Een beetje achtergrond

We krijgen ieder jaar meer zelfstandigen. Momenteel is 12,3% van de werkende Nederlandse bevolking een zelfstandige en daarmee horen we bij de top van Europa.

Zijn we daar blij mee?

Ja en nee.

Het is natuurlijk tof dat we zo’n ondernemend land zijn, maar het brengt ook risico’s met zich mee. Bedrijven hebben vaak een buffertje voor een slechte maand, hebben alle verzekeringen geregeld zodat werknemers zich geen zorgen hoeven te maken, maar zzp’ers hebben dit vaak niet. Ziek thuis komen te zitten, een opdrachtgever die niet uitbetaalt of een klant die ontevreden is en geld terugvraagt. Als zzp’er loop je nogal wat risico’s. Een dag niet kunnen werken, betekent voor een zzp’er dat er geen loon binnenkomt. In het geval van een griepje, is dat nog te overzien, maar zit je langdurig ziek thuis dan kan dat grote gevolgen hebben.

Je kan je hiervoor verzekeren, maar dit wordt vaak niet gedaan, want “het zal mij niet overkomen”. En dat kan grote gevolgen hebben.

Slechts 2 op de 10 zzp’ers heeft iets geregeld tegen arbeidsongeschiktheid, en 41% van alle zzp’ers heeft geen spaargeld of verzekering voor als er iets mis gaat. Dus dat betekent dat er een bijzonder grote groep mensen mogelijk flink in de problemen kan komen.

Daaropvolgend besloot de overheid om een arbeidsongeschiktheidsverzekering verplicht te stellen. Hetgeen ze niet in dank werd afgenomen. Er ontstond een digitaal Malieveld protest vanuit de zzp’ers die vonden dat hun keuzevrijheid werd aangetast. En begrijpelijk: mensen mogen hun eigen keuzes maken natuurlijk, maar de alternatieven tegen arbeidsongeschiktheid popten ook omhoog.

Broodfondsen, crowdsurance of een samsamkring. Er waren ineens een hoop nieuwe spelers in de markt. En allemaal bieden ze hun eigen variant aan om je als zzp’er te verzekeren tegen arbeidsongeschiktheid. En daar kwam Tulpenfonds om de hoek zetten:

tulpenfonds #watisjouwreden

Wat is Tulpenfonds?

Het maakt Tulpenfonds niets uit wat je doet, áls je maar iets doet.

Kies vooral een concurrent, sluit je verzekering, fonds of iets anders af bij wie dan ook, maar Tulpenfonds wil gewoon dát je iets afsluit. Wij helpen inkomenszekerheid te bieden bij uitval. Want uitval betekent voor zelfstandigen geen geld. De oplossingen hiervoor gaan veel verder dan een verzekering alleen. Het kan gaan om het voorkomen van uitval zijn, het verantwoord snel weer aan de slag kunnen, het kunnen terugvallen op een voorziening die is opgebouwd en in het ultieme geval de zekerheid van een verzekering.

Daarom biedt Tulpenfonds een arbeidsongeschiktheidsverzekering aan, maar ook een fonds (vergelijkbaar met een crowdsurance of broodfonds), en zelfs een coach om jou fit te houden. En allemaal vanuit de gedachte: geen ingewikkelde gezondheidsverklaringen, kleine lettertjes, hoge premies en langetermijnverplichtingen.

Ze zijn geen verzekeraar, financiële dienstverlener of fintech. Ze komen uit de sociale zekerheid (Acture). En wat ze onderscheidt is de ervaring op het gebied van verzuim en preventie. Daarom verleggen ze nu de grenzen voor arbeidsongeschiktheid. Geen verzekeringsjargon, geen kleine lettertjes, geen ingewikkelde gezondheidsverklaring en geen langetermijnverplichtingen. Gewoon precies zoals het standaard zou moeten zijn.

En, ze bieden een handige zelftest aan, zodat je kan checken welk van de verschillende opties uit de markt het beste bij jou past. !

Wat hebben wij met Tulpenfonds?

Eigenlijk een hoop. We werken al langere tijd samen en die samenwerking is bijzonder goed. Zo goed zelfs, dat onze beide teams samen een vrijdagmiddagborrel gaan doen, en het echt voelt alsof we collega’s zijn. We hebben zoveel gedaan samen:

  • de website gebouwd samen met Stuurlui
  • alle campagnes bedenken en uitvoeren
  • vindbaarheid (organisch en betaald) verhogen
  • alle data inzichtelijk maken
  • optimaliseren van content en website
  • en nog veel meer

Het is voor ons een van de meest toffe projecten, waarbij we ooit zijn gestart per een paar conversies (verzekeringen die werden afgesloten) per maand, naar meerdere conversies per dag. En we blijven doorgroeien!

Hoe ziet de toekomst eruit?

Veel bedrijven bereiken op een gegeven moment een bepaald glazen plafond, waar het lastig wordt om doorheen te breken. En dat is nou het toffe aan Tulpenfonds: moederbedrijf Acture staat onder leiding van Maudie Derks, en zij heeft de volgende 15 stappen al lang in haar hoofd om Tulpenfonds groter en groter te maken.

Dus, is dit de eerste keer dat de naam Tulpenfonds hoort? Maakt niet uit, binnen een paar jaar zal iedereen de naam kennen 🙂

Tot die tijd, neem vooral een kijkje op de website en laat ons weten wat je denkt!