Online marketing is het onder de aandacht brengen van je product of dienst via het internet. Het doel ervan is om leads te werven of mensen te trekken naar je website. Waardoor ze uiteindelijk met jouw bedrijf in zee gaan of jouw producten afnemen. Dit kan op veel verschillende manieren en via allerlei kanalen. Voorbeelden zijn social media marketing, zoekmachine marketing, CRO en content marketing.

Het is belangrijk om van tevoren goed na te denken over wie je wil bereiken, wat en waarom je wil vertellen en waneer je dat wil bereiken. Past dit binnen jouw bedrijfsstrategie? Dan maak je een online marketingplan op en vanuit dat plan ga je je campagnes structureren, je doelgroepen instellen en maak je de content op.

De voordelen van online marketing

Er zijn talloze redenen te bedenken om te starten met online marketing. Hieronder beschrijven we de belangrijkste voordelen.

  • Groeiende markt:
    Er verloopt steeds meer communicatie via internet. Ook komen er steeds meer en nieuwe mogelijkheden voor online marketing.
  • Goedkoop:
    Online marketing hoeft niet prijzig te zijn. Met een klein budget kan je al veel bereiken. Nog veel belangrijker: je bepaalt zelf hoeveel je uitgeeft per uur, dag, week of maand.
  • Concreet meetbaar:
    Met online marketing is het mogelijk om de resultaten te meten en te analyseren. Het is bijvoorbeeld makkelijk bij te houden hoeveel mensen er op een website komen en waar ze vandaan komen. Bovendien kun je meten hoe lang ze daar blijven en waar ze klikken op je website. Uiteraard is het makkelijk bij te houden of ze wel of geen aankoop doen of dat ze een contactformulier invullen.
  • Op maat gemaakt:
    Het is online goed mogelijk om in te spelen op de interesses en wensen van mogelijke klanten. Je moet wel de juiste trigger hebben voor jouw doelgroep. Anders zullen zij je website niet bezoeken.

Hoe begin je met online marketing?

Online marketing begint het met bepalen van een strategie. Hiervoor schrijf je een plan met doelstelling, KPI’s en je zorgt ervoor dat je in kaart brengt hoe je dat gaat meten. Het is daarom van groot belang om in elk geval de volgende zaken duidelijk te hebben.

  • Doelgroep:
    Wie wil je bereiken? Denk aan geografisch en demografische kenmerken. En belangrijker: interesses, welke devices, opleiding of baan iemand heeft.
  • Boodschap:
    Wat wil je communiceren? Is het je prijs? Zijn het de voordelen van je product? Zijn het je huidige tevreden klanten? Waar moet de nadruk op liggen. Dat bepaal je helemaal zelf vooraf en je blijft het testen.
  • Doel:
    Wat wil je precies bereiken? Meer bezoekers op je website of langere bezoeken aan je website. Meer verkopen of meerdere grote verkopen? Wil je in contact komen met andere mensen? Maak voor jezelf duidelijk wat je wil bereiken met online marketing.
  • Budget:
    Je kan een duidelijk beeld hebben van hoeveel je wil besteden om je online marketing op te zetten. Maar het voordeel van deze manier van marketing is dat je zelf bepaald hoeveel je besteed, waar en wanneer je dat besteed en je kan van tevoren al ongeveer berekenen wat je er aan terug kan krijgen. Dus hoeveel het je oplevert.

Kun jij nog hulp gebruiken bij het opstellen van je strategie of je online marketingplan? Of wil je gewoon even meer informatie. Voel je vrij om contact op te nemen!