Influencers, ze zijn er in allerlei soorten en maten. Wie is nou de juiste? Wanneer is het een goed idee om influencer marketing in te zetten? Waarom zou je een influencer willen gebruiken? Dit zijn enkele vragen die ons gesteld worden. Hieronder lees je wat je influencer marketing is, welke mogelijkheden er zijn en waarom je influencers zou moeten inzetten in je strategie.

Influencer Marketing: Wat is het eigenlijk?

Influencer marketing is het inzetten van invloedrijke personen om je doelgroep zo gericht mogelijk te bereiken. Niets nieuws! Hoor ik je zeggen. Dat klopt! We kennen influencer marketing eigenlijk al een hele tijd. Al jarenlang zien we bekende Nederlanders en wereldberoemde celebrities voorbijkomen in reclames waarin ze producten en merken aanprijzen. Maar met de komst van het internet en sociale media is het toepassen van influencer marketing een hele andere weg ingeslagen en zijn de mogelijkheden veel groter geworden.

Vroeger waren de influencers bekend van tv of radio, tegenwoordig kan iedereen een influencer zijn. Ze zijn er dan ook in alle soorten en maten! Van micro-influencer, met 5.000 volgers in de niche markt van belgische fietsen tot de ‘healthy & fit’ marco-influencers met meer dan 2 miljoen volgers op Instagram. De huidige influencers worden vaak als ‘echter en oprechter’ ervaren dan de bekende tv-persoonlijkheden. Ze staan dichterbij de consument en met name jongeren kunnen zich identificeren met een influencer. Hierdoor kunnen met name jongere doelgroepen middels influencer marketing effectief bereikt en beïnvloed worden.

Wanneer zet je influencer marketing in?

Er zijn een aantal zaken waar je rekening mee moet houden wanneer je influencer marketing inzet. Denk hierbij aan je doel, doelgroep en hetgeen wat je de doelgroep via de influencer wilt aanbieden. Influencer marketing is voornamelijk interessant om:

  • naamsbekendheid te genereren;
  • engagement te creëren;
  • zichtbaarheid bij de lancering van een nieuw product te verhogen;
  • je social media te promoten.

Naamsbekendheid genereren

Nieuwe of jonge generaties die nog geen grote klantenkring of follower base hebben, kunnen enorm veel baat hebben bij het inzetten van influencer marketing. Zij kunnen door het inzetten van een relevante influencer volgers krijgen en naamsbekendheid genereren door mensen te bereiken die de influencer volgen.

Engagement creëren

Doordat de influencers vaak dichter bij de eindconsument staan. Doordat de eindconsument de influencer als een bekende of wellicht zelfs als vriend ziet, is het veel gemakkelijk om als influencer het gesprek aan te gaan en engagement te creëren onder een relevante groep mensen.

Een nieuw product lanceren

Wanneer je als merk een nieuw product wil lanceren kan dit via vele kanalen. Maar wellicht raak je hiermee niet de juiste doelgroep. Influencer marketing daarentegen helpt juist om het product onder een specifieke doelgroep onder de aandacht te brengen.

Social Media promoten

Je kan als merk al naamsbekendheid genieten, maar je hebt net een nieuw Snapchat of Instagram account aangemaakt en je hebt nog niet zo veel volgers hier. Het inzetten van influencer marketing door bijvoorbeeld een takeover kan ertoe leiden dat je hier nieuwe relevant volgers gaat krijgen. Bij een takeover neemt een influencer je social media kanaal voor een bepaalde tijd over. Hierdoor zal deze vaak volgers van zijn of haar account meenemen naar jouw account.

Wanneer het heel duidelijk voor je is waar de doelgroep van je merk zich bevindt, kun je er ook voor kiezen om influencer marketing in te zetten om meer mensen je social media of juist je website te laten bezoeken. Wanneer je bijvoorbeeld wil dat mensen een product via Instagram of je website gaan kopen, kan de invloed van een influencer hierin bepalend zijn.

Punten van aandacht

Bezint eer ge begint. Voordat je start met het inzetten van influencer marketing zijn er nog een aantal punten die aandacht verdienen. Bedenk zo goed:

  • Wie je doelgroep is
  • Wat je doelstelling is
  • Wat je je doelgroep wil vertellen of aanbieden
  • Wie voor jou relevante influencers zijn
  • Welke relevante kanalen je wil inzetten

Samenvattend kunnen we stellen dat het inzetten van influencer marketing een effectieve manier kan zijn om specifieke doelgroepen te bereiken. Toch zijn er een aantal zaken waar je rekening mee moet houden en daar helpen we je graag mee!

Wil je meer inzicht in influencer marketing? Misschien wil je zelfs al een influencer inzetten in je volgende campagne? Neem dan eens contact op met Timothy. Hij legt je graag uit welke mogelijkheden er zijn. Mail Timothy: timothy@odiv.nl.