De afgelopen jaren schreven we ieder jaar een blog met de social media trends voor het volgende jaar. Dit deden we ook voor 2022. Nu een jaartje verder is het een goed moment om te zien of we het bij het juiste eind hadden, waar we er helemaal naast zaten en om vooruit te kijken naar social media trends voor 2023.

De belangrijkste punten uit het vorige blog waren:

  • Klantenservice op social media!
  • Social media E-commerce
  • Video blijft zorgen voor hoogste engagement
  • Nieuwe technologieën (AR/VR/Deepfake) worden gemeengoed
  • Invloed van influencers blijft stijgen
  • Social media advertenties worden belangrijker

We zullen hier zeker nog even op terugkomen, want veel trends zijn nog steeds gaande of in ontwikkeling. Wij denken dat dit de belangrijkste ontwikkelingen voor 2023 zijn.

  • Interactie en engagement worden weer belangrijk
  • Relevantie van advertenties
  • Wel of geen social commerce
  • Video nog steeds belangrijk?
  • Nog een aantal inkoppertjes

Engagement als social media trend in 2023

Interactie & engagement worden weer belangrijk!

Het is de laatste tijd al vaker gebleken en het wordt steeds moeilijker. Hierdoor lijkt het ook minder relevant te worden: het targeten op interesses, voorkeuren en profielen. Dit komt uiteraard door een aantal grote verschuivingen in de social media kanalen. De privacy wetgeving speelt een rol, maar ook automatisering doet een duit in het zakje. Veel media automatiseren een aantal belangrijke stappen in het targeting proces en schermen een hoop gegevens af.

We moeten dus op zoek naar nieuwe mogelijkheden. Een van de mogelijkheden om dat te doen, is door te retargeten op engagements. Met andere woorden: mensen retargeten die eerder engagement met je content hadden.

Tijdens een van onze DigiTalks: “Social Media in 2019” voorspelden we al dat de social media kanalen hierop in zouden spelen door nieuwe features rondom interactie in te voeren. Het verschil is wel dat waar je in het verleden vaak handmatig de conversaties aan moest gaan, het nu grotendeels geautomatiseerd is. Denk hierbij aan de contentmogelijkheden: polls op LinkedIn of Instagram en videoreacties en stickers op TikTok of Instagram.

Relevantie van advertenties

Het afnemende belang van relevante doelgroepen zorgt ervoor dat andere onderdelen van het verhaal belangrijker worden. In dit geval bedoelen we dan de doelstelling en de content. Met name op content gebied hebben we het nodige te vertellen qua verwachtingen. Ook voor deze trend hebben de privacyreglementen op social media het uitdagender gemaakt om de gebruiker effectief te bereiken. Dit zagen we ook terug in het merendeel van de campagnes die we draaiden.

Het maken van relevante en aantrekkelijke content wordt dus nog belangrijker. De afgelopen maanden hebben we bij verschillende e-commerce klanten hier experimenten mee gedraaid. Hieronder meer uitleg over de experimenten.

Onze hypothese was: “Als we de targeting achterwege laten en de content optimaal relevant maken, gaan we meer conversies behalen.

We hebben de content zo relevant mogelijk gemaakt. Dit deden we door duidelijk te maken wat er te zien is, voor wie het is, waarom het voor deze groep mensen is en wat we verwachten dat de gebruikers zouden moeten doen. Even terug naar de basis van content en communicatie.

Vervolgens hebben we een campagne opgezet waarbij geen enkele targeting opties was meegenomen en dit afgezet tegen een campagne met dezelfde instellingen en content en doelgroepafbakening. Je mag één keer raden!

social media trends voor 2023

Relevante en goede content is nog belangrijker geworden. We verwachten dat deze trend zich zal doorzetten in 2023.

Wel of geen social commerce?

