Global Talk (voorheen TVcN) ontwikkelt zich in rap tempo tot de toonaangevende Europese organisatie op het gebied van taal-en cultuurbarrières met een hoop recente Europese acquisities. Global Talk neemt taal- en cultuurbarrières weg. In totaal werken er inmiddels zo’n 4000 tolken en cultuur specialisten voor Global Talk. Bij elkaar spreken zij ruim 200 talen en kennen ze verschillende culturen. Understanding is everything, dat is waar Global Talk voor staat.
Tijdens de overgang van TVcN naar Global Talk zijn wij gestart. In deze case lees je dan ook hoe we aandacht hebben gegenereerd voor de nieuwe merknaam, hoe we nieuwe klanten binnenhalen en awareness bij de huidige klanten bevorderen.
In deze case nemen we je mee in een aantal aspecten van de samenwerking:
Global Talk heette begin 2019 nog TVcN en had een goede reputatie, een hoop klanten en tolken, maar heeft internationale ambities en daarom een nieuwe naam. Deze nieuwe naam bracht een aantal uitdagingen met zich mee:
Om dit te bewerkstelligen hebben we het volgende gedaan:
We zijn gestart met kijken voor wie de naamswijziging het belangrijkste is en de meeste impact heeft: huidige klanten en leveranciers. Bij de aandacht en bedenking fase is er gebruik gemaakt van Facebook, Instagram en LinkedIn. Op deze platformen zijn wij zichtbaar geweest met uitingen omtrent de rebranding, Global Talk in het nieuws, interviews met de tolken en de tolkentelefoon.
Global Talk is actief in verschillende branches: van het onderwijs, de zorg, juridische sector, woningcorporaties, gemeenten tot de rijksoverheid. Dit zijn verschillende doelgroepen en die vragen dus ook elk om een andere aanpak. Hoe bereik je deze doelgroep, wat communiceer je en hoe communiceer je dit?
Blijvend optimaliseren betekent blijvend testen en verder ontwikkelen. Daarom testen we elke maand tussen het type content, de boodschap en de doelgroep.
De overgang van TVcN naar Global Talk was op SEO gebied een grote uitdaging. Na livegang van de website, was de gemiddelde positie op Google namelijk gedaald naar 45,7. In vijf maanden tijd hebben we die doen stijgen naar 9,5 op vrijdag 2 oktober.
Aan deze stijging zijn verschillende acties vooraf gegaan. Het belangrijkste wat we hebben uitgevoerd is het juist doorvoeren van de redirects van de oude website. Hierbij zijn de oude URL’s op tvcn.nl zoveel mogelijk 1 op 1 doorverwezen naar de nieuwe pagina op globaltalk.nl. Hierdoor wordt de SEO-waarde van de oude website optimaal verhuisd naar de nieuwe site.
Voor SEA hebben we eerst een branded campagne opgezet om awareness te creëren voor de naamsverandering. Wanneer bezoekers nu zoeken op de oude naam, krijgen ze de volgende advertentie te zien:
Naast de branded campagne, zijn er verschillende campagnes op basis van talen en taken. Zo wordt Global Talk nu gevonden wanneer er wordt gezocht op ‘tolk + iedere taal die zij aanbieden’. Daarnaast adverteren we op ‘tolk + een functie’, zoals tolk notaris.
Op die manier is Global Talk optimaal zichtbaar in Google voor alle relevante tolk-gerelateerde zoekopdrachten.
Op website gebied hebben we een aantal stappen doorlopen, en hebben we ons ideale patroon kunnen volgen: