Cross device tracking in de oude situatie

Cross device tracking is niet nieuw. Google maakt het namelijk al jaren mogelijk om bezoekers te volgen over verschillende devices. In de oude situatie was het echter noodzakelijk dat gebruikers op de website inloggen, bijvoorbeeld in een mijn-omgeving. Een mijn-omgeving is een eigen omgeving voor de gebruiker waar voorkeuren, adresgegevens en eerdere bestellingen kunnen worden opgeslagen.

Op het moment dat bezoekers inloggen krijgen zij een unieke user-id toegewezen. Deze user-id wordt geplaatst in de cookie in de browser van het apparaat dat op dat moment gebruik wordt. Als de bezoeker op dat moment bijvoorbeeld een laptop gebruikt, dan wordt in de browser van de laptop de user-id geplaatst. Wanneer de bezoeker later op zijn smart phone inlogt op deze mijn-omgeving dan wordt dezelfde user-id in de browser van de smart phone geplaatst. Zo ziet Google wie de gebruiker is en welke verschillende apparaten diegene gebruikt. Inloggen in een mijn-omgeving is nogal een voorwaarde aangezien veel websites deze functie niet hebben of pas bij het afrekenen gebruikers vragen om in te loggen.

Hoe Google Signals cross device tracking beter maakt

Waar in de oude situatie dus enkel ingelogde bezoekers kunnen worden gemeten, maakt Google Signals het mogelijk om (bijna) alle bezoekers over verschillende apparaten in kaart te brengen. Google kan deze data namelijk alleen verzamelen bij gebruikers die zijn ingelogd met hun Google-account. Dit komt doordat bij ieder Google-account de advertentiepersonalisatie standaard aanstaat. Omdat dit enkel in de Chrome browser werkt, is de data dus nog niet 100% waterdicht. Wel kan dit tot zeer interessante inzichten leiden en kan je veel leren over de gebruikers op jouw website.

Het kan bijvoorbeeld zo zijn dat gebruikers bij hun eerste bezoek vaak een smart phone gebruiken. Dit zou kunnen komen doordat zij op hun mobiele apparaat meer ontvankelijk zijn voor social media advertenties dan op andere apparaten. Nadat de interesse op mobiel is gewekt, kunnen zij er in een later stadium voor kiezen om op een desktop de klantreis voort te zetten. Na een week te hebben nagedacht over het product besluit de gebruiker uiteindelijk op een tablet de aankoop te doen. Dit zijn uiterst bruikbare inzichten voor het optimaal inrichten en bijsturen van online marketing campagnes.

Google Signals rapporten in Google Analytics

De Google Signals rapporten vind je terug in het Doelgroep-rapport onder Verschillende Apparaten.

Apparaatoverlap

Het eerste rapport, Apparaatoverlap, visualiseert welke apparaten er door bezoekers worden gebruikt en welke combinaties bestaan. Zo is in het onderstaande voorbeeld te zien dat het merendeel van de bezoekers gebruik maakt van uitsluitend mobiele apparaten. Terwijl het aandeel van de combinatie desktop en mobiele apparaten het kleinst is.

Google Signals apparaatoverlap Google Analytics.jpg

Het e-commerce gedeelte van de tabel laat zien hoeveel opbrengst er per apparaat, of combinatie van apparaten, is gerealiseerd. Verder zie je hier het conversiepercentage en de transacties per gebruikt apparaat.

Apparaatpaden

In het tweede rapport wordt niet alleen gekeken naar de combinaties, maar ook de volgorde van de gebruikte apparaten. Als aanvulling op het Apparaatoverlap rapport zie je hier tevens de gemiddelde sessieduur per type apparaat. Hiernaast is het mogelijk te filteren binnen dit rapport. Zo kan je kiezen uit paden van voor of na een specifieke paginaweergave, gebeurtenis of conversie.

Google Signals Apparaatpaden Google Analytics

Kanalen

Hier kunnen we kort over zijn. Dit rapport geeft namelijk nog geen nieuwe informatie dan de standaard rapporten in Google Analytics.

Acquisitie-apparaat

Het vierde rapport laat zien op welk device het eerste bezoek aan de website is gebracht. Wat dit rapport zo interessant maakt is dat je tevens kan zien hoeveel inkomsten er uiteindelijk via een ander apparaat zijn gerealiseerd. Op deze manier krijgt ieder apparaat dus erkenning voor de bijdrage in het aankoopproces. Zo voorkom je bijvoorbeeld dat desktop apparaten ondergewaardeerd worden, terwijl deze sterk hebben bijgedragen aan de uiteindelijke conversie op mobiele apparaten. Het attributierapport laat je daarmee betere afwegingen maken in het alloceren van budgetten per apparaat.

Google Signals Acquisitie-apparaatrapport Google Analytics

Google Signals instellen voor mijn website

Om Google Signals te activeren dien je binnen Google Analytics naar Beheerder te gaan. Vervolgens klik je in de Property kolom op Trackinginfo. Klik hierna op Gegevensverzameling om uiteindelijk te klikken op AAN DE SLAG.

Daarna klik je op DOORGAAN en kom je in het onderstaande scherm. Hier kan je bepalen voor welke property je Google Signals wilt activeren.

Google Signals activeren

Je activeert Google-signalen door op ACTIVEREN te klikken. Google biedt zelf nog een aantal gidsen aan met hierin aanvullende informatie over cross device tracking en reporting. Wil je meer weten over de meetbaarheid van jouw website? Onze specialisten helpen je graag! Neem gerust contact op.