Vorig jaar voorspelden we al dat de social kanalen er alles op alles zouden zetten om nog meer aandacht, tijd en geld van de gebruiker te claimen. Joost schreef drie jaar geleden over de ontwikkeling van de Walled Gardens. Nu zagen we in 2022 dat social media kanalen mensen niet alleen content laten zien, maar ook een platform bieden om producten direct te verkopen aan de eindgebruiker. Het begrip social commerce is inmiddels ook in Nederland gemeengoed geworden.

We willen als eindgebruiker ook minder tijd kwijt zijn en direct die behoefte bevredigd zien worden. Daar spelen sociale media goed op in. Er is zelfs nog een poging gewaagd om het in Azië populaire live shopping op te starten in Europa en Amerika. Met dit feature kunnen bedrijven events hosten op META waarbij ze producten in de fysieke omgeving kunnen tonen. De kijkers van de livestream kunnen de producten shoppen die ze zien tijdens het event. Voor de oudere garde onder ons: de internetversie van Tell-Sell.

Zo groot als het fenomeen is in Azië, zo slecht kwam het van de grond in de VS en Europa. META gaat nu terug naar de tekentafel om te kijken hoe ze dit feature het beste vorm kunnen geven zodat het ook in Europa en de VS populair wordt. Zo verwacht META een totale omzet van 500 miljard uit de Liveshopping events.

social trends 2023: social commerce

Is video nog steeds belangrijk?

Ook in 2023 verwachten we dat video de norm blijft binnen social media. Zij het in een andere vorm en met een andere doelstelling. Zo zien we namelijk overal dat de manier waarop video gebruikt wordt anders is en dat de specificaties anders zijn.

Waar sociale media tussen 2019 en 2022 inzette op langere video’s om zo meer tijd en aandacht te grijpen van de gebruiker, zien we nu vaker korte video’s. Korte video’s worden ook meer gepusht op sociale media. TikTok is razend populair (video in combinatie met het algoritme), Instagram pakt uit met Reels en YouTube met Shorts.

Kortom, meer kortere video’s voor de korte aandachtsspanne en meer afwisseling en actie! Wij zien het wel zitten.

We zaten vorig jaar dus redelijk goed met betrekking tot de voorspellingen van dit jaar. Hopelijk kunnen we volgend jaar hetzelfde zeggen. Dit verwachten we in ieder geval te kunnen zeggen over de onderstaande inkoppertjes.

Toekomst van Social Media

Nog een aantal inkoppertjes voor 2023.

  • Twitter wordt weer populair! Het nieuwsmedium heeft weer aan terrein gewonnen in 2022. En Elon Musk heeft het kanaal overgenomen en overal waar hij zijn naam aan verbindt, lijkt in goud te veranderen. Al hebben een aantal bekende merken en personen (Dyson, Balenciaga en Gigi Hadid) om deze reden besloten het platform te verlaten.
  • Voice gaat doorgroeien want ook apps (discord, whatsapp, Instagram) maken steeds meer gebruik van voice
  • Wij mochten dit jaar al starten met TikTok advertenties en wij verwachten dat TikTok nog groter gaat worden. Het was natuurlijk groot feest met alle dansjes en muziekstukken tot aan 2020 en inmiddels is het platform niet weg te denken uit de App Store. Wij verwachten door de bredere uitrol van advertising en de uitgebreide marketingmogelijkheden dat TikTok in 2023 nog een groeispurt zal doormaken.
  • We verwachten geen maatschappelijke acceptatie van de echte social media app BeReal. Net als Clubhouse denken we dat dit een social app voor een te kleine niche is waardoor deze zich niet zal ontwikkelen in 2023.
  • De Metaverse wordt gemeengoed. Dit dachten we vorig jaar ook over AR en VR technologieën. Ietwat voorbarig als we terugkijken op 2022, maar zonder hoop geen leven.

Kijk jij net als ons ook zo uit naar alle ontwikkelingen 2023? En kun jij niet wachten om alle mogelijkheden te testen? Houd dan ons blog in de gaten, want wij zullen komend jaar nog meer informatie delen over de nieuwste ontwikkelingen.