Long tail en short tail zijn type zoekopdrachten die gedaan worden in zoekmachines zoals Google. Onder long tail verstaan we alle zoekopdrachten van vier woorden of langer. Short tail zijn alle zoekopdrachten die bestaan uit één, twee of drie woorden.

Ongeveer 70% van alle zoekopdrachten in Google is long tail. Dat betekent dat slechts 30% short tail is.

Wellicht herken je dit ook in je eigen zoekgedrag. Naarmate je specifieker gaat zoeken, ga je over het algemeen ook meer woorden gebruiken.

Waarom long tail beter werkt

Het grootste aantal zoekopdrachten in zoekmachines is dus long tail. Hierdoor heb je een veel grotere keuze aan onderwerpen om over te schrijven op je website.

Daarnaast is het zo dat de concurrentie op deze long tail zoekopdrachten veel lager is dan bij short tail. Hoe specifieker de zoekopdracht, hoe lager de concurrentie over het algemeen is. Voor websites die nog niet zo goed gevonden worden is dit dus een enorme kans.

Ten slotte hebben long tail zoekopdrachten ook een hogere kans op conversie. Hoe specifieker iemand aan het zoeken is in de zoekmachines, hoe groter de kans dat ze een aankoop bij je doen of contact opnemen. Zorg er dan wel voor dat jouw pagina zo goed mogelijk aan sluit op de zoekopdracht.

Als iemand zoekt op “oranje t-shirt mannen” en jij hebt een productpagina waar een oranje mannenshirt verkocht wordt, is de kan op conversie optimaal. Die kan op conversie is een stuk lager als iemand zoekt op “t-shirt” en op dezelfde pagina komt. Dat is het verschil tussen long- en short tail in een notendop.

Focus niet teveel op short tail

Ons advies is dan ook om niet teveel op short tail zoekwoorden te focussen. Zoals gezegd zal de concurrentie op deze kortere zoekopdrachten veel hoger zijn. De kans dat iemand converteert is ook lager dan bij long tail. Het voordeel is wel dat short tail zoekopdrachten vaak een hoog aantal zoekopdrachten per maand hebben. Als je hier op weet te scoren, zul je dus veel bezoekers naar je website gaan krijgen.

In onderstaande afbeelding is dit nog eens visueel gemaakt. Het stuk in het groen is de short tail (30% van alle zoekopdrachten, hoge concurrentie) en het deel in het geel is de long tail (70% van alle zoekopdrachten, lage concurrentie).

long tail en short tail visueel

Weten waar voor jouw website de kansen liggen om te scoren in zoekmachines? Neem vrijblijvend contact met ons op en we helpen je graag verder.