Google Shopping
Google is de ideale plek om veel aandacht te genereren voor je product. Je kunt er eigenlijk niet meer omheen, want de shopping resultaten staan zelfs boven de normale zoekresultaten. Én het wordt iedere dag door miljoenen mensen gebruikt.
Een goed presterende shopping campagne opzetten vergt specialistische kennis. Vanuit onze expertise helpen we bij ODIV verschillende klanten mee om zo het optimale uit advertentiebudgetten te halen.

Wat is Google Shopping?
Dit is de product feed die naar boven komt als je een zoekopdracht intypt in Google. Hierbij zie je een product, inclusief afbeelding, prijs, eventuele verzendkosten, reviews en aanbieder.
Google toont automatisch de producten die het beste matchen met jouw zoekterm. Deze uitgelichte resultaten zijn bij veel zoekopdrachten meteen zichtbaar, maar je kunt onder de zoekbalk van Google ook naar het onderdeel ‘shopping’ gaan. Hier zie je nog meer resultaten. Ook heb je onder dit tabblad verschillende zoekfilters om producten te vergelijken. Eigenlijk is het dus net een vergelijkingssite.

Hoe werkt Google Shopping?
Bij het gebruiken van shopping in Google kun je kiezen tussen advertenties en gratis zoekresultaten. Het verschil tussen deze twee is dat je bij de gratis optie alleen vindbaar bent onder het tabblad ‘shopping’, terwijl je bij advertenties ook vindbaar bent in de SERP (Search Engine Result Pages). Hierdoor is de kans een stuk groter dat je product gevonden wordt.
Voor beide opties begin je met het plaatsen van een shopping feed in het Google Merchant Center (GMC). Deze product feed moet optimaal zijn, omdat dit je helpt zoveel mogelijk clicks te krijgen voor een zo laag mogelijke prijs (Cost per Click). Zo wil je bijvoorbeeld titels die de lading dekken en een prijs die goed in verhouding staat tot concurrenten. Wij maken gebruik van Channable voor een goede en actuele product feed.
Hierna koppel je het Merchant Center aan je Google Ads account, of ga je voor de gratis optie.
Hoe zet je een Google Ads Campagne op?
Met Google Ads kun je een shopping campagne opzetten. Hierbij is een juiste, overzichtelijke campagnestructuur cruciaal. Dit helpt je namelijk om in een later stadium je campagnes te optimaliseren. Zo kun je je producten groeperen op merk, productcategorie, kleur en maat. Zorg dat je geen onderdelen mist, en probeer hierbij in de schoenen van de consument te staan. Waar gaat je doelgroep naar op zoek in Google? En waarom klikken ze op jouw product?
Als je tevreden bent, laat je de campagne draaien. In dit stadium begint de optimalisatie. Je wil er continu voor zorgen dat je product feed en de advertentie zelf er goed bijstaan, om zo het optimale uit de advertentie te halen. Zie je bijvoorbeeld dat vooral groene sneakers goed verkocht worden? Dan kun je het bedrag in de advertentie hiervoor opschalen, terwijl je het voor minder presterende sneakers weer afschaalt. Check ook altijd even of je producten bij de juiste zoekopdrachten getoond worden.

Tips voor Google Shopping
- Zorg voor een complete advertentie. Zo krijgt de consument al een duidelijk beeld van jouw product, waardoor een klik meer waard is.
- Voeg reviews toe. Positieve reviews kunnen net de drempel zijn om voor jou te kiezen in plaats van voor de concurrent.
- Zorg voor gratis verzending. Verkoopt je concurrent het product voor dezelfde prijs, maar dan met verzendkosten? Dan zal een consument sneller voor jou kiezen.
- Check de prijs van je concurrenten. Een consument gaat niet graag voor de duurdere optie. Zorg daarom voor een aantrekkelijke prijs, en houd tijdens de optimalisatie prijsveranderingen in de gaten.
De voordelen
Met Google Shopping kun je meer doelgerichte bezoekers met koopintentie naar je website halen. En dat wil je! Je advertentie wordt namelijk getoond aan mensen die al gericht naar een product aan het zoeken zijn. Een consument die ‘sneakers Nike’ intypt op Google is een potentiële klant waaraan je zeker Nike sneakers wil tonen. Dit maakt Google een van de meest conversiegerichte manieren om te adverteren.
Daarbij staan de resultaten in de SERP bovenaan, waardoor jouw advertentie het eerste is dat iemand ziet bij het zoeken. Én: het product zelf is meteen zichtbaar, terwijl bij reguliere Google advertenties alleen tekst getoond wordt.

Waarom Google Shopping uitbesteden?
Adverteren in Google Shopping is een vak apart. Om het optimale uit je shopping campagnes te halen, is specialistische kennis cruciaal. Hoe richt je bijvoorbeeld een product feed in? En hoe analyseer en optimaliseer je de campagne? Het uitbesteden van je shopping campagnes aan een ervaren bureau zoals ODIV betaalt zich terug. De Cost Per Click (CPC) gaat hierdoor namelijk flink omlaag. Verder geeft dit je rust: jij kunt effectief aan je bedrijf werken, terwijl het advertentiebudget optimaal besteed wordt.