Website optimalisatie

Met website optimalisatie proberen we de gebruikerservaring te verbeteren, met als doel het conversieratio van je website te doen stijgen. Dit betekent dat je meer waarde kan halen uit de mensen die je website bezoeken. Hierdoor zul je uit je huidige marketingactiviteiten meer waarde/omzet/leads kunnen halen. We doen dit op basis van onderzoek uit zowel kwantitatieve als kwalitatieve data. Zo kun je bewuste keuzes maken op basis van cijfers in plaats van onderbuik gevoel.

Marketeer Soraya aan het werken

Waarom is website optimalisatie belangrijk?

Marketing is een van de belangrijke manieren voor bedrijven om aan extra omzet te komen en te kunnen groeien. Je bent continu bezig met het evalueren van manieren om meer mensen jouw product of dienst onder de aandacht te brengen. Dat kan via verschillende kanalen, waaronder je website. Daar heb je zelf de meeste invloed op en de website moet ook goed werken om de gebruiker een prettige ervaring te bieden rondom jouw merk. Daarom houden wij ons ook altijd bezig met manieren om de gebruikerservaring op de website te verbeteren, omdat we zien dat het conversieratio daardoor verbeterd kan worden, en je meer uit je huidige marketingkanalen zal halen.

1. Meer omzet of leads

Als er bepaalde pijnpunten zijn op de website, of problemen in het betaalproces, dan kan dat enkele kopers kosten. Door dit soort gebruiksproblemen op te lossen zul je zien dat het voor mensen gemakkelijker wordt om door de website of webshop te navigeren. Dit zal er ook voor zorgen dat meer mensen overgaan tot aankoop of contactmoment. Een betere gebruikerservaring zal dus leiden tot meer conversies in de vorm van omzet of leads.

2. Betere prestaties marketingkanalen

Door jouw landingspagina’s beter aan te laten sluiten bij de verwachtingen van je doelgroep, zullen de kwaliteitsscores van je advertenties omhoog gaan. Dit zorgt ervoor dat je gemiddeld gezien minder middelen nodig hebt om mensen naar jouw landingspagina te sturen. Hierdoor zal je zien dat je kosten per websitebezoeker zullen dalen. Hetzelfde geldt voor je organische posities in Google: als de bezoeker een prettige tijd op je website heeft, dan zal jouw website sneller omhoog komen in Google.

3. Meer kennis

Door goede analyses te draaien zal je beter weten wie je ideale doelgroep is en krijg je meer inspiratie voor je marketingactiviteiten. Wanneer je met website optimalisatie aan de slag gaat zul je namelijk meer te weten komen over call to actions die beter werken, bepaalde doelen of paden zullen die bewandeld worden en wellicht presteren bepaalde segmenten uit je doelgroep wel beter dan andere.

Doel van website optimalisatie

Kortom, wij doen structureel onderzoek naar de website bezoekers om drie redenen:

  • meer omzet
  • minder kosten
  • en meer kennis

Hoe werkt website optimalisatie?

De gebruikerservaring optimaliseren kan je op verschillende manieren doen. Er zijn een aantal assen om mee rekening te houden:

Volume

Wanneer je meer bezoekers op je website hebt, dan heb je meer data, en daarmee ook meer informatie om mogelijke pijnpunten te vinden. Als je een startende onderneming bent met weinig bezoekers op je website, dan proberen we op basis van kwalitatieve data en ervaring de website te verbeteren.

Doelstelling

Elke website heeft een primair doel, hetzij omzet genereren, hetzij leads binnenhalen, hetzij sign-ups realiseren. Voor de verschillende doelen maken we gebruik van verschillende analyses. Bij een e-commerce bedrijf zullen we veel analyses doen naar de drop-off door de funnel heen (van homepage naar bedankpagina), om te kijken waar men afhaakt en hoe we dat kunnen verbeteren. Wanneer we leadgeneratie doen voor een bedrijf, kijken we juist vaker naar de markt, de concurrenten en de conversiepunten die we aanbieden.

Dus, we kijken naar de hoeveelheid websiteverkeer en de doelstelling van het bedrijf om te bepalen hoe we het beste de gebruikerservaring kunnen optimaliseren. Hiervoor gebruiken we verschillende methodologieën:

Lead gen forms en matched audiences linkedin

Wat voor onderzoek doen we?

Analytics

Een analyticstool, zoals Simple Analytics of Google Analytics gebruiken we om kwantitatieve gegevens van de bezoekers binnen te krijgen.

AB-testing

Als er voldoende data beschikbaar is, kunnen we 50/50 split-tests draaien op de bezoekers om te kijken wat de impact is van een wijziging.

Heatmaps

Met tools zoals Clarity en Hotjar kunnen we zien hoever men scrollt op een pagina en welke knoppen er aangeklikt worden.

Klantinterviews

Als er weinig bezoekers op de website zijn, dan vallen we terug op meer kwalitatieve data, waaronder klantinterviews. Door goede open vragen te stellen, kunnen we veel leren van de overwegingen van onze doelgroep.

Surveys

Door middel van surveytools kunnen we bezoekersinformatie achterhalen, wat mist men op de site of op een pagina, wat is de reden dat iemand afhaakt etc.

