Wereldwijd gebruiken zo’n 2 miljard mensen Whatsapp. Nu weet ik niet wat voor high roller jij bent, maar ik vind dit een acceptabel aantal. Whatsapp is op elk soort device verkrijgbaar. Je buurman, kapper en oude vakantieliefde gebruiken het allemaal en de aantallen groeien elke dag. Ook in Nederland “appen” we wat af. Lees nu hoe je Whatsapp Business kan gebruiken voor jouw bedrijf.

WhatsApp voor bedrijven

Een telefoontje is tegenwoordig uit den boze. Whatsapp wint zelfs van onze oude vertrouwde deurbel. Sta je nu voor iemands deur dan stuur je een appje: “Yo sta voor je deur, doe even open.” Whatsappen is het nieuwe bellen en aangezien je contact opnemen zo laagdrempelig wilt houden voor jouw bedrijf is Whatsapp Business bijna vanzelfsprekend.

Whatsapp business profiel screenshots

Wat kan je met een Whatsapp bedrijfsprofiel?

Uiteraard zijn er meer functionaliteiten dan je hebt met een privé Whatsapp account. Deze zijn de belangrijkste:

  • Bedrijfsprofiel – Hier ben je in de gelegenheid de belangrijkste gegevens van je bedrijf te communiceren, namelijk een algemene beschrijving, e-mailadres, locatie, categorie en openingstijden.
  • Snelle antwoorden – Als jij ooit te maken heb gehad met klantcontact dan weet je dat je voornamelijk veel dezelfde vragen zal krijgt. Ook hier is over nagedacht. Je typt bijvoorbeeld: /bedankt en je vooraf ingestelde bedankje wordt verstuurd.
  • Automatische begroeting Hiermee verwelkom jij je nieuwe klanten automatisch. Dit komt echter niet heel laagdrempelig over, maar meer alsof je met een robot spreekt. Dus deze functie zou ik lekker overslaan.
  • Afwezigheidsbericht – Je kan niet 24/7 klaar staan voor je klanten en hier is over nagedacht. Een afwezigheidsbericht wordt verstuurd wanneer jij offline bent zodat je klant weet wat die kan verwachten.
  • Chats vastpinnen – Zet je belangrijke gesprekken vast bovenaan zodat ze niet verloren gaan in je oceaan van gesprekken.
  • Labels – Organiseer chats en klanten
  • Catalogus – Voeg al je producten hier in toe zodat je deze makkelijk naar je klanten kan versturen en jij je telefoon niet vol hebt staan met 1.001 verschillende productfoto’s. Plus zo ontwijk je ook het gevaar om per ongeluk die beschamende familiefoto met je klant te delen.
  • Korte link – Stuur deze korte URL of QR code naar je klant(of verwerk hem in andere communicatie) om direct met elkaar in contact te komen.
  • Verified account* – Er zitten veel boeven op Whatsapp. Daarom is er een verificatie methode waarmee je aan je klant kan laten weten dat je bent wie je bent. *Deze optie is alleen beschikbaar via de API koppeling.
  • Bericht-statistieken – Hier is te zien hoeveel berichten succesvol zijn verzonden, afgeleverd en gelezen. En met de API variant kan je alle statistieken er uit halen die je hartje begeert.


Mooi voorbeeld hoe Hollands trots KPN dit heeft toegepast.


Whatsapp Business alleen voor MKB?

Whatsapp Business is ook zeker interessant voor MKB plus. Dus de big boys mogen ook zeker mee kletsen op Whatsapp. Dit zit echter wel in zijn eigen klasse en is dan ook een API koppeling voor nodig. Dit is iets minder simpel om te implementeren maar daar krijg je veel meer opties voor terug.

Een korte samenvatting van deze opties zijn:

  • Geschikt voor grootzakelijk
  • Integratie met eigen systemen
  • Geverifieerd profiel
  • Verzend notificaties in bulk
  • Gebruik je eigen CRM
  • Automatisering (bouw bijvoorbeeld je eigen chatbot)
  • Toegang voor meerdere gebruikers
  • Eerste 24 uur is reageren gratis, daarna rekent Whatsapp een prijs per bericht

Twijfel je of Whatsapp Business onderdeel moet zijn van jouw marketing strategie of zou je graag hulp krijgen bij het opzetten van een bedrijfsprofiel? Bij ODIV staan we voor je klaar! Mailen kan naar jouw@odiv.nl Mail je ons diep in de nacht en krijg je geen geautomatiseerd berichtje? Dat klopt, dat is express 😉