgende advertentie te zien:

Global Talk SEA Branded

Naast de branded campagne, zijn er verschillende campagnes op basis van talen en taken. Zo wordt Global Talk nu gevonden wanneer er wordt gezocht op ‘tolk + iedere taal die zij aanbieden’. Daarnaast adverteren we op ‘tolk + een functie’, zoals tolk notaris.

Op die manier is Global Talk optimaal zichtbaar in Google voor alle relevante tolk-gerelateerde zoekopdrachten.

Website

Op website gebied hebben we een aantal stappen doorlopen, en hebben we ons ideale patroon kunnen volgen:

  1. Nieuwbouw door Stuurlui: ons zusterbedrijf Stuurlui heeft de development van Globaltalk.nl gedaan, waardoor we konden starten op goede code
  2. Inzicht: Voordat we ook maar iets konden doen, hebben we lijn aangebracht in de KPIs waarop gestuurd werd. Deze hebben we vervolgens meetbaar gemaakt en omgezet in een dashboard, zodat we hier continu met elkaar op kunnen sturen.
  3. Analyses: vervolgens zijn we gaan leren van de gebruiker, doen we regelmatig nieuwe analyses, met zowel kwantitatieve data (website analytics) als kwalitatieve data (polls, surveys).
  4. Experimenten: Iedere maand zetten we op basis van data analyse een nieuw experiment op om specifieke afhaakmomenten in de funnel te verbeteren.

