SEO-teksten uitbesteden

Je hebt een mooie website, maar er komt nauwelijks verkeer binnen. Goede SEO-teksten zorgen ervoor dat de juiste bezoekers je website vinden en eventueel actie ondernemen. Bij Odiv kun je het hele proces uitbesteden, van zoekwoordenonderzoek tot SEO-teksten laten schrijven en optimaliseren. Zo kun jij je volledig richten op je business, terwijl wij zorgen dat de juiste bezoekers je website vinden.

Odiv specialisten in overleg achter scherm

Waarom SEO-teksten belangrijk zijn

(Beter) Gevonden worden

De website van jouw bedrijf is je digitale visitekaartje: het biedt 24/7 informatie over je product of dienst en is vaak het eerste contactpunt met een (potentiële) klant. Maar dan moet die potentiële klant je natuurlijk wel weten te vinden. Zonder een goede SEO strategie en SEO-teksten die aansluiten bij je doelgroep is je website niet optimaal zichtbaar en zal je mensen missen. Onnodig en zonde, want waar jij de aansluiting mist, grijpen de concurrenten hun kans en trekken wel bezoekers aan. 

Autoriteit opbouw

Met SEO-teksten laat je zien dat je website betrouwbaar, deskundig en relevant is over een bepaald onderwerp. Hoe meer autoriteit zoekmachines, zoals Google, aan je site toekennen, hoe hoger je pagina’s in de zoekresultaten verschijnen. En het geeft waarde voor de zichtbaarheid van je website binnen AI tools, denk aan Chat GPT. Een van de belangrijkste doelen van SEO-teksten is dus beter vindbaar worden in zoekmachines, door de juiste zoekwoorden te gebruiken en kwalitatief sterke content te bieden. Zo bereik je de mensen die echt geïnteresseerd zijn in jouw product of dienst.

Een van de belangrijkste doelen van SEO-teksten is dus beter vindbaar worden in zoekmachines. Dat begint met een goed zoekwoordenonderzoek, zodat je de juiste zoekwoorden kunt gebruiken en dit combineert met kwalitatief sterke content. Zo bereik je de mensen die echt geïnteresseerd zijn in jouw product of dienst.

Continuïteit en contentstrategie

Eén tekst publiceren is waardevol, maar structurele groei bereik je alleen door regelmatig en strategisch te publiceren. Het zorgt ervoor dat je een betrouwbare bron bent en blijft, je bent expert over een bepaald onderwerp en zorgt dat iedereen via jou de juiste informatie hierover leest. Een goede contentstrategie, met de juiste zoekwoorden en onderwerpen, helpt je bij het continu kunnen posten van een artikel of interview. Belangrijk hierbij is dat je het plaatsen van de berichten uitsmeert over een langere periode. Dit heeft veel meer effect dan in één keer drie of vier berichten tegelijk plaatsen. 

Investeren in de lange termijn

Waar je bij een advertentiecampagne gaat voor de wat snellere, korte klap, kies je bij een SEO gerichte contentstrategie voor de langere termijn. Anders gezegd: met advertenties bel je aan bij de klant, met SEO belt de klant bij jou aan. Maar dan moet die klant natuurlijk wel jouw deurbel kunnen vinden. En dus moet je zorgen dat, op het moment dat ze naar je zoeken, de klant jou vindt. 

Odiv collega achter laptop met koffie

Wat levert een SEO tekst op voor mijn bedrijf?

Je marketingbudget besteed je maar één keer, dus kies je voor een strategie die resultaat oplevert. Logisch. Om erachter te komen of SEO teksten de sleutel tot jouw marketingproces zijn, is het belangrijk om eerst te bepalen wat je doelstellingen zijn. 

Ligt je focus op autoriteit opbouwen, meer bezoekers naar de website trekken en gratis zichtbaar blijven? Dan is SEO, en dus content laten schrijven, de perfecte keuze. Heb je een tijdelijke actie die je kort onder de aandacht wilt brengen? Dan adviseren wij om te kijken naar SEA of social media advertenties.

