Wat is Google Keen?

Om Keen te kunnen gebruiken, moeten geïnteresseerden zich aanmelden met een Google-account. Vervolgens kunnen ze ‘keens’ maken. Dit zijn gepersonaliseerde secties. Ze lijken op de ‘Borden’ van Pinterest. Na het opgeven van een onderwerp geeft het netwerk automatisch aanvullende suggesties die gebaseerd zijn op de eerste zoekterm.

In een ‘keen’ worden vervolgens artikelen, foto’s en video’s over het onderwerp bij elkaar gezet. Ze kunnen die opslaan, maar er ook zelf een link aan toevoegen. Uiteraard kunnen de keens zelf ook gedeeld worden met anderen, en gebruikers kunnen een wekelijkse mail krijgen met toevoegingen. Dit alles is vergelijkbaar met de acties die je met Pins kan uitvoeren op Pinterest.

Google Keen

“Hoe meer je opslaat en ordent in je ‘keens’, des te beter de aanbevelingen worden”, zegt ontwikkelaar CJ Adams. Het (social) netwerk onderscheidt zich door te werken met Googles eigen machinelearningalgoritmes, schrijft het bedrijf in een blogpost.

Waarom zou je Keen gebruiken?

We horen je denken: nog een! Pinterest was al een ander platform waar ik mensen kan bereiken die op zoek zijn naar inspiratie. Uiteraard verschilt Keen niet veel van Pinterest. Je kan deze twee media dan ook beter beschrijven als een gecategoriseerde en visuele zoekmachine.

Er zijn belangrijke punten om te onthouden. In potentie is het veel meer dan een concurrent van Pinterest. Het is een manier om meer verkeer en populariteit te genereren. De krachtigste aanbeveling die een website kan krijgen, is een aanbeveling van een vriend naar een andere. De waarde van Keen voor het web-ecosysteem is dat het een nieuwe manier is voor gebruikers om content te ontdekken. Keen zoekt namelijk actief en stelt relevante inhoud voor aan gebruikers. Een zoekmachine is passief. Het wacht tot iemand een vraag stelt. Keen is juist proactief.

Gezien de stille release lijkt het vooralsnog om een experimenteel nieuw netwerk te gaan. We houden je uiteraard op de hoogte over de verdere uitrol en mogelijkheden van het nieuwe medium. Stay tuned!

Mocht je vragen hebben of zelf een campagne willen starten, helpen wij je graag! Stuur ons een berichtje of babbel gezellig met onze chatbot Joost.