Er is een nieuwe manier van adverteren met Google Ads genaamd de Hagakure Methode.

In tegenstelling tot andere bekende methodes (zoals SKAGs of de alpha-beta structuur), wordt deze methode door Google zelf aanbevolen.

In dit artikel leggen we uit wat de Hagakure Methode precies is, en of je deze moet gaan toepassen op je Google Ads campagnes.

Wat is de Hagakure methode?

De Hagakure methode is een nieuwe manier van adverteren in Google Ads waarbij je gebruikt maakt van het machine learning algoritme van Google. Hierbij gebruik je onder andere slimme biedstrategieën zoals Doel-CPA of Doel-ROAS en dynamische zoekadvertenties (DSA).

Deze nieuwe methode speelt in op twee belangrijke trends die we zien binnen Google.

De eerste trend is dat mensen door de jaren heen steeds specifiekere zoekopdrachten zijn gaan doen in Google. In plaats van te zoeken naar ‘koffiezetapparaat’ zoekt men nu steeds vaker op iets veel specifiekers als ‘rood Nespresso apparaat met melkopschuimer’.

Volgens Google zijn ongeveer 15% van alle zoekopdrachten compleet nieuw. Voor het adverteren met Google Ads betekent dat dat je niet langer alle relevante zoekopdrachten kunt afvangen door alleen exacte zoekwoorden te targeten.

De tweede trend is de de machine learning algoritmes van Google steeds beter worden. Met voldoende data is het systeem van Google daarom steeds beter in staat voor elke zoekopdracht het juiste CPC-bod te bepalen.

Google heeft namelijk veel meer informatie over zoekers om te bepalen of iemand een hoge kans op conversie heeft.

slim bieden door Google

Zo kan Google het bod aanpassen op alle factoren aan de rechterkant van de afbeelding. Als je handmatig bieden gebruikt in Google Ads heb je invloed op een veel beperktere set aan factoren.

Wanneer gebruik je de Hagakure methode?

Voor we de diepte in gaan over het toepassen van deze methode is het belangrijk om eerst de vereisten hiervoor te kennen. De Hagakure methode is namelijk vooral interessant voor grotere adverteerders.

Concreet is het verstandig om de Hagakure methode te proberen als je voldoet aan deze eisen:

  1. Je hebt voldoende conversies voor een slimme biedstrategie. Minimaal 15 conversies in de afgelopen 30 dagen, maar bij voorkeur 30 of meer.
  2. Gebruik het data-driven attributiemodel voor je conversies. Hiervoor moet een conversie minimaal 300 keer in 30 dagen worden behaald.
  3. Je kunt voldoende volume naar je landingspagina’s sturen. Er wordt aanbevolen dat je met elke landingsgpagina minstens 3000 vertoningen per week behaald

Je moet dus een relatief groot Google Ads account hebben waarmee je veel verkeer genereert voordat Hagakure interessant wordt. Hoe meer data je de algoritmes van Google geeft, hoe groter de kans van slagen wordt.

Hoe past ik de Hagakure methode toe?

Kies een biedstrategie

De eerste stap is om een slimme biedstrategie te kiezen die bij je doelstellingen past:

  1. Conversies maximaliseren: je wil zoveel mogelijk conversies uit je budget halen
  2. Doel-CPA: je wil zoveel mogelijk conversies tegen een bepaalde kosten per conversie (CPA)
  3. Conversiewaarde maximaliseren: je wil zoveel mogelijk omzet uit je budget halen
  4. Doel-ROAS: je wil zoveel mogelijk omzet tegen bepaalde kosten

Optie 1 en 2 zijn met name interessant voor leadgeneratie. De laatste twee opties zijn voor ecommerce weer interessant.

Het algoritme zal vervolgens gaan bepalen waar en hoe je advertenties getoond worden om de doelstelling te behalen.

Maak je campagne

De Hagakure methode gaat uit van maximaal 5 verschillende campagnes in je account. Hiervoor is het aan te raden de campagnes te basseren op je product- of dienstcategorieën. Als je dus schoenen en tassen verkoopt, maar je voor beide 1 campagne aan.

Vervolgens maak je per landingspagina twee advertentiegroepen aan:

  1. Een advertentiegroep met brede zoekwoorden
  2. Een dynamische advertentiegroep voor die landingspagina

In de eerste advertentiegroep geef je Google de vrijheid om voor veel meer zoekopdrachten jouw advertenties te tonen, zolang ze maar een kans op conversie hebben. Naarmate je campagne loopt zal het algoritme met steeds betere zoekopdrachten komen wordt je doelstelling eerder behaald.

In de tweede advertentiegroep geef je alleen je landingspagina-URL als input aan Google. Vervolgens gaat het algoritme je advertenties vertonen voor de zoekopdrachten die je in de eerste advertentiegroep hebt gemist. Dit is met name geschikt voor het afvangen van die 15% nieuwe zoekopdrachten die in Google gedaan worden maar die wel relevant zijn.

Voeg vervolgens per advertentiegroep twee Expanded Text Ads en één Responsive Search Ad toe. Voeg verder zoveel mogelijk relevante doelgroepen als observatie toe aan de campagne. Op deze manier geeft je Google zoveel mogelijk opties voor advertentieteksten en signalen om het bod op aan te passen.

Resultaten eigen test

Zelf testen we de Hagakure methode ook voor één van onze klanten. Helaas hadden we hier niet de beschikking over het data driven attributiemodel. Daarnaast hebben we ook nog niet getest met een dynamische advertentiegroep en hebben we alleen de best presterende zoekwoorden uit onze reguliere campagnes breed ingezet.

Deze afgeslankte vorm van de Hagakure methode presteert desondanks boven verwachting. In onze reguliere campagne halen we een CPA van 315 euro. De Hagakure campagne behaalt in dezelfde een CPA van 437 euro.

Dit zijn nog geen significante resultaten maar het is positief om te zien dat deze methode aanvullende conversies genereert die we met de regulier campagne niet zouden halen.

Conclusie

Probeer de Hagakure methode uit als:

  • Je minstens 15-30 conversies behaalt per 30 dagen, hoe meer hoe beter
  • Je voldoende extra budget beschikbaar hebt om mee te testen
  • Je bereid bent de controle uit handen te geven aan Google voor extra aanvullende conversies

Gebruik de Hagakure methode niet als:

  • Je onder de 15-30 conversies per 30 dagen zit
  • Je een beperkt budget hebt waarbij iedere euro direct iets moet opleveren
  • Je zoveel mogelijk controle wil houden over je zoekwoorden en advertenties