Wat is Zoekmachine Adverteren?

Met zoekmachine adverteren zorg je dat je bovenaan de zoekresultaten komt te staan. Op die manier ben je beter zichtbaar, heb je direct meer verkeer, en kun je beter sturen op leads dan met SEO. In de basis doe je dit door een combinatie van een bod en de kwaliteitsscore. Toch gaat het tegenwoordig veel verder dan dat om goed zichtbaar te zijn op de juiste woorden binnen Google en Bing. Hiermee kun je zelf aan de slag, of je besteedt Google Ads uit aan een gecertificeerd SEA bureau om alles uit je investeringen te halen.

Waarom zou je met SEA willen beginnen?

De juiste boodschap op het juiste moment aan de doelgroep kunnen tonen, is wat online marketing zo sterk maakt. Middels SEA bereik je potentiële klanten op het moment dat zij op zoek zijn naar een product of dienst in de desbetreffende categorie. De advertenties in zoekmachines zorgen ervoor dat de interesse van de potentiële klant wordt gewekt. Dit maakt het voor potentiële klanten verleidelijker om je website te bezoeken.

Wat SEA zo sterk maakt, is dat er sprake is van pull-marketing. Mensen zijn bewust naar een product of dienst op zoek en maken hiervoor gebruik van zoekmachines. De zoektermen, waarop men zoekt, kun je opnemen in je SEA-campagne, zodat je advertenties worden getriggerd wanneer men op je product of dienst zoekt.

De mogelijkheden hiervoor zijn eindeloos. Er wordt vooral gebruik gemaakt van SEA in de THINK- en in de DO-fase van het aankoopproces:

Samenwerken op SEA gebied

(See-) Think-Do (-Care) model

Think

De consument kent je inmiddels en overweegt je product of dienst aan te schaffen. Je wordt vergeleken met concurrenten en je bent een serieuze optie om gekozen te worden. Met social media kun je hier goed op inspelen. Om top of mind te blijven, kan er bijvoorbeeld gebruik gemaakt worden van een retargeting-campagne.

Do

In deze fase ligt de nadruk op het maken van een conversie. Omdat we weten dat de consument interesse in je heeft, kunnen er persoonlijke advertenties worden aangeboden (zoals bijvoorbeeld een korting of een einddatum).

De voordelen van Zoekmachine Adverteren

  • Gericht adverteren: Adverteren op basis van zoekgedrag, locatie en tijd op specifieke woorden, die te maken hebben met jouw product, dienst of service.
  • Meetbaar: Alle resultaten komen gelijk in Google Analytics, zodat je er heel veel informatie uit kan halen. Denk aan bepaalde zoekwoorden die te duur zijn, of bepaalde zoekwoorden die juist voor heel goede resultaten zorgen.
  • ROI: Je betaalt met Google en Bing alleen op CPC model. Dat betekent dat als niemand op je advertentie klikt, je ook geen kosten hebt, maar wel de impressies bij je doelgroep.

Wil je dat wij je Google Ads voor je regelen? Lees er hier meer over!

Google Bard

Hoe ga je met SEA aan de slag?

Je hebt besloten om zoekmachine advertenties in te zetten in je marketingplan. Nu is het effectief om een plan in te zetten waarmee je aan de slag kunt. Zo wil je eerst uiteenzetten wat er allemaal mogelijk is, maar wil je ook weten waar je over een paar maanden aan toe bent.

  • De mogelijkheden: Voordat je begint is het belangrijk om je opties uiteen te zetten. Zo kan Google Ads worden ingezet of Bing Ads. Daarnaast is het goed om je marketingdoelen te koppelen aan verschillende campagnetypen, zoals Search, Shopping en Display.
  • Zoekwoordenonderzoek: Vervolgens ga je aan de slag met een zoekwoordenonderzoek. Zo wil je adverteren op woorden waarop gezocht wordt en wil je de prijs van deze zoekwoorden weten. Zo ben je bezig met wat je concurrenten doen, maar moet het adverteren wel rendabel blijven.
  • Meetbaarheid: Wanneer je weet waar je op gevonden wilt worden, is het belangrijk dat de website goed gemeten wordt. Zo moeten alle bezoekers gemeten worden, en wil je dat alle conversies netjes binnenkomen in Analytics en Ads.
  • Opzet: Wanneer je onderzoek klaar is en de website meetbaar is, ga je aan de slag met het opzetten van de campagnes.
  • Optimalisaties en experimenten: Wanneer de campagnes zijn opgezet begint het echte werk. Vanaf nu komt er data binnen, waarop je nieuwe optimalisaties kunnen baseren. Door te blijven optimaliseren kun je het meeste uit je campagnes halen. Of ga aan de slag met het experimenteren van teksten, strategieën en structuren,
  • Onderhoud: Naast experimenteren en optimaliseren zal je bij het zoekmachine adverteren ook bezig zijn met het nodige onderhoud. Hierdoor zorg je ervoor dat je door de juiste woorden bezoekers gevonden wordt. En maak je je positionering duidelijk.

Naast het zelf aanpakken, kun je Zoekmachine Adverteren natuurlijk ook uitbesteden. Voel je vooral vrij om met onze SEA-specialisten contact op te nemen.