Hoe worden we beïnvloed door het weer?

Een interessant onderzoek van Kliger et. al. (2015) toont aan dat we meer geld uitgeven op dagen dat het goed weer is. Er zijn zelfs interessante longitudinale onderzoeken waarbij de prijs van kunst is bekeken op veilingen, en er bleek altijd meer geboden te worden op kunst wanneer het buiten lekker weer was – heel goed om te weten!

Dit Duitse onderzoek heeft zelfs heel mooi duidelijk gemaakt hoe erg we beïnvloed worden door het weer, dus zeker even bekijken. Het weer kan onze keuzes beïnvloeden, hoe kunnen we er dan voor zorgen dat we het weer inzetten om onze communicatie te verbeteren?

0 gemiddeld Bekijk onze reviews, onze klanten waarderen onze diensten met een 10
0 jaar klant Meer dan 3 jaar blijft een klant gemiddeld bij ons - daar zijn we trots op!
0 FTE Specialisten in social media, SEO, SEA, analytics, website en design

Wat houdt weermarketing in?

Eigenlijk is weermarketing heel simpel: andere communicatie tonen bij ander weer. Waar moet je mee rekening houden?

  • Producten: Of het interessant is voor jouw bedrijf ligt eraan welke producten je verkoopt. Weermarketing is niet enkel interessant voor reizen en voedsel, maar ook voor kledingwinkels, vrije tijd, gezondheid, entertainment, elektronica, auto’s, meubels en meer.Wellicht heb je al een idee of je producten interessant zijn om geadverteerd te worden op basis van weer. Worden je producten meer verkocht in warme of koude temperaturen? Als het zonnetje schijnt of als het bewolkt is? Het is verstandig om hierover na te denken en dit na te gaan.Bezit je een koffiezaak? Door middel van weermarketing kan je advertenties maken die het bijvoorbeeld aanraden om koffie te komen drinken als het buiten regent – en de advertentie richten op personen die in de buurt zijn van je koffiezaak.
  • Tweeledige campagnes: Zet een tweeledige campagne op. Zorg ervoor dat je bij zowel mooi als slecht weer een campagne kunt tonen. Zo weet je zeker dat jouw doelgroep altijd een relevante advertentie te zien krijgt, ongeacht het weer. Als reisorganisatie toon je bij mooi en zonnig weer bijvoorbeeld advertenties van reisbestemmingen met indrukwekkende landschappen en bij regenachtig weer advertenties van zonnige last-minute bestemmingen.
  • Afzetkanalen: Via het afzetkanaal van Semilo kunnen wij met ODIV zelfs KNMI data inkopen en dat betekent dat we alleen wanneer het bijvoorbeeld X graden is, of er regen valt, een specifieke banner kunnen tonen. Buiten dat kunnen wij via het netwerk van RTL video’s aan jouw doelgroep laten zien op basis van KNMI data. Facebook heeft een koppeling met WeatherAds, waardoor je ook op social media weermarketing kan doen. Daarnaast kan je zelfs pas advertenties tonen op Google Ads met specifieke weertargeting. Dat betekent hele relevante content, die automatisch zelfs kan aanpassen als het stopt met regenen bijvoorbeeld.
ODIV ondersteunt en adviseert ons op het gebied van online marketing. Hun transparante werkwijze en persoonlijke aandacht is erg fijn. Kennis delen is voor hun geen probleem, ze nemen de tijd om je op te leiden zodat je samen steeds meer stappen kan zetten. Een leuke club mensen met veel kennis en ervaring op de verschillende gebieden van online marketing.
Globa talk Anouk
Anouk Boekhoff Marketeer bij Global Talk
Joost en Martijn communiceren prettig en heel snel. We staan nu weer lekker hoog bovenaan in Google. :-)
Florencius
Hugo Kranenburg Eigenaar bij Florencius
De (best ingewikkelde) techniek werd helder en prettig uitgelegd!
Fridy Visser Knof
Fridy Visser Knof GoldenSports
ODIV heeft ons ondersteund met hun kennis en ideeën op het gebied van online marketing. Ze zijn eerlijk over wat ze verwachten te kunnen bereiken, denken altijd met je mee, communiceren snel en de campagnes die ze opleveren zijn professioneel. Een fijne partner!
Madelon
Madelon Schepers Communicatie bij NTFU
Experts in hun vak en prettig om mee samen te werken! Samen met Joost, Daan en Martijn al vele mooie resultaten behaald!
Rene Puur
René Zandvliet Marketing Manager bij Puur Events

Interessante voorbeelden weermarketing

Nu je weet hoe weermarketing in elkaar zit, laten we eens kijken naar interessante voorbeelden:

Stella Artois

Stella Artois heeft uitgezocht hoeveel omzet ze op welke dagen haalde in de afgelopen jaren en zette die omzet af tegen de temperatuur. Wat bleek, wanneer het 2 graden warmer was dan de norm, dan kreeg Stella Artois een omzetboost. Toen gingen ze middels dit soort PDOOH billboards advertenties tonen wanneer het iets warmer werd, omdat deze borden dichtbij winkels stonden.

Resultaten: 65,6% omzetstijging. En omdat de advertenties alleen getoond werden tijdens optimale momenten die ze uit hun eigen data hebben gehaald, waren de mediakosten ook nog eens 50% minder dan wat Stella Artois normaal gesproken uitgeeft.

Coors

Molson Coors heeft een mobiele Facebook campagne gedraaid waarbij de locatiedata en weerdata werd ingeladen. De advertenties werden pas getoond vanaf 23 graden en zonnig, anders werd het niet getoond. Hieronder zie je hoe het eruit zag:


Resultaten: 89% hogere engagement, 67% lagere CPC’s

Meer winst, minder verspilling

Het grootste voordeel van weermarketing is dat het je meer winst op zal leveren, omdat je advertenties interessanter zijn voor je doelgroep. Doordat je naast bijvoorbeeld leeftijd-targeting en interesse-targeting nog een stap verder gaat en door middel van het weer een impressie krijgt hoe je doelgroep zich voelt, leidt dit zo tot meer klikken naar je website en tot eventuele hogere conversies.

Weermarketing advertenties in Google Ads hebben ook nog een ander voordeel: doordat ze relevanter zijn voor de doelgroep krijgen ze een hogere kwaliteitsscore waardoor je advertenties beter scoren in Google Ads. Een hogere kwaliteit score betekent tevens dat je kost per klik verlaagd. Dit betekent betere presentaties van je advertenties en lagere kosten.

Wij zijn een groot voorstander van weermarketing en hopen dat jij dat ook bent geworden na het lezen van dit artikel. Succes en mocht je meer willen weten, neem vooral contact op!