Benieuwd wat voor jou de beste keuze is? Wij helpen je graag.

Een SEO tekst schrijven, waar begin je?

Onderzoek doen

Voordat je begint met schrijven, is het belangrijk om te begrijpen wat je doelgroep zoekt en welke vragen ze hebben. Welke woorden gebruiken ze als ze zoeken naar jouw product of dienst? Zijn er vragen die je veel terug ziet komen online? Tools als Google Search Console, SE Ranking of Ahrefs geven je inzicht in zoekvolumes, veelgestelde vragen en concurrentie.

Doelstelling bepalen

Een goede tekst heeft een doel. Wil je de lezer informeren, overtuigen of juist over laten gaan tot actie? Aan de hand van dit doel kun je veel gerichter schrijven en zorg je ervoor dat je artikel ook het doel bereikt wat je vooraf hebt bedacht. 

Structuur bepalen

Naast een tekst vol relevante SEO-woorden wil je ook een tekst die lekker leest. Een goede opbouw, met koppen en subkoppen, zorgt voor een goed leesbare en aantrekkelijke tekst. Je geeft de lezer de mogelijkheid om de tekst snel te scannen en direct naar het stuk te scrollen waar hij of zij naar op zoek is. 

Schrijven, schrijven, schrijven

Alles staat nu klaar om te beginnen met het schrijven van de tekst. Vergeet niet de juiste zoekwoorden op een natuurlijke manier in de tekst te verwerken en zorg dat de tekst interessant en waardevol is voor de lezer. Gebruik hiervoor praktische tips of concrete voorbeelden.

Collega aan het werk

SEO-teksten laten schrijven door Odiv

Het schrijven van een SEO-tekst is dus niet alleen het schrijven van een blog of uitwerken van een interview. Het is gebaseerd op onderzoek naar de juiste zoekwoorden en het gedrag van de doelgroep. Dit, samen met de merkidentiteit van je bedrijf, kun je uitwerken tot  een goede contentstrategie waar je voor langere tijd mee vooruit kunt.

Bij Odiv werk je samen met ervaren SEO-tekstschrijvers die meer doen dan alleen het schrijven van artikelen. Wij gebruiken onze SEO-kennis en ervaring niet alleen om teksten te vullen, maar om jouw hele contentstrategie te versterken. 


Onze aanpak 

Iedere samenwerking is anders, ieder bedrijf heeft tenslotte een andere wens en doelstelling. Bij Odiv werken we met een duidelijke en overzichtelijke aanpak, zodat je altijd weet waar je aan toe bent. 

  • Stap 1: Kennismaken en doelstellingen bepalen.
  • Stap 2: Zoekwoordenonderzoek en contentstrategie (indien gewenst).
  • Stap 3: Afstemmen van de tone of voice, SEO-teksten schrijven en optimaliseren.
  • Stap 4: Review (door klant) en oplevering/publicatie.
  • Stap 5: Rapporteren en bespreken van de resultaten.
Odiv collega's proosten

Het voordeel van samenwerken met SEO-schrijvers bij Odiv

Terwijl jij je richt op de business werken wij aan de online zichtbaarheid en autoriteit van je bedrijf met groeiende websitebezoekers. Zo bespaar jij tijd en doen wij waar we goed in zijn. 

Onze specialisten zetten hun SEO-kennis in voor sterke teksten, zodat de copy niet alleen goed scoort in zoekmachines, maar ook prettig leest. 

Iedere vraag is anders en daarom is onze dienstverlening flexibel: je kunt kiezen voor het complete traject of voor losse SEO-teksten op basis van een eigen zoekwoordenonderzoek. Wij helpen je graag om woorden slim en strategisch in te zetten.

Wij werken met alle plezier voor:

Team SEO

Bruna Venturinelli

SEO Specialist

Ingeborg Lip

SEO Specialist

Veelgestelde vragen over SEO

Hoe lang duurt het voordat ik resultaten zie van technische SEO?

