Ik wil vrijblijvend contact opnemen met ODIV specialisten!

Waarom is zoekwoorden onderzoek belangrijk?

Of je nu een product of dienst aanbiedt op je website, een blog bijhoudt over je favoriete hobby, of andersoortige informatie deelt met mensen die daar baat bij hebben: je wil dat mensen je website bezoeken. Een zoekwoorden onderzoek en zoekwoord analyse is daarom belangrijk. Het geeft je inzicht in de zoekopdrachten die mensen gebruiken in hun zoektocht naar informatie.

Door dat te begrijpen, kan je daar op inspelen met je website. Zo wordt je website niet alleen zichtbaarder, maar spreek je ook veel beter je doelgroep aan. Het verkeer dat op je website komt, sluit dan veel beter aan bij wat je aanbiedt. Zij hebben namelijk al een duidelijke intentie laten zien om specifieke informatie te vergaren of een dienst af te nemen. Veel efficiënter dan gewoon maar wat doen dus.

Geschikt voor welke kanalen?

Een zoekwoordenonderzoek kan je op twee manieren toepassen: op de lange of de korte termijn. Daarvoor gebruik je twee verschillende strategieën, namelijk SEA en SEO.

SEA staat voor Search Engine Advertising en is het meest geschikt als je op korte termijn resultaten wil zien. Tegen betaling laten zoekmachines zoals Bing en Google jouw advertentie zien, waardoor er binnen korte termijn relevante bezoekers op je website komen.

SEO staat voor Search Engine Optimization, en is een meer duurzame, lange termijn strategie. Hierbij maak je geen kosten om advertenties te laten zien, maar zorg je ervoor dat de pagina’s op je website op een organische wijze hoog in de zoekresultaten van zoekmachines terechtkomen. Dit proces duurt langer, maar brengt geen extra kosten met zich mee.

Een combinatie van deze twee kanalen is aan te raden, omdat deze elkaar aanvullen. Verschillende zoektermen bevinden zich namelijk op verschillende fases in de marketing funnel. Zo zien SEO zoekwoorden er anders uit dan SEA zoekwoorden.

De verschillen tussen kanalen

SEA

  • Resultaatgericht: Een SEA zoekwoorden onderzoek richt zich doorgaans op zoekwoorden met een hoge koopintentie. Aangezien je gaat betalen voor elke klik wil je natuurlijk wel dat de bezoekers die hierdoor naar je website komen een grote kans hebben om te converteren. Bijvoorbeeld; je verkoopt ijsjes. In dit geval ga je geen mensen targeten die zoeken naar: “hoe maak je ijsjes”. Aangezien je doelgericht te werk wilt gaan zul je mensen targeten die zo zoeken: “ijsjes kopen”.
  • Kosten berekenen: SEA is een “pay per click” kanaal. Dit betekent dat je van tevoren ook rekening moet houden met wat je wil en kan investeren. Jouw zoekwoord analyse helpt je hierbij. Alle tools die je kan gebruiken voor zo’n onderzoek geven namelijk aan hoe duur de zoekwoorden ongeveer zijn. Met deze data kun jij (op basis van benchmarks of jouw eigen historische data) berekenen hoeveel het ongeveer zal gaan kosten om te adverteren op elk onderwerp. Dit geeft je dan ook de mogelijkheid om strategische keuzes te maken in de onderwerpen om op te adverteren.

SEO

  • Longtail zoekwoorden: Een SEO zoekwoorden onderzoek richt zich over het algemeen op zoekwoorden met een lagere koopintentie. Je betaalt niet per klik, waardoor je de long game kan spelen. Met SEO kan je wél inzetten op zoektermen als “hoe maak je ijsjes”, omdat het doel vooral is om mensen op je website te krijgen. Zo raken de bezoekers bekend met je website en je merk, ontstaat er herkenning, en komen ze mogelijk op een later moment nog terug voor een conversie.
  • Duurzaam: Bij SEO duurt het vaak langer tot mensen overgaan op conversie vanwege die initiële lagere koopintentie. De klantreis duurt langer, maar dat maakt de relatie met een bezoeker des te duurzamer. Voordat ze overgaan op conversie hebben ze immers goed nagedacht over de aankoop die ze doen. Als de aankoop bevalt, is de kans ook groter dat ze terugkomen voor meer van je product of dienst.

Hoe werkt een zoekwoordenonderzoek?