Concurrentieonderzoek

We gebruiken tools zoals Hexowatch en Visualping om concurrentie in de gaten te houden, Ghostery om te zien welke trackers en tools onze concurrenten gebruiken en andere tools om hun advertenties te tracken. Lees hier meer over hoe we concurrentieonderzoek doen.

Marktonderzoek

Met Google Alerts, Financieele Dagblad en Google Scholar zijn we in staat om veel informatie te kunnen analyseren over een bepaalde markt, zodat we in staat zijn om een unieke propositie te definiëren.

Voordelen van website optimalisatie voor bedrijven

Website optimalisatie heeft een aantal grote voordelen voor bedrijven. Allereerst zul je gaan zorgen voor een beter conversieratio van de website. Dit betekent dat je dus meer waarde gaat genereren uit hetzelfde. Een voordeel is dat je dit gaat doen op basis van data in plaats van op onderbuikgevoelens. Je kan namelijk door goed te luisteren naar je doelgroep, zowel kwantitatief als kwalitatief, veel betere informatie verzamelen en hierdoor kun je betere strategische keuzes maken.

Hoe weet ik of website optimalisatie iets voor mijn bedrijf kan betekenen?

Werken aan de gebruikerservaring van je website loont altijd. Alleen in welke mate hangt af van je omzet, je bezoekersaantallen, je branche en doelstelling. Er zijn tools en methodieken die je amper tijd en geld kosten en er zijn hele afdelingen bij sommige corporates bezig hiermee. Je kan het dus zo groot en klein maken als je zelf wil.

Wij werken met alle plezier voor:

Hoe begin je met website optimalisatie?

Je kunt een aantal stappen nemen, zodat je zelf een goede start kunt maken:

Track alle interacties

Stap 1

Je wil zoveel mogelijk kwantitatieve data hebben, want dat is betrouwbare objectieve data. Dus begin met het installeren van een analyticstool op je website, en een tool als Hotjar of Clarity voor wat extra informatie. Zorg ervoor dat alle belangrijke interacties op je website meetbaar zijn, regel een UTM cheatsheet, zodat alles netjes getagd wordt en stel je analyticstool goed in, zodat je juiste dashboards krijgt.

Monitor online info

Stap 2

Zorg ervoor dat je op een reguliere basis zo veel mogelijk informatie binnenkrijgt. Denk aan Google Alerts instellen, volg de social media profielen van concurrentie, schrijf je in voor nieuwsbrieven en bladen, stel via een tool zoals GA Insights alerts in voor als er iets mis gaat op de website etc. Op deze manier blijf je voorop lopen en heb je gelijk door als er iets in jouw bedrijf of markt verandert.

Draai specifieke analyses

Stap 3

Wellicht ben je benieuwd naar de B2B-flow, of waar in de checkout men afhaakt. Of wellicht ben je benieuwd naar welke partijen jouw doelgroep vergelijkt voordat ze contact opnemen met jou. Nu alles staat, komen de verdiepende analyses om meer kennis op te doen over je doelgroep.

Optimaliseer en itereer

Stap 4

Vervolgens kan je aanpassingen gaan doen aan de gebruikerservaring, en de impact van deze aanpassingen analyseren. Dit kan middels een 0/1-test of A/B-test, zodat je goed de impact van jouw wijzigingen kunt bekijken en er op deze manier weer van kan leren.

Waarom website optimalisatie uitbesteden?

We zien twee redenen waarom het fijn is om website optimalisatie uit te besteden:

  1. Tijd: Het lastige aan website optimalisatie is dat je echt een groot bedrijf met een flink marketingbudget moet zijn, wil je hiervoor iemand fulltime aannemen. Daarom is het vaak iets waar een marketing & communicatiemedewerker te weinig tijd voor heeft om het goed uit te voeren.
  2. Kennis: deze marketing & communicatiemedewerker is vaak niet in staat om de technisch vrij complexe tools en analyses die in dit artikel beschreven staan uit te voeren.

Maar soms zien we bedrijven waar iemand zit die het heel interessant vindt om zelf website optimalisatie op te pakken. Juist dit enthousiasme is nodig om het goed te doen en in dat geval nemen wij vaak een soort ‘mentor’-rol op ons, waarbij we voor deze intrinsiek gemotiveerde persoon een sparringpartner vormen.

Wat is een website optimalisatie bureau?

Een website optimalisatie bureau helpt met het verbeteren van de gebruikerservaring op de website. Dit doe je om ook meer kennis, leads, conversies en omzet uit de website te halen.

Wat kan ODIV voor jou betekenen?

We kunnen je helpen om meer impact te maken met je website. We zorgen ervoor dat je meer kennis over je doelgroep en markt krijgt. Daarnaast kunnen wij er ook voor zorgen dat jouw collega opgeleid wordt om zelf hiermee aan de slag te gaan.

Geïnteresseerd in website optimalisatie? Of op zoek naar een bureau om jouw website te laten optimaliseren?

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Team Data & Email

Soraya Hartogs

Website Specialist

Joost Fromberg

Managing Director