Dit kan wel 3 tot 6 maanden duren. Waar je bij on-page SEO het proces kan versnellen door via Google Search Console je pagina’s opnieuw te laten indexeren, is dit bij technische SEO een stuk moeilijker, omdat het gaat om website-brede aanpassingen. Je zal dan ook pas echt resultaat hiervan zien als een groot deel van je website opnieuw geïndexeerd is door zoekmachines.

Hoe vaak moet ik een technische SEO audit uitvoeren?

Minimaal 1x per maand, als er weinig veranderingen zijn. Als je veel veranderingen doorvoert op je website, dan moet je vaker een technische SEO analyse uitvoeren. Doe het dan 1x per week. Hoe vaker je een technische SEO analyse uitvoert, hoe eerder je problemen opmerkt en hoe minder onderhoudswerkzaamheden je hoeft uit te voeren.

Waarom is technische SEO zo belangrijk voor mijn website?

Technische SEO is de basis van je website, en die basis moet goed staan. Samen met content en externe links zijn dit de drie pijlers van SEO. Zonder goede content en autoriteit vanuit externe links komt er weinig terecht van SEO, en datzelfde geldt voor de technische SEO: als het niet goed zit, heeft de rest ook weinig zin.

Wat is het verschil tussen technische SEO en on-page SEO?

Technische SEO houdt zich bezig met technische factoren die website-breed zijn, zoals website snelheid, terwijl on-page SEO beperkt is tot SEO factoren op een specifieke pagina, zoals meta-titels, meta-beschrijvingen en contentstructuur.

Hoe kies je een goed SEO-bureau?

Het allerbelangrijkste om op te letten is betrouwbaarheid en transparantie. Helaas zijn er veel SEO-bureau’s die slecht werk leveren en niet transparant zijn in wat ze precies doen. Vraag daarom altijd om cases van tevreden klanten en concrete uitleg over de werkwijze.

Hoe snel zie je resultaat van SEO?

Dit is voor iedere website anders. Je zal minder snel resultaat zien dan bijvoorbeeld bij online adverteren. Maar op lange termijn zal SEO vaak meer opleveren. Over het algemeen adviseren we om SEO minimaal 6 maanden de tijd te geven om een meetbaar resultaat op te leveren.

Wat levert SEO mij op?

Als SEO goed wordt uitgevoerd levert het jou een groeiende stroom aan websitebezoekers op. Naarmate je op meer zoekwoorden goed gevonden wordt zullen meer bezoekers jouw website weten te vinden. Daarnaast worden bedrijven die hoog in Google verschijnen vaak als betrouwbaarder gezien.

Wat is het verschil tussen SEO en SEA?

Bij SEA ben je bezig met adverteren in zoekmachines. Hiermee kun je zelfs binnen een paar minuten hoog in Google komen (als advertentie, zie onderstaand voorbeeld). Bij SEO ligt de nadruk op organisch groeien in het gratis gedeelte van Google. Je maakt aanpassingen die je hoger in de onbetaalde zoekresultaten krijgen, en kijkt hierbij meer naar de lange termijn.

SEA bureau

Wat zijn de voordelen van SEO?
  • Makkelijk vindbaar voor je doelgroep. Met SEO zorg je ervoor dat jij tussen je concurrenten gevonden wordt in de zoekresultaten.
  • Vertrouwen. Een hoge positie in zoekmachines straalt vertrouwen uit voor je doelgroep. Het toont aan dat je relevant bent en kwalitatieve content aanbiedt.
  • Lange termijnresultaat. Door SEO krijg je meer organisch verkeer op je website. Hier profiteer je ook van op de lange termijn.
Wat is SEO?

Search Engine Optimization (SEO) staat voor alle optimalisaties die je uitvoert om hoger in de resultaten van zoekmachines (zoals Google) te komen. Het gaat hierbij om zoekresultaten waarvoor niet betaald is, en waar dus geen ‘advertentie’ voorstaat.