SEA

  1. Een SEA zoekwoordonderzoek start je altijd met een inventarisatie van de diensten of producten die jouw bedrijf aanbiedt.
  2. Nadat je jouw diensten en/of producten op een rijtje hebt, ga je per onderwerp op zoek naar relevante zoektermen.
    1. Hiervoor zijn verschillende tools te gebruiken zoals Ahrefs, SE ranking en nog veel meer.
    2. Google Ads heeft hier ook een eigen tool voor die zich hier uitstekend voor leent. De Google Ads zoekwoordplanner vind je in jouw Google Ads account onder Tools -> Zoekwoordplanner
  3. Voer in de door jou gekozen tool nu een aantal zoektermen in die jij vindt passen bij jouw product of dienst. De tool zal van deze zoekwoorden en van andere gerelateerde zoekwoorden laten zien hoeveel zoekvolume hierop is en wat de kosten per klik ongeveer zullen zijn als je hierop zou gaan adverteren.
    1. Let op! Dit is altijd een indicatie en kan in de werkelijkheid een stuk hoger of lager zijn.
    2. Probeer te allen tijde na te denken over wat de intentie achter een zoekterm is. Met SEA wil je doorgaans alleen adverteren op zoekwoorden die je direct iets kunnen gaan opleveren. Dus blijf weg van de mensen die graag willen weten hoe ze zelf hun ijsjes maken.
  4. Nadat je alle relevante zoekwoorden hebt geselecteerd is het tijd om deze te uploaden naar een Excel bestand of Google spreadsheet.
  5. Categoriseer in de spreadsheet hierna de zoekwoorden per onderwerp. Op basis van benchmarks kun je berekenen hoeveel klikken, kosten en conversies je uit deze campagne kan verwachten.
  6. Nu je dit volledig hebt uitgewerkt ben je helemaal klaar om jouw nieuwe campagne op te gaan zetten!

SEO
Voor het vinden van goede SEO zoekwoorden begin je bij Ahrefs, SE ranking, of een vergelijkbare tool. Begin met een onderwerp, product of dienst als je startpunt. Vanaf daar denk je verder over gerelateerde onderwerpen. Deze tools denken met je mee en komen ook met ideeën die hierbij kunnen aansluiten. Blijf kritisch hierin en neem niet alles domweg over.

Wanneer je je lijst met zoektermen hebt, voer je die in je gekozen tool in. Bij Ahrefs komen hier per zoekopdracht een aantal metrics uit. Degene die interessant zijn met betrekking tot SEO zoekwoorden zijn het zoekvolume per maand en de keyword difficulty. De keyword difficulty is een getal op een schaal van 0-100. Dit geeft een indicatie hoe moeilijk het is om organisch – dus met SEO – op deze zoekterm goed te scoren binnen de zoekresultaten. Het geeft geen antwoord op de vraag ‘Welke zoekwoorden gebruikt mijn concurrent?’ maar wel een idee van ‘hoeveel anderen spelen in op dit zoekwoord?’.

Op basis hiervan stel je een lijst van zoekopdrachten op waar je op in gaat spelen met je pagina’s. Een belangrijk punt om te onthouden bij online marketing, is dat de markt altijd in beweging is. Daarom is ons advies om bovenstaande stappenplannen ten minste 2 keer per jaar te herhalen om zeker te weten dat er geen gaten zijn ontstaan in jouw online strategie.

Hoe weet ik of zoekwoord onderzoek iets voor mijn bedrijf kan betekenen?

Als je SEA en SEO als marketingkanalen in wil zetten, dan moet een zoekwoord analyse je startpunt zijn. Het is de ultieme basis van je strategie, die de richting bepaalt die je verder neemt in je keuze van marketingkanalen. Het geeft je een beter beeld, niet alleen van de hoognodige en potentiële investeringen, maar ook van de langetermijnstrategie die je inzet. Zo vaar je succesvol naar die stip op de horizon.

Waarom een zoekwoorden onderzoek uitbesteden?

Aan de hand van dit stappenplan kan iedereen komen tot een lijst met relevante zoekopdrachten. Het is echter de kunst om de data die je verzamelt op zo’n manier in te zetten dat je er het meeste uithaalt. In andere woorden: data interpreteren en structureren tot jouw online marketing strategie.

Wanneer je kiest om een zoekwoorden onderzoek te laten doen, krijg je een totaalpakket aan resultaten: een lijst met relevante termen, inclusief analyse, interpretatie en strategie.

Voorbeeld van een SEO zoekwoordenonderzoek voor black friday

Wat kan ODIV voor jou betekenen?

Odiv is jouw senior marketing collega en gaat verder dan alleen een zoekwoordenonderzoek voor je uitvoeren. De SEA en SEO zoekwoordenonderzoeken kunnen door ons worden gebruikt om jouw online marketing strategie te definiëren, kansen te identificeren en te zorgen dat de online focus op de juiste plekken komt te liggen. Jouw zoekwoorden onderzoek uitbesteden bij ODIV betekent dat jouw online marketing op professionele wijze wordt uitgedacht zodat jouw bedrijf ook succesvol, betaald en onbetaald, online vindbaarheid kan genereren.

