Het expert dilemma tussen grote en kleine bedrijven
Werken voor een klein bedrijf heef veel voordelen en één nadeel. De voordelen: je werkt met specialisten, je lost complexe problemen op, je groeit (waarschijnlijk) als een malle en je kan nog écht verbinding maken met je klanten. Het nadeel is dat je constant moet opboksen tegen de grote bedrijven die vaak een betere reputatie hebben, ongeacht of jij meer expertise in huis hebt. Bovendien hebben grote bedrijven ook een flink budget voor advertenties en blogs. Wellicht hebben ze wel meerdere mensen in dienst om dit te regelen, terwijl jij als klein bedrijf dit zelf moet doen. Hoe maak je je kleine bedrijf vindbaar te midden van zoveel SEO– en SEA-geweld? Hieronder volgen enkele tips!
Waarom werken aan je online vindbaarheid
Voor veel bedrijven is een goede online vindbaarheid een lead generator. Dat werkt als volgt. Zeker in een B2B omgeving duurt het aankoopproces vaak lang. Voor een groot aantal producten of services wordt eerst een gedegen onderzoek gedaan en worden verschillende opties met elkaar vergeleken. Vroeger vond dit proces plaats in de winkel, samen met een verkoper die veel meer wist dan de koper. Tegenwoordig weten kopers wel beter en doen ze hun eigen online onderzoek. En als jij in de zoekresultaten verschijnt tijdens dit onderzoek, verhoog je de kans dat een potentiële klant je bedrijf in overweging neemt. Deels kun je hiervoor zorgen door te adverteren (het zogeheten Search Engine Advertising of SEA). Daarnaast kan je er met content op je website ook voor zorgen dat mensen je weten te vinden zónder advertenties (Search Engine Optimisation of SEO). Dit doe je bijvoorbeeld door te bloggen.
Werkt SEO voor kleine bedrijven nog wel?
Het grote voordeel van SEO is dat je er geen advertentiebudget aan kwijt bent. Dit maakt het zeker voor kleinere bedrijven een belangrijke troef. Tegelijkertijd zijn de IT-reuzen ook hard bezig om met hun webcontent bovenaan de zoekresultaten te verschijnen. Hierdoor krijgen we we nog regelmatig de vraag of SEO voor kleine bedrijven nog werkt. En hoe goed dan? Google heeft de afgelopen jaren namelijk flink gesleuteld aan de manier waarop ze websites beoordelen. Waar het vroeger belangrijk was om teksten vol keywords te publiceren, draait het tegenwoordig veel meer om relevantie en samenhang tussen verschillende webpagina’s.
Dit komt door de verschillende algoritmes die Google ontwikkeld heeft, zoals Google Panda en Penguin. Deze algoritmes analyseren het zoekgedrag en de zoekintentie zodat Google de SERP’s (Search Engine Result Pages) hierop aan kan passen. Zo krijgen zoekers resultaten te zien die veel beter zijn aangepast hun zoekvragen en de situatie waarin ze zich bevinden. Logische aanpassingen, want Google is er in de eerste plaats voor de zoeker en niet voor bedrijven.
Het resultaat: slimme SEO-trucs zoals keyword stuffing werken niet meer en succes bereik je door relevante content te delen.
Hoe kun je als klein bedrijf dan SEO inzetten?
Door de updates van Google zijn er grote verschuivingen op SEO gebied. Daar kun je als klein bedrijf gebruik van maken door een aantal aanpassingen in je SEO-strategie. Het voordeel van een klein bedrijf is dat deze snel doorgevoerd kan worden. Een belangrijke verandering zit in de structuur van je website. Wat het beste werkt, is per subonderwerp één uitgebreide pillar page te schrijven waar je gerelateerde webpagina’s en blogs aan koppelt met hyperlinks. Google herkent en analyseert deze samenhang (een topic cluster) en geeft je bonuspunten. Immers, een web van relevante pagina’s rondom één onderwerp is voor zoekers veel waardevoller dan één goede pagina.
Concreet voorbeeld van een Topic Cluster
Wellicht klinkt een topic cluster engiszins vaag, dus we geven we je graag een concreet een voorbeeld. Stel, je bent een klein bedrijf dat software voor cyberveiligheid ontwikkelt. Je biedt oplossingen voor kantoren, maar ook voor mensen die vanaf een andere locatie inloggen op het bedrijfsnetwerk. Een interessant thema voor één van je topic clusters is dan ook “veilig werken op afstand”. Je wijdt een pillar page aan dit onderwerp, waarop je uitlegt wat de risico’s zijn van het werken op afstand. Je bespreekt de oplossingen die er bestaan en hoe je de juiste oplossing voor je bedrijf selecteert (zonder je eigen producten aan te prijzen). Op je pillar page verwijs je naar een andere webpagina, waar je dieper ingaat op de verschillende oplossingen waar je doelgroep uit kan kiezen. Ook verwijs je naar blogs waarin je extra tips en achtergrondinformatie geeft. Zo bouw je een kennisweb rondom je pillar page, waarin je alle content rondom remote working opneemt die relevant zou kunnen zijn voor je potentiële klant.
Relevantie, timing en leesbaarheid zijn van belang bij SEO voor kleine bedrijven
De pillar page en bijbehorende content moeten voldoen aan drie voorwaarden. Op nummer één staat relevantie. Je kunt je pillar page met dertig blogs combineren, maar als je geen relevante content biedt, geeft Google je alsnog nul punten. Doe daarom goed onderzoek onder je doelgroep: wie zijn ze, waar liggen ze van wakker en met welke informatie kan jij hun dagelijkse leven makkelijker maken? Als je vanuit de antwoorden op die vragen gaat schrijven, is de kans groot dat je die mensen aanspreekt die jij ook echt verder kunt helpen. Bovendien kan je jezelf onderscheiden van (grote) concurrenten door voor een specifieke doelgroep te gaan. Want: hoe specifieker je content, hoe groter de match met de lezer!
Op nummer twee staat timing. Als je je doelgroep in een vroeg stadium naar je website wilt halen, heeft het geen zin om over producten of diensten te schrijven. In de eerste fase van het aankoopproces (de awarenessfase) moet je content informatief van aard zijn en geen reclameboodschappen bevatten.
Op drie staat leesbaarheid. Google meet het aantal seconden dat mensen op je website doorbrengen, en leesbare content houdt de aandacht langer vast. Dus hoe beter leesbaar je website en content is, hoe beter Google jouw pagina evalueert.
Als klein bedrijf kan het moeilijk zijn om te concurreren met de grote jongens. Maar op gebied van SEO kan je met de juiste strategie goede resultaten behalen. Bouw pillar pages rondom topic clusters, verhoog de vindbaarheid van je website en bied je een specifieke groep lezers de juiste informatie op het juiste moment in hun aankoopproces. En het goede nieuws: als een van de onderdelen van de topic cluster goed scoort, draagt dit bij aan de autoriteit van de hele topic cluster. Zo breng je stap voor stap meer potentiële klanten naar je website en kun je echt gaan sparren met de grote jongens.
Wil je meer informatie over jouw SEO mogelijkheden of wil je een keer willen sparren een goede strategie? Neem dan contact met ons op.
Neem contact op