Resultaten

  1. Gemiddelde SEO positie van 45,7 naar 31,1. We zijn o.a. door de rebranding een hoop SEO verkeer verloren, maar dankzij veel SEO aandacht dit jaar toch gestegen in posities op belangrijke keywords.
  2. Minder geld uitgegeven aan SEA, meer clicks en conversies. Nieuwe setup van de SEA campagnes zorgt voor structureel meer clicks per maand, tegen lagere kosten.
  3. Social volgers gestegen van 62 (11-04-2020) naar 281 (16-11-2020). Dit jaar echt gestart met social media, niet per se om meer volgers te krijgen, maar met name om de verhalen te vertellen. De resultaten spreken voor zich: zo’n 10.000 bezoekers vanuit de social media kanalen vanaf mei, 6% van de totale bezoekers.
  4. 50% winnende experimenten. Iedere maand een experiment om te leren hoe bezoekers vaker contact opnemen en hun gegevens achterlaten, op dit moment de helft van al onze experimenten een significante stijging realiseert.
  5. Service-level agreement (SLA) opgesteld met targets die tot op heden gehaald worden ondanks dat door corona meerdere industrieën momenteel geen tolk nodig hebben.
Fijne partij om mee samen te werken: professioneel, duidelijk en to the point.
Sjoerd
Sjoerd de Wert Marketing en Communicatie Manager GlobalTalk
Top partij om mee samen te werken!
Esther
Esther Dusseldorp Directeur Tulpenfonds
Denken goed mee, reageren snel en zijn proactief.
Iris
Iris Reinhard Business Unit Manager Kenneth Smit Direct
Fijn om mee samen te werken! Veel positieve energie & kennis van zaken en fijne manier van communiceren. Denkt goed mee met de klant. Aanrader! :-)
Roana
Roana Luhulima Eigenaar Berg & Maan
ODIV denkt met ons mee over onze internetmarketing- dat doen ze op een manier die wij nodig hebben: vernieuwend, onderzoekend & professioneel. Écht een aanvulling op onze eigen activiteiten. Gastvrij en ondersteunend op velden die je niet meteen zou verwachten.
Marco
Marco Tankink Directeur Salsaparilla
Goede kennis van marketing en online video inzet bij het team van ODIV. Vriendelijk, snel en super behulpzaam! Aanrader.
Angela
Angela Haisma Consultant ShowHeroes
Wij werken nu 2 jaar met ODIV. Wat prettig is dat de lijnen kort en informeel zijn, en er verschillende specialisten zijn die soepel samenwerken. Vanuit een psychologische basis en goede kennis van techniek, leren en optimaliseren we elke maand. Aanrader.
Gijsbert
Gijsbert Croes Managing Partner Branddoctors
Ik kijk met veel plezier terug op mijn tijd bij ODIV. Werken voor leuke klanten, vrijheid om jezelf breder te ontwikkelen, sportieve en gezellige evenementen en dat alles binnen team van gedreven collega's!
Daan van Vliet CRO specialist bij PLUS Retail
De (best ingewikkelde) techniek werd helder en prettig uitgelegd!
Fridy Visser Knof
Fridy Visser Knof GoldenSports
ODIV is een erg dynamisch team dat ons geholpen heeft onze doelen en visies te vertalen naar een professioneel marketing plan. De gevraagde leads zijn ruimschoots geleverd maar zeker zo belangrijk ook is de vooraf geplande target groep is bereikt.
Rens
Rens Dilven Sales Manager bij MS Schippers
Wij hadden nog niet eerder een campagne op deze manier opgezet en zo uitgevoerd. Wij hebben daarom ook veel geleerd en de resultaten waren boven verwachting. Veel mensen hebben ook hun mailadres achtergelaten, zodat we hen direct op de hoogte kunnen houden van de voortgang en van de participatiemomenten die nog komen.
Clara
Clara van Foreest Communicatieadviseur bij Provincie Utrecht
ODIV heeft ons ondersteund met hun kennis en ideeën op het gebied van online marketing. Ze zijn eerlijk over wat ze verwachten te kunnen bereiken, denken altijd met je mee, communiceren snel en de campagnes die ze opleveren zijn professioneel. Een fijne partner!
Madelon
Madelon Schepers Communicatie bij NTFU
We zien elkaar maandelijks in een creatieve sessie. ODIV is heel transparant in alle stappen die ze zetten. Ik kan de gegevens altijd inzien en zij denken voortdurend vooruit.
Sjoerd
Sjoerd van Barneveld Marketingmanager bij DEBUUT
Je leert van elkaar, vult elkaar aan en werkt in nauwe samenwerking aan een succesvol online marketingplan dat gericht is op onze doelstellingen. Het is niet: u vraagt wij draaien, het is een heus partnership met wederzijds leereffect.
Evelyne
Evelyne Middleton Salesmanager bij Van Aetsveld
ODIV heeft een SEO workshop aan onze communicatiemensen gegeven. Dat was een heel helder verhaal met duidelijke stappen om te volgen. En ook niet onbelangrijk, het nodigde direct uit om tot actie te komen. Aanrader dus!
NMF
Alma Streefkerk Projectleider Educatie, Communicatie en Participatie
ODIV is een prettig en effectief bedrijf. Denkt mee met de klant en gaan verder dan de rest. Oprechte interesse in je product en hoe deze waarde kan geven aan de potentiële consument. Proactieve houding, alertheid, goede communicatie en ze houden ons scherp. Denken sneller dan de rest en zijn niet te nuffig om echt zich te verdiepen in het waarom van alles.
Puur
Anna-Maria Giannattasio Eigenaar bij Puur Events
ODIV ondersteunt en adviseert ons op het gebied van online marketing. Hun transparante werkwijze en persoonlijke aandacht is erg fijn. Kennis delen is voor hun geen probleem, ze nemen de tijd om je op te leiden zodat je samen steeds meer stappen kan zetten. Een leuke club mensen met veel kennis en ervaring op de verschillende gebieden van online marketing.
Globa talk Anouk
Anouk Boekhoff Marketeer bij Global Talk
Heldere communicatie, afspraken worden goed nagekomen en ze zijn zeer pro-actief. Tot nu toe onwijs tevreden over de samenwerking.
Brokking
Maartje Brokking Eigenaar bij Brokking
Wij zijn erg blij met ODIV. Zij hebben brede kennis, geven goed en werkbaar advies en zijn prettig om mee samen te werken.
UBN Djoy
Djony Jurg Marketing manager bij UBN Uitzendbureau
ODIV is een professioneel bedrijf met kundige adviezen en vooral altijd een prettige samenwerking. Het is meer een partnership dan een adverteerder - bureau relatie. Ik kan ODIV van harte aanbevelen.
Geert
Geert Pelsma Eigenaar bij ACLARO
Met Stuurlui werken we al jaren samen met ODIV. Een betrouwbare partner op het gebied van online marketing. Onze klanten worden erg goed geholpen, dankzij de inzet van ODIV weten zij de juiste doelgroep te bereiken én kunnen ze als bedrijf verder groeien. Een absolute aanrader!
Sjoerd sjoerd
Sjoerd Kuipers Eigenaar van Stuurlui
De jongens bij ODIV namen goed de tijd om me alles uit te leggen en dachten goed mee over wat het beste zou zijn voor mijn bedrijf in de fase waarin het zich bevindt. Ook als ik vragen had tussendoor reageerden ze op korte termijn. Zeer tevreden is de juiste beschrijving!
Mindelevator Richard
Richard van der Put Eigenaar bij Mindelevators
Experts in hun vak en prettig om mee samen te werken! Samen met Joost, Daan en Martijn al vele mooie resultaten behaald!
Rene Puur
René Zandvliet Marketing Manager bij Puur Events
Fijn bureau! Schakelt snel, veel kennis in huis en denkt goed mee van doel naar resultaat. Absolute aanrader!
One Fox Maurice
Maurice Romijn Marketing Manager bij One Fox
Professionele organisatie met superfijne mensen om mee samen te werken. Een half jaar geleden gestart met de samenwerking en nu al hele mooie resultaten bereikt. We kijken uit naar wat 2020 ons gaat brengen maar zijn al positief!
Zonnehuisgroep
Céleste Romijn Corporate Recruiter bij ZHGA
Wat een fijne club mensen om mee samen te werken! Naast het uitstekende inhoudelijke werk wat ze voor mijn bedrijven hebben gedaan en blijven doen ben ik voornamelijk erg te spreken over hun transparante en persoonlijke werkwijze. Ik kan een samenwerking met ODIV van harte aanbevelen!
Remco-Hergaarden 100ms
Remco Hergaarden Eigenaar bij 100ms
Leerzame & praktische marketingtraining gevolgd over o.a. Google Grants & Google Display. Was top!
red een kind
Thijs Waardenburg Online Marketeer bij Red een Kind
Opleiding gehad van Timothy en Duco. Goed gebracht. Interactief, open en inspirerend! En ook gewoon toffe gasten :)
Nut
Jeff Jacobs Digital Strateeg bij The Online Nut Company
Joost en Martijn communiceren prettig en heel snel. We staan nu weer lekker hoog bovenaan in Google. :-)
Florencius
Hugo Kranenburg Eigenaar bij Florencius
Het team van ODIV helpt ons altijd fantastisch! Ook voor de kleinere vraagstukken kunnen we altijd bij ze aankloppen.
Gloryfy
Joris Vermeulen Sales Manager Gloryfy

Ontmoet de mensen die Global Talk helpen