Geïnteresseerd in het uitbesteden van zoekwoorden onderzoek? Of heb je een vraag voor onze search specialisten?

Recente blogs vanuit team Search!

  • 8 januari 2025

    De 16 Beste Google Ads Tips Voor 2025

    Een nieuw jaar is een mooi moment om eens flink de bezem te halen door je Google Ads account. Daarom delen we in dit artikel onze 16 beste Google Ads tips voor 2025.
    Lees verder
    Lees meer over
  • 17 december 2024

    SEA Trends 2025: Ontdek toekomstige innovaties

    Dagelijks zijn we bezig met Google en Microsoft ads. Maar het is ook goed om af en toe uit te zoomen; want wat zien we als SEA bureau allemaal gebeuren? […]
    Lees verder
    Lees meer over
  • 6 december 2024

    Automatisering in online marketing

    Automatisering in online marketing zorgt voor steeds minder controle. Maar je mag niet gemakzuchtig worden, want als digitaal marketing bureau is het bijna vereist dat je flexibel bent en je […]
    Lees verder
    Lees meer over
  • 21 november 2024

    Adworld Experience Bologna 2024

    Vorige maand waren we met team SEA in Bologna voor Adworld Experience Bologna 2024. Het grootste Pay Per Click & Conversion Rate Optimization event van Europa. Ruben, Daan en Frederique […]
    Lees verder
    Lees meer over
  • 8 oktober 2024

    Lokale vindbaarheid verbeteren? Ga aan de slag met deze tips!

    Voor veel bedrijven is het heel belangrijk om goed gevonden te worden door klanten uit de buurt. Of dit nu klanten uit dezelfde plaats, regio of provincie zijn, je wilt […]
    Lees verder
    Lees meer over
  • 24 september 2024

    Black Friday SEA: Hoe je je campagnes optimaliseert voor maximale omzet

    Black Friday en kerst zijn voor veel ecommerce partijen de belangrijkste tijd van het jaar. In dit artikel nemen we, een ecommerce bureau, je mee in hoe je: De maximale […]
    Lees verder
    Lees meer over
  • Figuratieve illustratie voor SEO black friday
    18 september 2024

    Beste SEO tips voor Black Friday: Optimaliseer je website voor maximale verkopen

    Waar Black Friday in de VS de officiële start van het Christmas Shopping Season is geworden, blijft Europa niet achter. In een digitale wereld waar afstand niets meer betekent, kan […]
    Lees verder
    Lees meer over
  • 6 augustus 2024

    ODIV’s Proeflab: Hoe bepaal je welke landingspagina je gebruikt voor jouw branded campagne?

    In deze editie van ODIV’s Proeflab hebben we ons gefocust op: branded campagnes in Google Ads. We krijgen vaak de vraag of het zinnig is om op je eigen bedrijfsnaam […]
    Lees verder
    Lees meer over
  • Wat is de impact van Social Engine Optimization
    20 juni 2024

    Social Engine Optimization

    Zijn je keuzes voor zoekmachinemarketing anders dan voor social media marketing? Of begint alles een beetje op elkaar te lijken? Komt dat nou door de platformen zelf of komt dat […]
    Lees verder
    Lees meer over

Veelgestelde vragen over zoekwoorden onderzoek

  • Wat is zoekwoorden onderzoek?

    Een zoekwoordenonderzoek is een traject waarbij alle relevante zoekwoorden voor jouw bedrijf worden geïdentificeerd.

  • Hoe doe je het zoekwoorden onderzoek?

    Een zoekwoordenonderzoek kan het beste uitgevoerd worden door middel van specifieke online marketing tools zoals AHrefs en SERanking. Google biedt binnen Google Ads ook een gratis tool. De zoekwoordplanner vind je Tools -> Zoekwoordplanner.

  • Waarom doe je een zoekwoorden onderzoek?

    Een zoekwoordenonderzoek vormt de basis van jouw online marketing strategie. Door inzicht te verkrijgen in het zoekgedrag van jouw doelgroep kan jij het beste bepalen waar je jouw online werkzaamheden het beste kan toepassen.

  • Hoe lang duurt het zoekwoorden onderzoek?

    Dat verschilt. Doe je het zelf of besteedt je het uit? Professionele online marketeers kunnen een groot zoekwoordenonderzoek uitvoeren binnen 60 minuten. Heb je hier alleen geen ervaring mee dan kan het zo maar eens een stuk langer duren.

  • Hoe vaak doe je een zoekwoorden onderzoek?

    Wij adviseren een zoekwoordenonderzoek minimaal 2 keer per jaar te herhalen. Markten veranderen continu en door het onderzoek te herhalen voorkom je gaten in jouw online marketingstrategie en hou je een oog op de trends.