Geschikt voor welke kanalen?
Een zoekwoordenonderzoek kan je op twee manieren toepassen: op de lange of de korte termijn. Daarvoor gebruik je twee verschillende strategieën, namelijk SEA en SEO.
SEA staat voor Search Engine Advertising en is het meest geschikt als je op korte termijn resultaten wil zien. Tegen betaling laten zoekmachines zoals Bing en Google jouw advertentie zien, waardoor er binnen korte termijn relevante bezoekers op je website komen.
SEO staat voor Search Engine Optimization, en is een meer duurzame, lange termijn strategie. Hierbij maak je geen kosten om advertenties te laten zien, maar zorg je ervoor dat de pagina’s op je website op een organische wijze hoog in de zoekresultaten van zoekmachines terechtkomen. Dit proces duurt langer, maar brengt geen extra kosten met zich mee.
Een combinatie van deze twee kanalen is aan te raden, omdat deze elkaar aanvullen. Verschillende zoektermen bevinden zich namelijk op verschillende fases in de marketing funnel. Zo zien SEO zoekwoorden er anders uit dan SEA zoekwoorden.