l.instagram.com en lm.instagram.com: In Google Analytics zie je af en toe bronnen waar je niet direct van kan herleiden welke dit exact zijn.
Dit is ook het geval bij de bronnen die sinds vorig jaar verschijnen: l.facebook.com, lm.facebook.com, l.instagram.com en lm.instagram.com. Opvallend is dat het verkeer via deze bronnen hoger wordt en het verkeer van de traditionele facebook.com en m.facebook.com juist minder wordt. Hoe zit dat precies?
l.instagram.com en lm.instagram.com wat zijn dat?
l.instagram.com en lm.instagram.com: In Google Analytics zie je af en toe bronnen waar je niet direct van kan herleiden welke dit exact zijn. Dit is ook het geval bij de bronnen die sinds vorig jaar verschijnen: l.facebook.com, lm.facebook.com, l.instagram.com en lm.instagram.com. Opvallend is dat het verkeer via deze bronnen hoger wordt en het verkeer van de traditionele facebook.com en m.facebook.com juist minder wordt. Hoe zit dat precies?
Een logische verklaring hiervoor is de verwijzing:
- l.facebook.com = Bezoekers via desktop
- lm.facebook.com = bezoekers via mobiel
- l.instagram.com = Bezoekers via desktop
- lm.instagram.com = bezoekers via mobiel
Naast Instagram zagen we deze verwijzing we eerder ook bij facebook.com en m.facebook.com.
Dit zien we ook terug in Analytics:
Link Shim
Elke link waarop geklikt wordt op Facebook wordt gecontroleerd op betrouwbaarheid. Dit doet Facebook aan de hand van een interne lijst met kwaadaardige/verdachte links. Dit doet Facebook aan de hand van Link Shim.
Facebook maakt naast het gebruik van de interne lijst ook gebruik van externe partners als: Google, McAfee, Websense en Web of Trust. Als deze link verdacht/kwaadaardig is krijgt de gebruiker een melding dat de opgevraagde pagina verdacht is en schadelijk kan zijn. De bezoeker kan dan kiezen of die naar de website wil gaan of terug naar Facebook. Een voorbeeld van zo’n melding ziet er zo uit:
Privacy bescherming Link Shim
Link Shim beschermt ook de privacy van de Facebook gebruiker. Normaal gesproken als er op een link geklikt wordt die op het profiel staat van facebook.com/gebruiker, dan zou de webbeheerder van de bestemmingspagina in Analytics kunnen zien dat er iemand via facebook.com/gebruiker op hun website is gekomen. Dit wil Facebook niet en beschermt haar gebruikers door middel van Link Shim.
Link Shim stuurt een gebruiker namelijk eerst naar een unieke URL die geen persoonlijke gegevens bevat, om vervolgens door te sturen naar de bestemmingspagina. Deze unieke URL is altijd uniek. Dus ook als er 5 bezoekers vanaf hetzelfde profiel op de website komen zijn dit 5 verschillende URL’s.
Verbeterde statistieken
Link Shim heeft nog meer functies. Link Shim zorgt namelijk er ook voor dat statistieken in programma’s als Analytics nauwkeuriger zijn.
Link Shim doet dit op de volgende manier:
Doordat een gebruiker eerst via de Link Shim naar een http-verbinding gestuurd wordt, krijgt de webbeheerder de juiste statistieken voor de website. Waar voorheen een gebruiker vanaf een HTTPS-protocool naar een http-verbinding ging, dan herkent de browser het verkeer als ‘onbekende bron’. Dit klinkt moeilijker dan het is. Door het schematisch weer te geven wordt het begrijpelijker:
Zonder Link Shim:
https://www.facebook.com/gebruiker => http://www.bestemmingspagina.nl => In Analytics is de bron: ‘Onbekende bron’
Met Link Shim:
https://www.facebook.com/gebruiker => http://www.facebook.com/l/12345abdcd => http://www.bestemmingspagina.nl => In Analytics is de bron: ‘www.facebook.com’.
De inzet van Link Shim zorgt ervoor dat het aantal‘Onbekende bron’ vermeldingen vermindert wordt door een gebruiker van een HTTPS-verbinding eerst door te sturen naar een unieke URL met HTTP-verbinding. Op deze manier ziet Analytics dat de bezoeker van Facebook af komt en zijn de statistieken nauwkeuriger.
l.instagram en lm.instagram en aangepaste rapporten in Analytics
Deze verandering heeft ook invloed op aangepaste rapporten die ingesteld zijn in Analytics om het verkeer van Facebook te bekijken. Stel: Je hebt een rapport opgesteld waarbij je alleen het verkeer van Social Media/Facebook bekijkt. Nu l.facebook.com en lm.facebook.com erbij zijn gekomen is het van belang dat deze worden toegevoegd aan deze aangepaste rapporten. Doe je dit niet dan is jouw rapport niet compleet. Voeg daarom l.facebook.com en lm.facebook.com toe aan deze rapporten om weer een volledig overzicht te krijgen.