Global talk - Understanding is everything

Global Talk (voorheen TVcN) ontwikkelt zich in rap tempo tot de toonaangevende Europese organisatie op het gebied van taal-en cultuurbarrières met een hoop recente Europese acquisities. Global Talk neemt taal- en cultuurbarrières weg. In totaal werken er inmiddels zo’n 4000 tolken en cultuur specialisten voor Global Talk. Bij elkaar spreken zij ruim 200 talen en kennen ze verschillende culturen. Understanding is everything, dat is waar Global Talk voor staat.

Tijdens de overgang van TVcN naar Global Talk zijn wij gestart. In deze case lees je dan ook hoe we aandacht hebben gegenereerd voor de nieuwe merknaam, hoe we nieuwe klanten binnenhalen en awareness bij de huidige klanten bevorderen.

In deze case nemen we je mee in een aantal aspecten van de samenwerking:

  • De marketing omtrent naamswijziging
  • Onze activiteiten op social media
  • De slagen die we gemaakt hebben op gebied van SEO en SEA
  • De experimenten en analyses op de website

Naamswijziging

Global Talk heette begin 2019 nog TVcN en had een goede reputatie, een hoop klanten en tolken, maar heeft internationale ambities en daarom een nieuwe naam. Deze nieuwe naam bracht een aantal uitdagingen met zich mee:

  • De naam moet bekend worden bij vaste klanten
  • Klanten moeten meegenomen worden in het verhaal erachter
0 gemiddeld Bekijk onze reviews, onze klanten waarderen onze diensten met een 10
0 jaar klant Meer dan 3 jaar blijft een klant gemiddeld bij ons - daar zijn we trots op!
0 FTE Specialisten in social media, SEO, SEA, analytics, website en design

Om dit te bewerkstelligen hebben we het volgende gedaan:

Social

We zijn gestart met kijken voor wie de naamswijziging het belangrijkste is en de meeste impact heeft: huidige klanten en leveranciers. Bij de aandacht en bedenking fase is er gebruik gemaakt van Facebook, Instagram en LinkedIn. Op deze platformen zijn wij zichtbaar geweest met uitingen omtrent de rebranding, Global Talk in het nieuws, interviews met de tolken en de tolkentelefoon.

Global Talk is actief in verschillende branches: van het onderwijs, de zorg, juridische sector, woningcorporaties, gemeenten tot de rijksoverheid. Dit zijn verschillende doelgroepen en die vragen dus ook elk om een andere aanpak. Hoe bereik je deze doelgroep, wat communiceer je en hoe communiceer je dit?

Blijvend optimaliseren betekent blijvend testen en verder ontwikkelen. Daarom testen we elke maand tussen het type content, de boodschap en de doelgroep.

Organic Search

De overgang van TVcN naar Global Talk was op SEO gebied een grote uitdaging. Na livegang van de website, was de gemiddelde positie op Google namelijk gedaald naar 45,7. In vijf maanden tijd hebben we die doen stijgen naar 9,5 op vrijdag 2 oktober.

Global Talk SEO

Aan deze stijging zijn verschillende acties vooraf gegaan. Het belangrijkste wat we hebben uitgevoerd is het juist doorvoeren van de redirects van de oude website. Hierbij zijn de oude URL’s op tvcn.nl zoveel mogelijk 1 op 1 doorverwezen naar de nieuwe pagina op globaltalk.nl. Hierdoor wordt de SEO-waarde van de oude website optimaal verhuisd naar de nieuwe site.

Paid Search

Voor SEA hebben we eerst een branded campagne opgezet om awareness te creëren voor de naamsverandering. Wanneer bezoekers nu zoeken op de oude naam, krijgen ze de volgende advertentie te zien:

Global Talk SEA Branded

Naast de branded campagne, zijn er verschillende campagnes op basis van talen en taken. Zo wordt Global Talk nu gevonden wanneer er wordt gezocht op ‘tolk + iedere taal die zij aanbieden’. Daarnaast adverteren we op ‘tolk + een functie’, zoals tolk notaris.

Op die manier is Global Talk optimaal zichtbaar in Google voor alle relevante tolk-gerelateerde zoekopdrachten.

Website

Op website gebied hebben we een aantal stappen doorlopen, en hebben we ons ideale patroon kunnen volgen:

  1. Nieuwbouw door Stuurlui: ons zusterbedrijf Stuurlui heeft de development van Globaltalk.nl gedaan, waardoor we konden starten op goede code
  2. Inzicht: Voordat we ook maar iets konden doen, hebben we lijn aangebracht in de KPIs waarop gestuurd werd. Deze hebben we vervolgens meetbaar gemaakt en omgezet in een dashboard, zodat we hier continu met elkaar op kunnen sturen.
  3. Analyses: vervolgens zijn we gaan leren van de gebruiker, doen we regelmatig nieuwe analyses, met zowel kwantitatieve data (website analytics) als kwalitatieve data (polls, surveys).
  4. Experimenten: Iedere maand zetten we op basis van data analyse een nieuw experiment op om specifieke afhaakmomenten in de funnel te verbeteren.

Resultaten

  1. Gemiddelde SEO positie van 45,7 naar 31,1. We zijn o.a. door de rebranding een hoop SEO verkeer verloren, maar dankzij veel SEO aandacht dit jaar toch gestegen in posities op belangrijke keywords.
  2. Minder geld uitgegeven aan SEA, meer clicks en conversies. Nieuwe setup van de SEA campagnes zorgt voor structureel meer clicks per maand, tegen lagere kosten.
  3. Social volgers gestegen van 62 (11-04-2020) naar 281 (16-11-2020). Dit jaar echt gestart met social media, niet per se om meer volgers te krijgen, maar met name om de verhalen te vertellen. De resultaten spreken voor zich: zo’n 10.000 bezoekers vanuit de social media kanalen vanaf mei, 6% van de totale bezoekers.
  4. 50% winnende experimenten. Iedere maand een experiment om te leren hoe bezoekers vaker contact opnemen en hun gegevens achterlaten, op dit moment de helft van al onze experimenten een significante stijging realiseert.
  5. Service-level agreement (SLA) opgesteld met targets die tot op heden gehaald worden ondanks dat door corona meerdere industrieën momenteel geen tolk nodig hebben.
ODIV ondersteunt en adviseert ons op het gebied van online marketing. Hun transparante werkwijze en persoonlijke aandacht is erg fijn. Kennis delen is voor hun geen probleem, ze nemen de tijd om je op te leiden zodat je samen steeds meer stappen kan zetten. Een leuke club mensen met veel kennis en ervaring op de verschillende gebieden van online marketing.
Globa talk Anouk
Anouk Boekhoff Marketeer bij Global Talk

Ontmoet de mensen die Global Talk helpen